۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۳۸۲۹۵
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

رضایت به قضای الهی معلول ایمان به حکمت خداوند است

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: اگر بفهمیم که خدا از خود ما نسبت به ما آگاه تر است، قضای او را دوست خواهیم داشت و در برابر آن تسلیم خواهیم بود.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری ظهر امروز در سخنرانی ویژه دهه آخر صفر که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) بارگاه منور امام هشتم برگزار می شود، مؤلفه های توکل، تفویض کردن نتیجه به خدا، تسلیم، رضایت به قضای الهی و صبر در مسیر بندگی خدا را به عنوان ویژگی های برجسته اهل ایمان برشمرد و اظهار کرد: توکل و تفویض نتیجه امور به خدا یعنی انسان باید خدا را باور کند و نتیجه ای که خدا برای او رقم می زند را بپذیرد و آن چیزی که خدا برای او می پسندد را بپسندد.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به مؤلفه «تسلیم بودن مؤمن در برابر خدا» گفت: برخی انسان ها وقتی سخن خدا را می شنوند، گویی آن را باور ندارند. همه ما این دو کلمه را در قرآن زیاد خوانده ایم که «سلموا تسلیما.»

وی افزود: البته تسلیم بودن به معنای تعطیل کردن عقل نیست؛ همانطور که وقتی در کلاس درس به شاگردان می گوییم تسلیم استاد خود باشید، به این دلیل است که استاد از آن ها بیشتر می فهمد. تسلیم در برابر خدا و پیامبر(ص) نیز به این دلیل است که آن ها خیر ما را بهتر می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: برخی سخنان خدا را تسلیم هستیم چون آن ها را می فهمیم؛ برای نمونه همه درک می کنند چرا روزه گرفتن برای انسان بیمار جایز نیست اما بسیاری از احکام دلیلش برای انسان معلوم نیست و باید بر مبنای اعتماد به خدا انجام شود. گاهی حکم خدا ممکن است برای انسان خیلی دشوار باشد، مانند زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) در عالم رؤیا دستور داد فرزندش را قربانی کند و ایشان تسلیم بود.

کارشناس مذهبی رسانه ملی یادآور شد: اگر خدا به حضرت ابراهیم(ع) مقام امامت داد، به خاطر همین تسلیم بودن در برابر پروردگار بود؛ همانطور که فرزندش حضرت اسماعیل نیز در برابر این حکم تسلیم بود و حتی به پدرش گفت «دست و پای مرا ببند تا دست و پا زدن من تو را سست نکند.» همان خدایی که به حضرت ابراهیم(ع) امر کرده بود سر فرزندش را ببُرد، به چاقو مأموریت داده بود که کارش را انجام ندهد. باید به چنین خدایی اعتماد داشت.

وی با اشاره به نمونه های تاریخی تسلیم بودن مؤمنان در برابر خدا و رضایت به قضای او، گفت: امام صادق به یکی از اصحاب خود فرمودند «به تنور داخل شو» و آن شخص تعجب کرد؛ سپس حضرت به یکی دیگر از اصحاب همین دستور را دادند و او انجام داد. اگر بفهمیم که خدا از خود ما نسبت به ما آگاه تر است، قضاوت او را دوست خواهیم داشت و در برابر آن تسلیم خواهیم بود؛ از همین روست که ما را به رضایت در برابر قضای الهی سفارش کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان تأکید کرد: مسیر بندگی خدا فراز و نشیب های فراوانی دارد و اگر انسان بتواند در این مسیر صبور باشد، ایمان دارد؛ اما برخی دوست دارند مسیر زندگی شان مانند یک مسیر هموار باشد و هیچ مشکلی نداشته باشند. چنین افرادی دچار خواب غفلت می شوند و از اطرافیان خود خبر ندارند./820/پ202/ب1

ارسال نظرات