۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۳۰۳۶۴
آیت الله حسینی بوشهری خبر داد؛

برگزاری هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین در تبریز/ ادعای افول مرجعیت روحانیت در جامعه منصفانه نیست

عضو شورای عالی حوزه از برگزاری هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین خبر داد و ادعای افول مرجعیت روحانیت در جامعه را منصافه ندانست.
 آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه های هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین با بیان این که جامعه مدرسین از نهادهای دیرپای روحانیت است که بیش از نیم قرن سابقه دارد، گفت: شخصیت های بزرگی از بنیانگذاران جامعه مدرسین بودند و در جمع این نهاد عالی حوزوی حضور داشتند و دارند.

وی افزود: یکی از فلسفه های وجودی جامعه مدرسین این بود که حرکت علمی اثرگذار در حوزه داشته باشد که خوشبختانه اکثر اساتید حاضر در جامعه مدرسین از اساتید برجسته حوزه علمیه هستند و جمع قابل توجهی از مراجع تقلید که عده ای دعوت حق را لبیک گفتند و عده ای نیز مردم از وجودشان بهره مند هستند از اعضای جامعه مدرسین بوده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که جامعه مدرسین در بعد سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همراه و مروج افکار و ایده های امام بوده است، اظهار داشت: در شرایط سختی که کسی حق سخن گفتن نداشت جامعه مدرسین برای حمایت از امام به صحنه آمد و تا پیروزی انقلاب در صحنه های گوناگون از نهضت و حضرت امام حمایت و همراهی کردند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تا کنون جامعه مدرسین بارها همراهی خود را با حضرت امام، نظام و رهبر معظم انقلاب اعلام کرده و همواره در صحنه حضور داشته و انقلاب اسلامی را حمایت کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری یکی از رسالت های اصلی جامعه مدرسین ارتباط گیری، همدلی، همراهی و هماهنگی با روحانیت در پیشبرد اهداف دینی و اسلامی است، ابراز داشت: چند سالی است که جامعه مدرسین برای عملی کردن  ارتباط دوسویه به روحانیت و علمای بلاد اقدام به برگزاری اجلاسیه های سراسری، منطقه ای و استانی کرده است.

وی از برگزاری 10 اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین تا کنون خبر داد و عنوان کرد: اجلاسیه های سراسری عمدتا در قم برگزار شده و با دعوت از حدود هزار نفر در هر اجلاسیه ای از استان های گوناگون در موضوعات و دغدغه های مختلف جامعه و روحانیت مورد بحث و بررسی بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در زمینه اجلاسیه ها با توجه به تعداد استان اگر می خواستیم اجلاسیه ها استانی باشد زمان بر می شد؛ بنابراین بر اساس تصمیم هیأت رییسه جامعه مدرسین بنا شد که به جای برگزاری اجلاسیه های استانی، اجلاسیه های منطقه ای برگزار شود یعنی استان هایی که از نظر فرهنگی به یکدیگر نزدیک تر هستند و مشکلات و نیازهای آنان با یکدیگر مرتبط است به عنوان یک منطقه انتخاب می شوند و در یکی از استان های منطقه اجلاسیه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در مشهد، کرمانشاه، اهواز، یزد، فارس و استان های دیگر اجلاسیه های منطقه ای با مشارکت استان های همجوار آن ها برگزار شده است، با هماهنگی های انجام شده امسال هشتمین اجلاسیه منطقه ای در تبریز برگزار می شود که علمای اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی شرکت خواهند کرد، در این راستا کمیسیون های حوزه و روحانیت، سیاسی اجتماعی، فرهنگی تبلیغی و اجتماعی تشکیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که اجلاس جامعه مدرسین در روزهای 26 و 27 مهرماه برگزار می شود، گفت: مجموعه ای از اعضای جامعه مدرسین، مهمانان قم و علمای سه استان در اجلاس حضور خواهند داشت و مسائل را بررسی می کنند.

وی افزود:  هدف جامعه مدرسین افزون بر مسائل ملی و کلان موضوعات منطقه ای کشور نیز به شمار می رود، مسائل حوزه های علمیه، روحانیت و آسیب های فرهنگی، اجتمعای و سیاسی مناطق کشور باید مورد بررسی باشد و به تناسب نیازهای استان ها هدف جامعه مدرسین گره گشایی است تا به راه حل هایی جهت تقویت بنیه سیاسی اجتماعی و فرهنگی تبلیغی و تقویت  حوزه و روحانیت مناطق برسیم.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نتایج اجلاس های گذشته جامعه مدرسین اظهار داشت: بعد از هر اجلاسیه ای مطالب جمع بندی به نهادهای مخاطب نامه ای فرستاده و مطالبه شده که آیا مسائل مطرح شده در اجلاس ها اجرایی شده یا خیر، در این مدت سازمان های گوناگون از جمله سازمان تبلیغات، اوقاف و خود حوزه مخاطب بوده است.

وی ادامه داد: حدود هزار و 100 نفر از سه استان اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، 150 نفر از قم و جمعا 1250 نفر برای اجلاسیه هشتم دعوت شده اند، مدیریت حوزه، اعضای شورای عالی، اعضای جامعه مدرسین، معاونت های حوزه برادران و خواهران و برای کمیسیون ها هم افرادی دعوت شده اند، در هر اجلاسی مسائل پیرامونی آن نیز مورد توجه است که بر غنای کار می افزاید، هدف حرکت و کار فرهنگی در جهت اهداف بلند نظام اسلامی است

در بخش دوم این نشست رسانه ای آیت الله حسینی بوشهری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پاسخ به سؤالی درباره این که درباره سه استان اجلاسیه هشتم به چه مسائلی پرداخته خواهد شد، ابراز داشت: بخش عمده مسائل استان ها مشترک با مسائل سایر استان ها است، البته گاهی اوقات ممکن است به دلیل نوع مسائل فرهنگی و اجتماعی تفاوت هایی وجود داشته باشد، در این اجلاسیه سخنان علمای بلاد شنیده خواهد شد و درباره آن تصمیمات لازم اتخاذ می شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا در این زمینه که اجلاسیه های گذشته جامعه مدرسین چه دستاوردهای عملی داشته است، عنوان کرد: اگر مطالبه گر بدون پاسخ مطالبه شونده باشد امری بی خاصیت خواهد شد، خوشبختانه با پیگیری دوستان تصمیم جدی داریم که نتایج اجلاس های گذشته و مطالبه گری ها در اجلاسیه پیش رو تبیین شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مطالبات در طول سال پیگیری می شود، کار جامعه مدرسین نقش دستوری ندارد بلکه بیشتر مسأله تبادل نظر و هم فکری است اما تاکنون مجموعه هایی که از آنان مطالبه شده نهایت همدلی و هم فکری را داشته اند و بحث ها را در مدیریت های خود به بحث گذاشتند و وارد بدنه اجرایی خود کرده اند که این نقطه قوتی برای کار است، همین که بیش از هزار نفر از روحانیت اجتماع برپا می کنند و درباره مسائل مهم جامعه و حوزه تبادل نظر می کنند بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این که حوزه درباره مطالبه رهبر انقلاب در زمینه تحول چه فعالیتی انجام داده است، اضافه کرد: حوزویان جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب به ویژه مسأله تحول تلاش شبانه روزی دارند؛ مدیریت حوزه شورای عالی و جامعه مدرسین در جلسات گوناگونی برای تحول در زمینه های آموزشی، پژوهشی و مسائل دیگر بحث و بررسی و تصمیم گیری می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که پاسخگویی به مطالبات رهبری از برنامه های جدی حوزه علمیه است، گفت: قطعا در اجلاسیه پیش رو در کمیسیون حوزه و روحانیت عمده مباحث در همین راستا خواهد بود، حوزه و حوزویان باید زمان شناس بوده و متناسب با  نیازهای زمان گام بردارند، فرمایشات رهبر معظم انقلاب نقش موتور محرک برای روحانیت و حوزه ها دارد که سبب زنده بودن و بالنده بودن حوزه می شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کاهش مرجعیت روحانیت در جامعه افزود: قضاوت ها در این زمینه گوناگون است، معتقد نیستم که هرچه روحانیت گفته و بیان کرده همان در خارج محقق شده است؛ اما این که عده ای تلاش کنند جایگاه روحانیت را نادیده بگیرند و مرجعیت روحانیت را از بین رفته بدانند درست نیست.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در صحنه های گوناگون همانند انتخابات همه روحانیت یک دیدگاه را مطرح نمی کنند که گفته شود کل مردم در برابر روحانیت ایستاده و رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند، در صحنه های گوناگون بخشی از روحانیت نظری را ارائه کرده و بخش دیگری نظر متفاوتی داده است و در خروجی نمی توان گفت که آنچه مردم به آن رسیده اند؛ الزاما در نقطه مقابل روحانیت بوده است.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت در برخی موارد نظر مردم با بخشی از روحانیت تفاوت داشته؛ اما در مقابل روحانیت نیست،  آزادی نظر برای مردم ویژگی انقلاب اسلامی است و نشان می دهد که بستر آزادی را برای تحقیق و بررسی فراهم کرده است، این که مردم خود بررسی و انتخاب می کنند نشان بالندگی است، شاید در مواردی نظرات دیگری وجود داشته باشد اما در بسیاری از مسائل همین مردم در مجامع مربوط به روحانیت حضور پیدا کرده و همراهی خود را نشان می دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که دامن زدن برخی آمارها و ادعا درباره افول مرجعیت روحانیت منصفانه نیست، ابراز داشت: این که بخواهند با مطرح کردن این تعبیرها این مسأله را نهادینه کنند که پرونده ارتباط روحانیت با مردم تضعیف شده نادرست بوده و انصاف نیست.

وی با اشاره به مطالبه تشکیل هیأت های اندیشه ورز برای رصد و بررسی وضعیت تحقق اهداف انقلاب اسلامی، عنوان کرد: یکی از مسائلی که رهبر انقلاب مطرح کردند تدین و عدالت اجتماعی بود، افزایش تدین مردم وظیفه به همه روحانیت است، رسالت روحانیت این است که به عنوان کارشناسان دین مردم را با دین خدا و احکام دینی آشنا کنند، در ماه محرم مبلغان بسیاری اعزام شدند و هدف مجموعه کار تبلیغی این است که مردم متدین بمانند و تدین بیشتری داشته باشند.

نماینده خبرگان خاطرنشان کرد: امروز مسؤولیت سنگینی برای نظام وجود دارد و مردم باید درچارچوب اهداف و برنامه های انقلاب اسلامی حرکت کنند؛ باید برنامه هایی پیگیری شود که جامعه در صراط مستقیم حرکت کند.

وی با اشاره به شرایط استان ها اضافه کرد: نمایندگان رهبر انقلاب در استان ها و مسؤولان آن توجه به مشکلات و آسیب های منطقه خواهند داشت که دشمن می خواهد کجا را تحت تأثیر قرار دهد و نفوذ کند، گاهی برنامه ریزی هایی در جهت خاصی انجام شده  اما عموم مردم به ویژه مردم آذربایجان کسانی هستند که پای استقلال و تمامیت ارضی کشور مانده اند.

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به این که آیا کسانی به لیست مراجع معرفی شده از سوی جامعه مدرسین اضافه می شوند یا خیر، گفت: فعلا جامعه بنای خاصی در این زمینه ندارد، تعدادی از بزرگان در کسوت و جایگاه مرجعیت هستند ولو این که تحت عنوان اطلاعیه خاص جامعه مدرسین نبوده اند؛ اما امروز برای جامعه مدرسین و مردم به عنوان مراجع مسلم شناخته می شوند و مردم از وجود مراجع بهره می برد./1323/۲۰۱/ص

ارسال نظرات