۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۳۵۵۱۸
نمایشگاه مطبوعات؛

آگاهی و اطلاع از «حق» مقدمه احقاق حق

رییس کانون وکلا به تبیین موانع ترویج حقوق شهروندی پرداخت و گفت: برداشتن موانع نیاز به بسیج عمومی دارد زیرا این قانون فعلی جنبه تهدید و تضعیف حقوق خبرنگاران را دارد
امیر حسین آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیر حسین آبادی، رییس کانون وکلا در نشستی علمی با موضوع مطبوعات و موانع ترویج حقوق شهروندی که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با بیان این که امروز زادروز کوروش کبیر بنیان گذار حقوق شهروندی است، گفت: همچنین در استانه اربعین مردی هستیم که آزادی و آزاد مردی و انسان دوستی را به بشریت آموخت.

عضو هیأت مدیره دادگستری مرکزی با بیان این که حقوق شهروندی را رییس سابق قوه قضائیه مطرح کرد و اقدامات زیادی انجام شد ولی به نتیجه نرسیده است، اظهار داشت: رییس جمهور فعلی هم از ابتدای ورود اولین شعارش تهیه حقوق شهروندی بود ولی این اقدامات در عمل هیچ تأثیری نداشته است و حقوق شهروندی را منسجم نکرده است.

وی افزود: اگر بخواهیم برای حقوق شهروندی مراحلی را در نظر بگیریم اولینش شناسایی آن است و باید حکومت حقوق شهروندی را به رسمیت بشناسد؛ البته برخی از این حقوق از حقوقی هستند که نیاز به به رسمیت شناخته شدن ندارند زیرا از حقوق طبیعی انسان است مانند حق حیات و مسکن که به ذات و طبیعت انسان وابسته است.

رییس کانون وکلا تصریح کرد: حتی حیوانات هم از مسکن و جان خود دفاع می کند و اگر شناسایی هم نشود وجود دارد ولی برخی از حقوق مانند آزادی را باید شناسایی کنند.

وی مرحله دوم حقوق شهروندی را اجرای حقوق شهروندی دانست و گفت: وقتی حقی نادیده گرفته شود اگر بهترین قانون را هم داشته باشد به درد نمی خورد؛ مثلا داشتن وکیل برای هر فردی از حقوق اولیه است و در قانون اساسی هم به رسمیت شناخته شده است ولی وقتی قاضی وکیل را راه ندهد و فشار بیاورد که وکیل را عوض کنند این قانون به درد نمی خورد.

دکتر حسین آبادی با بیان این که احقاق و استیفای حقوق شهروندی در مرحله سوم است، افزود: شهروندی که حقوقی برایش شناخته شده است باید بتواند این حقوق را مطالبه کند و حقش استیفاء بشود.

وی مقدمه احقاق حق را آگاهی و اطلاع از حق دانست و گفت: آموزش حقوق شهروندی نکته بسیار مهمی است و مطبوعات در آموزش حقوق شهروندی نقش برجسته ای دارند.

رسانه ملی کمتر به آموزش حقوق شهروندی می پردازد

عضو هیأت مدیره دادگستری مرکزی با بیان این که رسانه ملی ما بسیار کم به آموزش حقوق شهروندی می پردازد، تصریح کرد: حکومت ها هم به طور معمول هیچ علاقه و انگیزه ای برای آگاه کردن مردم به حقوقشان ندارند و شاید علتش این باشد که حکومت کردن بر افراد نا آگاه راحت تر است و این جا نقش رسانه ها و ان جی اُ ها برجسته است.

 وی افزود: این مشروط بر این است که رسانه ها اطمینان خاطری داشته باشند و رسانه ای که دائم در معرض تهدید است نمی تواند نقش خودرا به خوبی ایفاء کند.

دکتر حسین آبادی مرحله آخر را نظارت بر اجرای حقوق شهروندی دانست و گفت: باید بر دستاندرکاران اجرای قانون نظارت شود زیرا قانون به مجری قانون اختیار و اقتدار می دهد و و اگر نظارت بر آنها نباشد از اختیار و اقتدار خود سوء استفاده می کنند.

وی نظارت بر اجرای حقوق شهروندی را وظیفه رسانه ها و مطبوعات دانست و تصریح کرد: اگر حقوق شهروندی رعایت شود در قانون به خوبی به آن اشاره شده است.

عضو هیأت مدیره دادگستری مرکزی در ادامه به موانع ترویج حقوق شهروندی پرداخت و گفت: برداشتن موانع نیاز به بسیج عمومی دارد زیرا این قانون فعلی جنبه تهدید و تضعیف حقوق خبرنگاران را دارد و افکار عمومی باید این جا به کار بیفتند و مطالبه کنند.

وی با بیان این که حقوق دان ها رسالت دارند که وقتی احضاریه ای برای روزنامه ای فرستاده شد حمایت کنند، افزود: جامعه باید به این حد از رشد برسد که اگر کسی در جایی نقض حقوق بشر به وسیله یک دستگاه دولتی را افشا کرد احساس نکند که تنها است و افکار عمومی از او حمایت می کنند.

رییس کانون وکلا افزود: افکار عمومی باید آزادی بیان رسانه ها را حمایت کنند و رسالت قشر تحصیل کرده است که از آزادی ها و حقوق خبرنگاران دفاع کنند و اگر ما انتظار داشته باشیم با یک قانون، حقوق شهروندی تحصیل شود اگر حتی قانون هم باشد در اجرا با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: امیدوارم به روزی برسیم که اگر کسی فلان فاجعه و فساد مالی را افشا کرد احساس نکند که تنها است و هیچ کس او را حمایت نمی کند تا نقض حقوق شهروندی به حد اقل برسد./843/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات