۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۳۸۵۳۸
آیت الله غریفی:

گفتمان دینی فاقد حکمت به فساد منجر می‎شود

یکی از علمای بحرین بر لزوم تمسک گفتمان دینی به حکمت، موعضه و جدال احسن تأکید کرد.
آیت الله عبدالله الغریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) قفول به ضوابط گفتمان دینی اشاره کرد و گفت: حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن سه ضابطه مهم برای گفتمان دینی به شمار می آیند که البته در سایر گفتمان های فرهنگی و تربیتی و رسانه ای و سیاسی نیز باید مورد رعایت قرار گیرند.

وی افزود: گفتمان دینی و فرهنگی و سیاسی اگر از درستی و آگاهی به دور باشد، حکمت نامیده نمی شود. اشتباه و فساد در این گفتمان جایی ندارد بلکه سرشار از بیداری و بصیرت و عقلانیت است. هر گفتمانی که دارای حکمت نباشد پسرفته و عقب افتاده به شمار می آید و سرنوشت وخیمی در انتظار ملت ها و کشورهایی است که به این گفتمان تمسک یافته اند.

این عالم بحرینی تصریح کرد: این گفتمان سبب ویرانی، فساد، فتنه آفرینی، کینه توزی، تعصب افراطی، تندروی، خشونت و تروریسم می شود. گفتمان عاری از حکمت خطر بزرگی برای گفتمان دینی و فرهنگی و رسانه ای است.

وی از اصلاح گفتمان به عنوان مقدمه اصلاح جوامع یاد کرد و اظهار داشت: همه صحنه های ویرانگر در جوامع از گفتمان تنش زا و فتنه آفرین نشأت می گیرد که مطمئنا از حکمت به دور است. این گفتمان ممکن است از سوی مراکز دینی و فرهنگی و سیاسی برجسته صورت گیرد اما اگر این مراکز از حکمت و بصیرت به دور باشند نمی تواند خدمتی ارائه کند.

آیت الله غریفی با اشاره به ویژگی های موعظه حسنه ادامه داد: این موعظه باید در اوج شفافیت، صداقت، پاکی، محبت و تسامح قرار داشته باشد. گفتمان دینی و فرهنگی و سیاسی در صورتی که بخواهد به اهداف مشروع خود دست یابد باید این ویژگی ها را رعایت کند، اما اگر به فکر اهداف و مصالح شخصی خود باشد گفتمانی منافق، سهمگین، خشن، کینه توزانه و مملو از تعصب محسوب می شود.

وی تأکید کرد که چنین گفتمانی سبب وخیم شدن روابط و تعطیلی گزینه های هدفمند اصلاح و بازسازی شده و سرنوشت کشورهای امن و آرام را به سوی بحران های بزرگ سوق می دهد و بر این اساس ابزار ویرانی و فساد و بحران و خشونت و تندروی به شمار می آید.

این عالم بحرینی در بررسی جدال احسن گفت: در هنگام اختلاف میان دیدگاه های دینی و اندیشه های فرهنگی و گزینه های سیاسی شاهد دو رویکرد هستیم؛ رویکرد اول رویکردی که نزاع و درگیری را به همراه دارد که فتنه و خشونت و تروریسم را تولید می کند و اختلاف دینی و فرهنگی و سیاسی بر این اساس به وجود می آیند. 

وی با اشاره به نزاع های دینی و فرهنگی و سیاسی ثبت شده در تاریخ که هزینه های هنگفت جانی و مالی و تجاوز به مقدسات و ناموس به همراه داشته است، افزود: این شیوه هیچ احترامی به حق اختلاف دینی و فرهنگی و سیاسی قائل نیست و هرکه با عقیده و اندیشه و سیاست وی مخالف باشد را دشمن می داند. متاسفانه این مساله به حاشیه راندن از سوی مراکز دینی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی منجر شده و جنگ و کشتار و فتنه را به وجود می آورد.

آیت الله غریفی به بیان عوامل این مساله پرداخت و تصریح کرد: این مساله از اشتباه در تربیت دینی و فرهنگی و سیاسی، بسیج گفتمان افراطی و تندرو و پروژه های ویرانگر امت و جوامع اسلامی نشأت می گیرد. اما در مقابل این شیوه، شیوه جدال احسن وجود دارد که این حق را به مردم با وابستگی های دینی و فرهنگی و سیاسی مختلف می دهد به اندیشه خود پایبند بمانند.

وی بیان داشت: خداوند متعال بر اساس آیات قرآنی از ما می خواهد از زبان پاک در گفت وگو و جدال استفاده کنیم چرا که توهین و فحاشی نشان دهنده ناتوانی و ورشکستگی است. از ما می خواهد به آرامی سخن بگوییم زیرا سخن آرام سبب نرم شدن دل ها می شود. از ما می خواهد به آداب اختلاف پایبند بمانیم و به دیدگاه دیگران احترام بگذاریم.

این عالم بحرینی نسبت به پیامدهای فقدان این ضابطه ها هشدار داد و گفت: انحراف گفتمان دینی سبب انحراف مفاهیم و ارزشها و اقدامات دینی شده، بدعت وگمراهی و خرافات را پدید می آورد و فتنه و اختلاف و نزاع می آفریند. این مساله درباره سایر گفتمان ها نیز صدق می کند./980/ب901/د

ارسال نظرات