۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۳۷۰۱۳
در حاشیه جلسه هیأت دولت؛

سیف: مؤسسه کاسپین در آینده یک مؤسسه مجاز فعال خواهد بود

رییس کل بانک مرکزی در مورد وضعیت مؤسسه کاسپین گفت: مؤسسه کاسپین در آینده یک مؤسسه مجاز فعال خواهد بود و می‌تواند فعالیت خود را ادامه بدهد و از این جهت هم مشکلی نیست.
سیف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره قانون مبارزه با پولشویی در جلسه امروز دولت، گفت: در جلسه امروز موضوع اصلاح مطرح شد و براساس آنچه در قانون نیاز است در برخی بخش‌ها نیاز به اصلاح قانون داشتیم، از این رو سریعا اصلاحات انجام شده به مجلس ارائه شد که خوشبختانه از این طریق بخشی از مشکلات مربوط به پولشویی در نظام بانکی بر طرف می‌شود.

وی ادامه داد: برای اشتغال روستاییان نیز ما طی یک طرح مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص دادیم، این کمک هزینه با نرخ 6 درصد به روستاییان اعطا می‌شود.

سیف یادآور شد: نرخ تسهیلات نظام بانکی 18 درصد است، این مبلغ با تلفیق منابع نظام بانکی و منابع صندوق توسعه ملّی که به شکل بدون سود به این اختصاص پیدا می‌کند یک نرخ 9 درصد در می‌آید و 3 درصد هم از محلّ سودهای حاصل از تزریق این منابع نظام بانکی کسر شود و با نرخ 6 درصد می‌تواند در روستاها زمینه اشغال فراهم کند.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: پیش از این ما تصمیم داشتیم که براساس نظام بانکی گذشته از محل منابع خود 20 هزار میلیارد تومان را به ایجاد اشتغال تخصیص دهیم که در خرداد سال گذشته به همه بانک‌ها این دستور ابلاغ شد، آنها هم به همه سرپرستی‌های خود در استان‌ها ابلاغ کردند و درحال پیگیری است.

سیف یادآور شد: خوشبختانه ما در سال گذشته در مورد تحرک و افزایش تولید در بنگاه‌های کوچک و متوسط تجربه خوبی داشتم، در واقع در سال گذشته این رقم 16 هزار میلیارد تومان بود و امسال هم 20 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: علاوه بر این 10 هزار میلیارد تومان هم برای نوسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص پیدا کرده و امیدواریم امسال شرایط بسیار مثبت‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره وام قرض‌الحسنه ازدواج نیز ابراز داشت: ما برای این طرح با دعوت از بانک‌ها طرح ضربتی وام قرض‌الحسنه ازدواج را اجرایی کردیم، این طرح خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است، همچنین با این طرح صف قرض‌الحسنه ازدواج وضعیت مطلوبی پیدا کرد.

سیف با بیان اینکه در طول 50 روز 520 هزار مورد وام پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در این میان در مجموع 9 هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده که 906 هزار نفر را شامل می‌شود، البته این اقدام تا پایان سال ادامه خواهد داشت و امید است تا پایان سال دیگر صفی برای وام قرض‌الحسنه نداشته باشیم.

وی درباره وضعیت سپرده‌گزاران مؤسسات مالی نیز گفت: براساس تصمیماتی که در جلسه سه قوا گرفته شد کمیته‌ای مشخص شد تا تصمیمات لازم را در خصوص سپرده‌گذاران مؤسسات مالی بگیرد، این کمیته نیز تشکیل جلسه داده و براساس اولین تصمیمی که اتخاذ د قرار است حساب‌هایی که قبلاً توقیف شده بود با دستور رییس قوه‌قضاییه به سرعت رفع توقیف شدند.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: برای این کار دو اقدام هزمان دیگر برای آینده انجام شده است، در این اقدام قرار است پرداخت 200 میلیون تومان به همه سپرده گذارانی که بالای این رقم سپرده داشته‌اند پرداخت شود و از سوی دیگر هم 10درصدهایی که کسر شده بود می‌تواند برگردد و سپرده‌گذاران می‌توانند با افتتاح حساب منابع‌شان را سپرده‌گذاری یا دریافت کنند.

سیف در مورد وضعیت مؤسسه کاسپین افزود: مؤسسه کاسپین در آینده یک مؤسسه مجاز فعال خواهد بود و می‌تواند فعالیت خود را ادامه بدهد و از این جهت هم مشکلی نیست.

وی در پایان در ارتباط با مسدود شدن حساب برخی دانشجویان ایرانی در چین، گفت: برای این موضوع برای برخی از بانک‌ها سوءتفاهم ایجاد شده و سفیر ما هم این موضوع را پیگیری کرده و امید است به زودی این مشکل حل می‌شود./816/۲۰۲/ح

ارسال نظرات