۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۳۰۳۹۹
سردبیر رأی‌الیوم مطرح کرد:

درخواست کمک عربستان از روسیه برای خروج از باتلاق یمن

سردبیر روزنامه اینترنی رأی‌الیوم، در تحلیلی نوشت که عربستان سعی دارد با کمک روسیه و تشکیل ائتلاف جدید با آن، از منجلاب جنگ سوریه و یمن خلاص شود.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان، تحلیلگر مسایل عرب، در تحلیلی در خصوص سفر سلمان بن عبدالعزیر به مسکو با بیان اینکه این دیدار رویداد مهم در منطقه است نوشت:رویکرد عربستان در خصوص جنگ سوریه و یمن تغییر کرده و سعی دارد با کمک روسیه و تشکیل ائتلاف جدید با آن از منجلاب این جنگ ها خلاص شود و به ترتیبی جدید اهداف خود را تحقق بخشد.

وی درتحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم می نویسد: شاید این تصادفی است که دیدار خاندان سعودی از مسکو درست همزمان شده با آغاز حضور روسیه در جنگ سوریه. گامی که توازن قوا درخاک سوریه راتغییر و پروژه های آمریکا در این کشور را ناکام گذاشت. پس از گذشت دو سال از ورود روسیه به این جنگ داعش اکنون تنها به دیرالزور و رقه خزیده و دولت سوریه موفق شده تا 90 درصد از خاک این کشور را آزاد سازد.

وی می افزاید: در میان این تحولات، ترکیه در کنار ایران به همپیمان راهبردی روسیه تبدیل شده و اکنون این عربستان است که دست دوستی به سمت ولادیمیر پوتین دراز کرده است.

عطوان با بیان اینکه دیدار خاندان سعودی از مسکو یک دیدار تاریخی است که برای اولین بار در طول تاریخ این کشور صورت می گیرد، نوشت: دو سال پیش هیچ کس تصور این دیدار را نمی کرد زمانی که دو کشور در دو سنگر رودروی هم در سوریه می جنگیدند اما امروز شرایط تغییر کرده و عربستان باقی ماندن بشار اسد در قدرت را پذیرفته و سطح خواسته های خود را با گرفتن تضمین هایی از سوی مسکو برای مهار نفوذ ایرن در سوریه و رسیدن به راه حل مسالمت آمیز مبنی بر اینکه مخالفان این کشور نقشی در سوریه جدید داشته باشند، کاسته است.

این تحلیلگرعرب در ادامه آورد: رییس جمهور زیرک روسیه از آشتی و سازش راهبردی سخن می گوید و در حقیقت قصد دارد ائتلافی با کشورهای صاحب نفوذ منطقه خاورمیانه؛ ترکیه، ایران، عراق و مصر درحالی که نفوذ آمریکا در این منطقه رو به کاهش نهاده، بوجود آورد تا این کشور را به بازیگر اصلی و قوی در مدیریت بحران های منطقه تبدیل کند.

عطوان براین باور است که پوتین برای تحقق این هدف استراتژیک امیدوار است که عربستان را نیز به اردوگاه روسیه به عنوان آخرین مهره این بازی جلب کند. به همین منظور نیز استقبالی بی سابقه از خاندان سعودی در راس آن سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان به عمل آورد.

سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: سفر ملک سلمان به مسکو دیداری برای امضای قراردادهای تجاری و سیاسی است. با این هدف صدها نفر از مسؤولان عالی رتبه عربستان در زمینه های مختلف پادشاه این کشور را همراهی کرده اند و هرکدام قلم و کاغذ به دست آماده امضا قراردادها بودند.

این دیدار دو بعد دارد اول اقتصادی که به منظور رسیدن به تفاهماتی برای تثبت سطح تولید نفت در بازه کنونی تا ماه مارس سال آینده و در سایه آن تضمین ثبات در قیمت نفت است. عربستان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک و روسیه بزرگترین آن در خارج از سازمان اوپک است روسیه و عربستان قراردادهای بسیاری را در زمینه انرژی به یکدیگربه امضا رسانده اند.

دوم بعد نظامی است. یکی از رویدادهای غیرمنتظره در این سفر موافقت مسکو با فروش سامانه موشک های دفاع هوایی اس 400 به عربستان است. در کنار این موشک ها سلاح ها و تجهیزات نظامی دیگر نیز به ریاض فروخته می شود.

عطوان می نویسد به لحاظ سیاسی این دیدار از اهمیت بالایی برخوردار است عربستان خواهان نوسازی و تنوع بخشی به تجهیزات نظامی خود است همینطور قصد دارد منابع درآمدهای این کشور را تنوع بخشد و ائتلاف راهبردی را با مسکو ایجاد کند.

آنچه عربستان از روسیه می خواهد نخست: منع گسترش نفوذ ایران در منطقه و دوم یافتن راهی برای خروج از جنگ یمن است چرا که عملیات طوفان قاطعیت در دو سال و نیم گذشته موفق نشده به اهداف خود دست یابد.

عربستان خواهان همکاری روسیه برای رسیدن به راه حل سیاسی برای جنگ یمن است چرا که روسیه با ائتلاف سه گانه رودروی عربستان در یمن؛ حوثی ها، علی عبدالله صالح و ایران رابطه دارد. آنچه برای سران ریاض اهمیت دارد این است که توازن قوا در یمن به نفع ایران نشود.

عطوان می افزاید: این دیدار تحولی مهم در منطقه محسوب می شود چرا که بسیاری از تابوها را از بین برد و نشان دهنده تغییر موضع عربستان است که با تحولات مهمی در منطقه از جمله صعود محور ایران و همپیمانان آن، جنگ فاجعه بار در یمن و عدم اعتماد ریاض به همپیمان آمریکایی و ترس از قانون جاستا (عدالت در برابر حامیان تروریسم) و نتایج خطرناک اجرایی کردن آن از سوی آمریکا، روی داده است.

این تحلیلگر در ادامه نوشت: نتایج قطعی دیدار خاندان سعودی با مقامات روسیه را نمی توان به شکل قطعی پیش بینی کرد. آنچه در روزهای نخست حاصل شده دستیابی به تفاهمات و امضای قراردادهای بوده که ارزش آنها در مقایل قراردادهای 460 میلیارد دلاری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با عربستان محدود است.

وی افزود: ترامپ مطمئنا از نزدیک این دیدار و قراردادهایی که در آن امضا می شود را دنبال می کند و این نزدیکی ها چندان به لحاظ سیاسی به مذاق آن خوش نخواهد آمد.

عطوان پیش بینی می کند که مهم ترین نشانه هایی که در هفته ها و ماه های آینده باید در خصوص نتایج دیدار ملک سلمان با پوتین دنبال کرد تحرک روسیه در خصوص جبهه یمن و جبهه ایران به عنوان میانجی احتمالی است./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات