۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۳۱۲۲۶
حجت الاسلام عالی:

نوک پیکان حملات شیطان متوجه کانون خانواده است

استاد حوزه علمیه نوک پیکان حملات شیطان در عصر حاضر را متوجه کانون خانواده دانست و گفت: شیطان از این طریق تربیت نسل مهدوی را کُند و در کار امام زمان(عج) اخلال ایجاد می کند آن هم در حالی که خانواده بهترین عبادتگاه و محل ریاضت است.
حجت الاسلام مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، گفت: در روایات ما دوره ای در آخرالزمان به نام دوره حیرت و سردرگمی ترسیم شده که شیطان همه تلاش خود را برای گرفتن ارزش های دینی از بشر پیش از ظهور امام زمان(عج) انجام می دهد.

وی ادامه داد: در این دوران تنها انسان های مخلَص دیندار بر دین خود باقی می مانند و بقیه همه دچار لغزش و اشتباهات می شوند، در این دوران انسان ها نسبت به حق و باطل و نسبت به معروف و منکر دچار سرگردانی می شوند، امام صادق(ع) می فرمایند امام زمان(عج) بعد از مدت طولانی غیبت برای رفع غیبت و اتمام حیرت طولانی مردم ظهور خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه افزود: در زیارت سرداب مقدس می خوانیم که همه صفات ظاهری و باطنی انبیای الهی در حضور مبارک امام زمان(عج) جمع شده تا در برابر هجمات شیطان بتواند از همه آن ویژگی ها و ابزار برای خنثی کردن دسیسه های ابلیس استفاده کند و این حکایت از حجم بالای حملات شیطان در آخرالزمان دارد.

حجت الاسلام عالی با اشاره به ویژگی های شیطان و امکان تولید نسل و ارتقای سطح حیله ها، بیان داشت: ترفندهای امروز شیطان با حیله های هزار سال قبل او تفاوت بسیاری دارد و از علم و تجربه خود در سالیان دراز استفاده می کند و بر پیچیدگی های کارش افزوده است، ابلیس یک موجود خیالی نیست و مطابق روایات لشکریان دارد و حتی سران لشکر خود را در صورت کوتاهی گردن می زند.

ابلیس نمی تواند معصومین را به گناه بیندازد اما می تواند در کار آن ها اخلال ایجاد کند

وی اظهار داشت: مرحوم شیخ مرتضی زاهد از اهل باور و صاحب نفس در تهران نماز جماعت داشت و از اطراف تهران هم برای نماز جماعت ایشان می آمدند و حتی یک بار آیت الله بروجردی پیام داده بود که او برای وعظ کردن به نزد آن مرجع تقلید برود و آقای بروجردی بعد از وعظ خیلی گریه کردند، آقای زاهد مدتی کوتاهی حواس پرتی داشت و وقتی علت را از او سؤال کردند جواب داد که روایتی را دیدم که پیامبر اسلام(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند« ای علی به همان میزان که تو راه های زیادی برای هدایت مردم میدانی، شیطان هم به همان میزان به راه های انحراف مردم آگاهی دارد» .

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: شیطان تنها انبیای الهی و امامان و انسان های معصوم و مخلَص را نمی تواند فریب دهد، اما بدانید که شیطان حتی می تواند در کار انبیای الهی هم اخلال ایجاد کند، در سوره قصص می خوانیم که شیطان می خواست حضرت موسی با آن عظمت را خرج یک دعوای ساده میان دو نفر کند تا او به واسطه دفاع از یک شیعه خودش در برابر یک فرعونیبا حکم قتل اعدام شود و دیگر نتواند به رسالت اصلی خود یعنی مبارزه گسترده با طاغوت زمانش بپردازد و موسی(ع) هم تا حدودی درگیر این حیله شد اما بعد به مکر ابلیس پی برد.

حجت الاسلام عالی تصریح کرد: شیطان بر هیچ کدام از ائمه اطهار(ع) هیچ تسلطی ندارد و نمی تواند ایشان را به گناه بیندازد، اما در طول تاریخ شیعه همواره شاهد آن بوده ایم که مکر شیطان بر بسیاری از اطرافیان و یاران اهل بیت(ع) کارگر شده و آنان را فریفته و شیطان از این طریق توانسته در کار اولیای خدا اخلال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شیطان همواره در مسیر انسان هایی که می خواهند یک پله به بالا بروند و در معنویات و اخلاق و عرفان یک گام اساسی بردارند سنگ اندازی می کند، توضیح داد: موارد زیادی در زندگی علما و عرفا در این بحث وجود دارد و راه حل اینست که انسان به مکر شیطان پی ببرد و اندکی مقاومت کند تا این مرحله را پشت سر بگذارد و به مراتب بالاتر دست پیدا کند، نباید در چنین مواردی با سنگ اندازی های شیطان ناامید شویم و دست از تلاش خود بکشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: شیطان کسانی که می خواهند به سمت قله های قرب الهی بروند را رها نمی کند، هر جا دیدید فشار شیطان در یک امر و گناهی برای شما خیلی افزایش پیدا کرده بدانید که همان امر می تواند نقطه پیشرفت شما باشد و این به منزله یک گنج برای شما محسوب می شود، مثلاً تصمیم می گیرید  که چشمان را از نامحرم کاملاً حفظ کنید و می بینید که مرتب وسوسه می شوید و تحریک ها بیشتر می شود، بدانید شیطان در حال استفاده همه تیرهای خود برای شماست تا شما را از حرکت به سمت قله منع کند و شما باید مقاومت کنید، درباره بیدار شدن سحرها هم همین طور است و اگر دیدید شیطان خیلی حیله می کند بدانید همان رمز موفقیت شماست.

خانواده محل عبادت، ریاضت و تربیت ‏

حجت الاسلام عالی تصریح کرد: در زمان کنونی زندگی ما نوک پیکان شیطان برای انحراف مؤمنان به سمت خانواده هاست، شیطان در هر زمانی بسته به شرایط خود تیرها را به سمت های مختلف پرتاب می کند، اگر خانواده دچار فروپاشی شود بسیاری از اعمال خیر هم فراموش می شود و اسباب انحراف بشر فراهم می شود و دیگر سربازان مخلص برای امام زمان(عج) در خانواده ها تربیت نمی شود و اینگونه در کار ولی خدا اخلال صورت می گیرد.

وی بر حفظ صمیمیت در کانون خانواده تأکید کرد و افزود: خانواده محل مقدسی است که انسان می تواند بهترین عبادات را به ساده ترین نحو در آن انجام دهد که در هیچ محل دیگری موفق به آن ها نمی شود، خانه و کانون خانواده محل عبادت، ریاضت و تربیت است.

استاد حوزه علمیه توضیح داد: محبوب ترین بنا در اسلام بنای ازدواج است، انسان با ازدواج از« من» به «ما» تبدیل می شود و با تولد فرزند از «ما» هم عبور می کند و به « او» می رسد و از منیت ها گذر می کند، امام صادق(ع) می فرماید اگر زنی از روی محبت ظرف آبی به همسرش بدهد ثواب آن از عبادت یک سال که روزها را روزه و شب ها شب زنده دار باشد بیشتر است.

حجت الاسلام عالی افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند اگر مردی یک ساعت در خدمت خانواده اش باشد ثواب آن از عبادت هزار سال برای او بهتر است، همچنین فرمودند بچه های خود را زیاد ببوسید که این علامت محبت است و با هر بوسه بر فرزند درجه ای در بهشت به شما داده می شود که به اندازه 500 سال عبادت به شما تعلق می گیرد، درباره نشستن مرد در نزد همسرش هم روایات داریم که از اعتکاف در مسجد بالاتر است.

زن محور خانواده و کانون ایجاد آرامش است

وی ادامه داد: هرگز محاسبات دنیایی خود را با ثواب های اخروی مقایسه نکنیم، خداوند با این همه پاداش به اعمال در کانون خانواده می خواهد مکر شیطان برای اضمحلال و نابودی این کانون مقدس را خنثی کند و این چنین پاداش های عجیب از نظر ما برای ایجاد صمیمیت و محبت در خانواده هم در همین راستاست.

استاد حوزه علمیه زن را محور خانه و خانواده  و مرکز ایجاد آرامش دانست و گفت: زن های ما باید ارزش خانه دار بودن را بدانند، الان دشمن می خواهد سودآوری را به عنوان ارزش به خانواده های ما تزریق کند، در حالی که نقش اصلی زن و مادر خانواده محور بودن در عبادتگاه خانه است و زنان ما باید بدانند که ارزشمندترین نقش زن همان خانه داری است.

حجت الاسلام عالی با اشاره به گفت و گوی امام خمینی(ره) با عروس خود درباره ارزش خانه داری، ابراز کرد: امام(ره) به عروس خود فرمودند آیا حاضری ثواب یک شب بچه داری خود را با همه ثواب اعمال من معاوضه کنی، ایشان با معرفت خود می دانند که خانه بهترین محل و عبادتگاه برای زن است.

تفاوت نسخه سلوک مجرد و متأهل

وی با بیان اینکه نسخه افراد مجرد با افراد متأهل برای سیر و سلوک متفاوت است، اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) وقتی می خواست برنامه سیر و سلوک به افراد بدهد اولین سؤالی که می پرسید از تأهل شخص بود، برخی اعمال که برای شخص مجرد عبادت است می تواند سبب دوری متأهل از خداوند شود، انسان ها بعد از ازدواج وظایف ویزه ای پیدا می کنند که عمل به آن ها بزرگترین عبادات و دوری از آن ها بزرگترین غفلت ها محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از رفتار برخی مؤمنان در عدم رسیدگی به خانواده بعد از تأهل و حفظ روابط و اعمال دوران تجرد، تصریح کرد: موارد زیادی وجود دارد که خانم ها از شوهر هیأتی و مسجدی خود شاکی هستند که تا دیروقت در مسجد هستند و به عبادت و کارهای زاهدانه دیگر مشغول هستند، مؤمن باید بداند که رسیدگی به زن و فرزند و حضور در کانون خانواده و ابراز محبت وظیفه مهم اوست و بعد از تأهل لازم است تا رفتار خود را تغییر دهد.

حجت الاسلام عالی ریاضت در خانواده را بسیار باارزشمند تر از محل های دیگر دانست و ابراز داشت: گذشت کردن در روابط میان زوجین و فرزندان در خانه و اسیر مکر شیطان نشدن و عصبانی نشدن بهترین و ارزشمندترین ریاضتی است که برای افراد متأهل وجود دارد و ارزش آن از زهد و سجده کردن و ذکر گفتن بسیار بالاتر است. /869/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات