۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۲۷۷۲۸
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا:

مبلغان از فرصت محرم برای ترویج اخلاق و عقاید اسلامی بهره ببرند

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا گفت: مبلغان باید جنبه‌های عاطفی واقعه عاشورا را هم تقویت و از فرصت ایجاد شده برای ترویج اخلاق و عقاید اسلامی استفاده کنند.
حجت الاسلام رهایی - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسن رهایی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز ماه محرم، عنوان کرد: واقعه عاشورا در تاریخ اسلام از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است، این رویداد بسیار مهم آثار زیادی در جامعه اسلامی بر جای گذاشت تا جایی که به عقیده بسیاری از علما بقای اسلام مدیون ایثار و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل بزرگداشت رویداد عاشورا دستور قرآن کریم بر تعظیم شعائر الهی است، واقعه عاشورا تاریخ‌ساز شد به همین دلیل در شمار شعائر الهی درآمد و بنا بر فرموده قرآن کریم تعظم و بزرگداشت آن هم لازم است، مردم مسلمان و دوستدار اهل بیت(ع) نیز از گذشته تا به امروز این وظیفه دینی را به خوبی انجام داده‌اند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا در تشریح سایر علل بزرگداشت واقعه عاشورا، بیان کرد: افزایش معرفت ناشی از افزایش محبت به اهل بیت(ع) از جمله دیگر عوامل این مسأله است، هرچه معرفت مردم به اهل بیت(ع) بیشتر شود، محبت آنها نیز نسبت به آنان بیشتر می‌شود؛ در روایات هم سفارش شده تا فرزندان را بر اساس محبت اهل بیت(ع) تربیت کنیم.

حجت الاسلام رهایی گفت: عاشورا رویداد بزرگی است که مجموعه بهترین خصلتهای نیکو را از سوی یاران امام حسین(ع) و مجموعه‌ای از بدترین صفات رذیله را از سوی دشمنان ایشان نشان داد؛ امام حسین(ع) به همه شیعیان خود درس اخلاص و آزادگی و دینداری داد، ایشان صفات برجسته‌ای همانند ظلم ستیزی، عدالت و وفاداری را به همه افراد در عمل نشان دادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در این ایام مبلغان مذهبی لازم است شخصیت امام حسین(ع) را به مردم به درستی معرفی کنند چون کسب معرفت زمینه ساز ایجاد محبت است و شناخت شخصیت امام حسین(ع) امکان تشخیص حق از باطل را فراهم می‌کند؛ از سوی دیگر مبلغان باید جنبه‌های عاطفی واقعه عاشورا را هم تقویت کنند و از فرصت ایجاد شده برای ترویج اخلاق و عقاید اسلامی اشاره کنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا همچنین با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: علم بر سه گونه است، توحید، اصول عقاید و احکام و دستورات شرعی، در تعقیبات نماز هم از خدا می‌خواهیم که بصیرت در دین را برای ما ایجاد کند چون این عامل میزان سنجش حق از باطل است.

حجت الاسلام رهایی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص ویژگی‌های عزاداری هیئات مذهبی شهرستان شهرضا، اظهار کرد: از جمله امتیارات فرهنگی این شهرستان آن است که در طول سال، به طور عادی در هر شبانه روز 10 جلسه روضه خانگی برگزار می‌شود، بر اساس آخرین امارگیری انجام شده حداقل 100 مجلس اینگونه برگزار می‌شود؛ در همایش پیرغلامان حسینی شهرستان از پیشکسوتان هیئات مذهبی و تعزیه‌خوانی تجلیل شد، در مراسمی که در آینده برگزار خواهد شد از بانیان مجالس روضه خوانی در شهرضا که قدمت برخی از آنها به حدود یکصدسال می‌رسد نیز تجلیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در هر مناسبتی از مناسبتهای اهل بیت(ع) اعم از شادی و غم، مجالس مختلفی در شهرستان برگزار می‌شود؛ در ایام محرم نیز هیئات سیار از 7 تا 13 محرم و هیئات محفلی و دعایی در شبهای دهه اول محرم عزاداری می‌کنند، یکی از امتیازات برجسته شهرستان در این زمینه آن است که هیئات سیار در شبها عزاداری نمی‌کنند و در این اوقات مجالس روضعه و سخنرانی محفلی برگزار می‌شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا گفت: مردم دیندار شهرضا از گذشته تاکنون به گونه‌ای برنامه ریزی کرده‌اند که هیئات مذهبی مختلف در همه مناطق شهرستان فعالیت می‌کنند و به این وسیله امکان دسترسی همه افراد به مجالس و محافل عزاری اهل بیت(ع) وجود دارد؛ از جمله دیگر مزیتهای فرهنگی مذهبی شهرضا آن است که بانوان به ندرت در دنباله هیئات عزاداری حرکت می‌کنند و هر هیئت محل مشخصی را برای عزاداری بانوان در مساجد و تکایا پیشبینی کرده‌ است.

حجت الاسلام رهایی تصریح کرد: امسال تاکنون 30 روحانی از قم و اصفهان برای تبلیغ در ایام محرم به شهرستان وارد شده‌اند این در حالی است که روحانیان طرح هجرت نیز در 10 شهرک و روستای اطراف مرکز شهرستان سازماندهی شده‌اند./868/پ202/ب1

ارسال نظرات