۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۵۳۸۷۹۸
آیت الله میرباقری:

قرآن بدون کلام معصوم فهم نمی شود/ زیارت کلید فهم معارف است

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان با بیان این که زیارت سبب باز شدن ابواب معرفت بر روی انسان می شود، گفت: قرآن بدون کلام معصوم فهم نمی شود و زیارت کلید فهم معارف است.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری نماینده مردم البرز در خبرگان شب گذشته در برنامه مصباح که به صورت زنده و مستقیم از مشهد مقدس و شبکه سوم سیما پخش شد، با تأکید بر لزوم بهره مندی انسان از سیره رضوی گفت: زیارت سبب باز شدن ابواب معرفت بر روی انسان می شود.

وی افزود: قرآن بدون کلام معصوم فهم نمی شود و زیارت کلید فهم معارف است، معارف اهل بیت(ع) به ویژه سیره آن ها را باید مورد توجه قرار داد، برخی از سیره این بزرگواران را می توان مستقیم مورد توجه و استفاده قرار داد، ائمه سیره سیاسی نیز دارند که از آن غفلت شده است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که امام را نباید در حد یک شخص عادی تنزل داد، اظهار داشت: تواضع و اخلاق امامان باید مورد توجه و الگوی انسان ها باشد، عبادات امام رضا(ع) بسیار عجیب است، سیره معنوی و عبادی اهل بیت(ع) باید سرلوحه زندگی انسان ها قرار گیرد.

وی با اشاره به سیره سیاسی زندگانی امام رضا(ع) ادامه داد: برخی سیره های ائمه طاهرین(ع) به عنوان ولی جامعه است، اعتقادات کلامی را هیچگاه از تاریخ نمی گیریم چون تاریخ مصدری برای کلام درست کردن نیست بلکه کلام را باید از معارف دریافت کرد.

آیت الله میرباقری با بیان این که ممکن است برخی حوادث تاریخی را درک نکرده یا این که نادرست متوجه شده باشند، ابراز داشت: این جریان همانند این است که خبرنگاران یک صحنه را مشاهده اما به چند صورت نقل می کنند و گاهی دیدگاه های حزبی و سیاسی در آن دخیل می شود.

وی با انتقاد از برخی  سیاسی کاری ها در جریان زلزله غرب کشور عنوان کرد: حادثه ای پیش آمده و مردم غرب کشور مبتلا شدند، حال ما باید کمک کنیم که آلام آن ها کاهش پیدا کند اما برخی به اندازه ای سیاسی برخورد کردند که واقعا حیرت آور است که چگونه به نفع جریان های سیاسی از آب گل آلود ماهی می گیرند.

نماینده مردم البرز در خبرگان خاطرنشان کرد: گاهی تاریخ نگاران و خبرنگاران تاریخ را غلط متوجه می شدند  یا اشتباه می دیدند از این رو تاریخ را نمی توان مبنای کلام قرار داد، باید با اعتقادات به سراغ تاریخ رفت.

وی اضافه کرد: فعل امام را باید با عظمت امام دید به عنوان مثال وسعت عاشورا در نگاه معصوم با نگاه دیگران بسیار تفاوت دارد، امام تاریخ را مهندسی می کند نه این که تنها در زمان خود باقی بماند.

آیت الله میرباقری با بیان این که معصوم متناسب با طرح دشمن برخورد می کند، گفت: معصوم و امام هیچگاه ظاهرا و باطنا از دیگران شکست نمی خورند، امامان دشمنان را محاصره کرده و هدف خود را پیش بردند، امام رضا(ع) با هجرت به خراسان برای شیعه جغرافیا درست کردند و امروز می بینیم که مرکز شیعیان شده است.

وی افزود: امام رضا(ع) درک جامعه شیعه از امامت و ولایت را بسیار ارتقا دادند و به اندازه ای معارف شیعه را نسبت به امام بالا بردند که جامعه شیعی قابلیت امتحان با امام به ظاهر خردسال پیدا کرد، مأمون می خواست کاری کند که امام هشتم را قدرت طلب جلوه دهد اما حضرت او را به گونه ای مدیریت کردند که بعد از هزار و 200 سال همه در حرم امام رضا(ع) حضور پیدا کرده و هارون و مأمون را لعن می کنند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات