۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۳۹۵
حجت الاسلام محققی:

نظریه‌پردازی و تربیت نیرو برای نظام رسالت حوزه است/ حوزه باید پاسخگوی نیازهای نظام باشد

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این که نظریه پردازی برای حمایت از نظام رسالت حوزه است، گفت: همچنین پرورش و تربیت نیرو برای بخش های گوناگون نظام وظیفه حوزه محسوب می شود.
دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا و معاونین با آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا امروز در دیدار  آیت الله اعرافی از فعالیت های مدیر حوزه های علمیه برای پیگیری حوزه انقلابی تقدیر کرد و این فعالیت ها را مایه امید حوزویان دانست.

وی با بیان این که با روی کار آمدن آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه نیروهای انقلابی و حزب اللهی حوزه بسیار خوشحال و مسرور شدند، گفت: اقدامات مدیر حوزه های علمیه در چابک سازی حوزه، سرو سامان دادن به نخبگان، توجه به مدارس تخصصی و اهتمام نسبت به بحث تحول و در یک کلام  پیگیری حوزه انقلابی شایسته تقدیر بوده و بسیار اثرگذار است.

وی افزود: شهید مطهری و شهید بهشتی بعد از پیروزی انقلاب اهتمام بسیاری بر پرورش نیرو برای بخش های گوناگون نظام داشتند، وقتی انقلاب پیروز شد حضرت امام به نخبگان حوزوی دستور دادند که در پست ها و مسؤولیت های گوناگون قرار گیرند، تقریبا پس از انقلاب می توان گفت که در چند مقطع حوزه از نیروهای نخبه خالی شد و تاکنون تلاش برای نیروسازی و کادر سازی در بخش های گوناگون نظام ادامه دارد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این که  نظریه پردازی برای حمایت از نظام وظیفه و رسالت حوزه به شمار می رود، اظهار داشت: همچنین پرورش و تربیت نیرو برای بخش های گوناگون نظام وظیفه حوزه محسوب می شود، خوشبختانه در دوره جدید مدیریت حوزه فعالیت های بسیار خوبی در حال انجام است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی به ارائه گزارشی از فعالیت های بخش های گوناگون خبرگزاری رسا پرداخت و اظهار داشت: خبرگزاری رسا با سابقه ای 13 ساله امروز به عنوان یک رسانه حوزوی و انقلابی و مورد حمایت شورای عالی، مدیریت حوزه و مراجع معظم تقلید فعالیت خود را با جدیت در حوزه ادامه می دهد.

حجت الاسلام محققی با بیان این که از حدود 2 سال پیش مجموعه اقداماتی در رسا آغاز شد تا سند چشم انداز 10 ساله ای نوشته شود، ابراز داشت: با توجه به دغدغه های اساتید خبر و ارتباطات درباره آینده خبر و خبررسانی دارند گفته می شود که مقوله ای به نام«وب3» در راه است و غرب تکنولوژی و فناوری جدید خود را در عرصه ارتباطات هنوز آشکار نکرده است.

وی عنوان کرد: آنچه قرار است در «وب3» اتفاق بیفتد به شدت مرجعیت خبرگزاری ها را پایین می آورد و شبکه های اجتماعی جای آن را خواهند گرفت از این رو از 2 سال پیش کارگروه هایی تشکیل و سند چشم اندازی نوشته شد که کار رسا  برای افق 10 ساله به مرجعیت رسانه ای حوزه های علمیه برسد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: در شرایط جدید سه نوع رسانه حرف برای گفتن دارد که رسانه های بین المللی، رسانه های تخصصی و رسانه های بومی هستند، از این رو امتیاز خبرگزاری رسا در شرایط جدید تخصصی بودن آن است بر همین اساس افزون بر رویکردهایی که در خبرگزاری به مسائل فرهنگی و اجتماعی،  حوزه انقلابی، مقابله با حوزه سکولار و تربیت نیروهای رسانه ای در حوزه وجود دارد رویکرد تخصصی نیز وجود خواهد داشت.

وی از برگزاری کارگاه های آموزشی در قم و اقصی نقاط کشور برای طلاب خبر داد و اضافه کرد: طلاب خوبی در عرصه رسانه تربیت شده است، همچنین در چند عرصه اقدامات تخصصی آغاز شده که یکی از آن ها فقه حکومتی است.

حجت الاسلام محققی با بیان این که در شرایط جدید رقابتی رویکرد رسانه از اخبار رویداد محور به اخبار فرایند محور تغییر خواهد کرد، گفت: شاید شبکه های جدید عرصه رقابتی را در رویدادها گوی سبقت را بربایند اما در فرایندها همچنان سایت ها و مراکز ارتباطی که مطالب علمی،تخصصی و فرایندی را دارند همچنان پیشتاز خواهند بود.

وی افزود: بر این اساس پایگاهی تخصصی برای فقه حکومتی تأسیس شده که سعی دارد در این زمینه گفتمان سازی کرده و ارتباطی بین حوزه و بخش های مختلف نظام در عرصه نظریه پردازی و حل مشکلات نظام ایجاد کند، حوزه نتوانسته ارتباط خوبی را با مسؤولان و بخش های گوناگون نظام برقرار کنند و نگاه مسؤولان به حوزه تشریفاتی بوده یا این که از حوزه برای مقوله های خاص همانند فتوا گرفتن برای حل مشکلات استفاده می کنند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که مسؤولان نظام نوعا حوزه را در نظریه پردازی های فقهی ناکارامد می دانند، اظهار داشت: لازم است رسانه بتواند ارتباط برقرار کرده و نزد مسؤولان مختلف نظام اعتماد سازی کند که حوزه توانایی حل مشکلات و معضلات را دارد.

وی ادامه داد: در این راستا از بخش های گوناگون خواسته شده تا نیازها و سؤالات خود را مطرح کنند تا حوزه پاسخگو باشد، قرار است که پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی ارتباط وسیعی را بین حوزه و بخش های گوناگون ایجاد کند، قبل از آن باید در زمینه فقه حکومتی در حوزه گفتمان سازی شود، در سال نخست کار این پایگاه 23 کرسی درس خارج در سراسر کشور شناسایی شد در سال گذشته به 40 کرسی درس خارج رسید و خوشبختانه در زمینه گفتمان سازی به خوبی عمل شده است.

حجت الاسلام محققی با بیان این که بخشی از نخبگان حوزه و مؤثران جامعه از طریق رسانه های دیجیتال با حوزه ارتباط برقرار نمی کنند، ابراز داشت: لازم بود که فعالیت مکتوب صورت گیرد از این رو نشریه رسائل از 2 سال پیش کار خود را آغاز کرد تا ارتباط بین حوزه و نخبگان وجود داشته باشد

وی عنوان کرد: عرصه ای دیگری که فعالیت خوبی در آن صورت گرفته حضور در شبکه های اجتماعی است، شبکه های اجتماعی اقتضائات خاص خود را دارد و سعی داریم که در عرصه رویدادها در حوزه حرف اول را بزنیم، طلاب خوبی در این عرصه به صورت تخصصی کار می کنند.

مدیر عامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا از سال 86 در عرصه فقه رسانه وارد کار شد و برخی از تحقیقات در این زمینه صورت گرفت، در عرصه بین الملل سه سایت به زبان های عربی، انگلیسی و اردو فعالیت می کنند، در بخش عربی به دلیل مشکلات حضور در نجف و نداشتن استراتژی خاصی که حوزه قم چه راهبردی را در تعامل با حوزه نجف دارد سعی کردیم که به صورت موردی فعالیت هایی وجود داشته باشد اما هنوز حضور پردامنه و مؤثری در نجف نداشته ایم.

وی اضافه کرد: خط خبری نجف در دست دشمنان است و لازم است که رسانه های نظام بتوانند در فعالیت رسانه ای نجف ورود داشته باشند، در حال حاضر رسانه های دشمن همانند بی بی سی در اخبار حوزه علمیه نجف پیشتاز هستند./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات