۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۲۸۳۶۱
در گفت و گو با رییس شورای حوزه علمیه تهران مطرح شد؛

رسالت های امروز روحانیت و آسیب های پیش رو

آیت الله رشاد گفت: باید به میان مردم رفت، اما نباید همرنگ جامعه شد، بلکه باید جامعه را همرنگ خویش کرد، این تکلیف طلبه است.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران، استاد علی اکبر رشاد، در درس اخلاق طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با تبیین وظایف و ماموریت های طلاب و روحانیون، بر اهتمام به تهذیب و خودسازی تاکید کرد و گفت: کسی که خودش را در جایگاه رهبری و راهبری مردم قرار می دهد (قهراً منظور امام، راهبری معصوم نیست، بلکه راهبری اجتماعی است. که طلبه ها و روحانیت عموماً چنین نقشی دارند و به مثابه مرجع گروه های اجتماعی تلقی می شوند) قبل از اینکه به اندیشه تعلیم، تربیت و تزکیه نفوس دیگران باشد، باید به اندیشه تعلیم و تزکیه خودش باشد.

لزوم تهذیب و خودسازی

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: ما به عنوان متولیان حوزه موظفیم که برای تعلیم و تهذیب طلاب برنامه ریزی کنیم، اما این امور در حد مقدور انجام می شود و علی فرض اینکه به علت کوتاهی یا کمبود امکانات در حد توان هم کاری صورت نگیرد، تکلیف را از گردن طلاب و روحانیون ساقط نمی کند و هر کدام از ما به تنهایی مسئولیم و هرکس باید به تربیت خود بپردازد.

وی بر ارتباط حوزویان با مردم تاکید کرد و افزود: باید به میان مردم رفت، اما نباید همرنگ جامعه شد، بلکه باید جامعه را همرنگ خویش کرد، این تکلیف طلبه است، چرا که فضای جامعه آمیخته با بعضی خطایا است، حال اینکه طلبه با این فضا ممزوج شود و در میان مردم و با مردم، کار خلاف و خطایی انجام دهد، شأن طلبه نیست.

انتقاد شدید از حرکت های خلاف شأن روحانیت

استاد رشاد با اشاره به حضور روحانیون در ورزشگاه ها، گفت: ما نمی خواهیم یک جا بنشینیم تا مردم به سراغ ما بیایند. فرموده اند « طبیب دوّار بطبه». ممکن است گاهی اقتضا کند که به ساحل یا ورزشگاه برویم، تا با جوانان ارتباط بگیریم، نکات اخلاقی را به آنها بیاموزیم و نماز جماعت برگزار کنیم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، بر رعایت شأن طلبگی تاکید کرد و یادآور شد: این که یک طلبه، بوق به دست بگیرد و به نفع تیم محبوب خود بوق کشی کند، شأن طلبگی چنین اقتضا نمی کند. طلبه باید اخلاق، آداب اسلامی و مهربانی را به جوانان یاد بدهد و مردم را از تعدی به اموال عمومی و اشخاص منع کند، نه اینکه لیدر طرفداران یک تیم شود.

عزاداری سیدالشهدا(ع) نماد تشیع ماست

استاد رشاد به ایام عزاداری حسینی نیز اشاره کرد و گفت: عزاداری برای سیدالشهدا(ع) علاوه بر اثرات وضعی معنوی نماد و نمود مذهب ماست و دنیا هم ما را به این شعار می شناسد.

وی تصریح کرد: علت موجده مذهب ما، محبت و معرفت به ساحت اهل بیت علیهم السلام بوده و علت مبقیه آن هم همین محبت و معرفت توأمان است و چیزی از نوافل و مندوبات، باارزش تر از این سنت الهی نیست./۹۶۹/۱۰۳/خ

ارسال نظرات