۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۳۷۹۵۵
استاد حوزه علمیه قم:

هدف حوزه‌های علمیه منطبق با هدف خلقت و رسیدن به مرتبه مقربین است

حجت‌الاسلام روشن درباره هدف نهایی از ورود به حوزه، گفت: هدف حوزه‌ها منطبق با هدف خلقت است و یک طلبه هدفی که از آمدن به حوزه دارد، همان هدفی است که خداوند از خلقت انسان داشته و با تعبیر مقربین در قرآن اشاره شده است، که انسان به بالاترین درجات قرب برسد.
حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام حمیدرضا روشن‌بین بروجردی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد، درباره عوامل موفقیت یک طلبه در حوزه گفت: یکی از مشکلات اساسی که حوزه‌های علمیه از آن رنج می‌برند، نداشتن مسائل بنیادین رشد و ترقی است.

وی با اشاره به اینکه هر طلبه در بدو ورود به حوزه باید دارای اهداف کلان باشد، افزود: این که طلبه‌ای بعد از گذشت 8سال حضور در حوزه، هنوز هدف از این حرکت تکاملی و برنامه زندگی خود و هدف از فرآیند تحصیلش را نمی‌داند، از مشکلات اساسی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام روشن‌بین اهداف ورود طلبه به حوزه را در سه بخش تبیین کرد و بیان داشت: هدف اول، هدف نهایی است که شخص با ورود به حوزه‌های علمیه با تحصیل علوم دینی و پژوهشی هدفش رسیدن به بالاترین درجات قرب الهی یا همان درجات مقربین است که بر طبق استعداد و ظرفیت هرکسی وجود دارد.

وی ادامه داد: هدف نهایی ورود به حوزه، منطبق با هدف خلقت است و یک طلبه هدفی که از آمدن به حوزه دارد، همان هدفی است که خداوند از خلقت انسان داشته و با تعبیر مقربین در قرآن اشاره شده است، که انسان به بالاترین درجات قرب برسد.

استاد حوزه علمیه قم درباره هدف متوسط که مقدمه رسیدن به هدف نهایی است، نیز افزود: در علت چرایی ورود به حوزه، آنچه بیش از همه مؤثر است، خودسازی و دیگرسازی است که طلبه هدفش ایجاد تأثیر در جامعه باشد، حال این جامعه یا یک خانواده است، یا در حد یک شهر، و یا در حد جهانی است همانند کاری که امام خمینی که جهان را تکان دادند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان تأثیری که یک طلبه و روحانی در جامعه دارد، به میزان تهذیب نفس و علم و حقایقی است که از عالم هستی دریافت کرده است.

طلبه برای ورود به حوزه باید دارای برنامه ریزی کلان و نقشه راه باشد

حجت‌الاسلام روشن‌بین درباره هدف ابتدایی نیز بیان داشت: اینکه هدف ابتدایی از ورود به حوزه چیست همان، راهی که فرد باید قبل از ورود برای خود ترسیم کند که می‌خواهد در چه رشته‌ای متخصص شود، هدف ابتدایی ورود به حوزه است که در این هدف دو فاکتور مهم، نیاز جامعه و بشریت و دیگری ذوق، علاقه و استعداد طلبه وجود دارد.

وی درباره عوامل مؤثر رسیدن به این اهداف گفت: مهمترین عامل، داشتن برنامه‌ریزی و تحقیق پیرامون این اهداف است، آنچه بیشتر در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به اسم تخصص مشاهده می‌کنیم، فقط اسم و یک سری تشریفات است و از آن احاطه کافی که باید استاد نسبت به آن دروس داشته باشد، بی‌بهره است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هر طلبه باید سه برنامه‌ریزی هفتگی، برنامه‌ریزی برای روزهای تعطیل و داشتن یک برنامه کلان و یک سند چشم‌انداز و نقشه راه برای ورود به حوزه داشته باشد و این برنامه باید طبق هدف تدوین شود و هیچ‌گاه یک طلبه نباید از حوزه انتظار مرجع یا فیلسوف شدن داشته باشد، که رسیدن به مراتب بالا تنها در سایه برنامه‌ریزی طبق شرایط زندگی هر فرد است.

وی دوری از تلقینات منفی را دیگر عامل مؤثر برای رسیدن به اهداف برشمرد و گفت: یکی از عواملی که باعث شکست در مسیر تکامل انسان می‌شود، وجود این تلقینات منفی است و این انسان بی‌نهایت با تلاش و پشتکار به هر درجه و مرتبه‌ای خواهد رسید.

حجت‌الاسلام روشن‌بین در ادامه با توجه به هفته کتاب‌خوانی بیان داشت: در بحث علم‌آموزی باید 6 مرحله طولی طی شود، مرحله مواجهه، مطالعه، درک، هضم، ملکه شدن و مرحله ظهور و تولیدات علمی است که متأسفانه طلاب ما به‌خصوص در بحث پایان‌نامه نویسی بیش از آنکه به بیان نظرات خود بپردازند، در حد یک تدوین کار تحقیقی انجام می‌دهند.

وی درباره افول مباحثه به‌عنوان یکی از زمینه‌های رشد علمی طلاب نیز افزود: در حوزه‌های علمیه با افول مباحثه روبرو هستیم در حالی که مباحثه آثاری چون تقویت بیان فرد، تقویت قوه تشخیص و تقویت قوه استنباط را در فرد به همراه دارد./1306/پ203/ب1

ارسال نظرات