۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۵۲۷۱۶۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

عزاداری و گریه برای امام حسین ویژه شیعه نیست

استاد حوزه علمیه با بیان این که عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ویژه شیعه نیست، گفت: در میان اهل سنت و حتی مسیحیان، ارامنه و فرقه های گوناگون این عزاداری فراوان وجود دارد.
حجت الاسلام دکتر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی امروز در برنامه سمت خدا که به صورت زنده از شهر مقدس قم و شبکه سوم سیما پخش شد، با بیان این که عزاداری برای امام حسین(ع) در دو مرحله بررسی می شود، گفت: مرحله ای مربوط به قبل و مرحله دیگر مربوط به بعد از شهادت است، قبل از شهادت امام حسین(ع) انبیا و اولیای الهی برای حضرت ندبه و گریه شده است و خبر از این واقعه داده اند.

وی افزود: انبیا و اولیای الهی از این حادثه عظیم خبر داشتند و اشاراتی به آن می کردند، محرم فرصت  بسیار خوبی برای انسان ها است که باید نهایت استفاده از آن صورت گیرد، در ایام محرم همه مردم  و اقشار گوناگون که حتی در مناسبت هایی دیگر نیستند شرکت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که جریان و واقعه عاشورا مسأله ای جبری نبوده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که همه انسان ها مرگی داشته و از  زمان، زمین و زمینه مرگ خود خبر ندارند اما معصوم چون ظرفیت لازم را دارا است از این سه مسأله خبر دارد.

وی ادامه داد: مرحوم شیخ صدوق این مسأله را تببین کرده است تا کسی نگوید باید از شمر تشکر کرد که اتفاقی که پیامبر فرموده بودند را ایجاد کرده است، اعتقاد ما این است که امام حسین(ع) مظلوم به شهادت رسیده و یزید و لشکر دشمن ظالم هستند چرا که خداوند متعال هرگز به قتل ولی خود راضی نیست.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این که عزاداری بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) نیز به 4 بخش تقسیم می شود، ابراز داشت: بخش اول در قتلگاه است که با حضور حضرت زینب(س) در روز عاشورا در موج دشمن برگزار شد و عزاداری ها به صورت ساده بود.

وی عنوان کرد: بخش دوم عزاداری منظم تر و تشکیلاتی تر بود که مربوط به زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) می شود، البته آزادی کامل نبوده و دشمنان مانع می شدند اما شاعران بسیاری بودند که شعرسرایی می کردند و مورد تشویق امام واقع می شدند و به صورت خصوصی برگزار می شد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بخش سوم عزاداری به صورت عمومی بوده که در زمان امام رضا(ع) واقع می شود، روایت می فرماید محرم ماهی حرام است که اهل جاهلیت در آن جنگ نمی کردند و می گفتند که حرام است اما برخی مدعی مسلمانی حرمت این ماه را شکستند و فرزند پیامبر اسلام را به شهادت رساندند.

وی اضافه کرد: در کربلا امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر ذبح شدند یعنی جان در بدن داشتند و به شهادت رسیدند، امام رضا(ع) فرمودند که گریه برای امام حسین(ع) گناهان انسان را از بین می برد، البته این مجوز برای گناه نیست بلکه شویندگی به شمار می رود، اشک برای امام حسین(ع) گناه را پاک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که بخش چهارم سوگواری مربوط به عزاداری های سراسری و کشوری می شود، گفت: عزاداری های هر ملتی با فرهنگ آن ملت آمیخته است و کسی نباید این مسأله را با بدعت مخلوط کند، این ها بدعت نیست؛ تاجایی که قرآن با عقل، قرآن و روایات منافاتی نداشته باشد و نماد محسوب شود اشکالی ندارد.

وی افزود: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ویژه شیعه نیست، در میان اهل سنت و حتی مسیحیان، ارامنه و فرقه های گوناگون این عزاداری فراوان وجود دارد، اهل سنت فراوان درباره امام حسین(ع) و عاشورا کتاب دارند، جریان عاشورا و امام حسین(ع) واقعه ای گسترده است و شال همگان می شود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات