۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۵۲۶۳۴۱
آیت الله حسینی بوشهری:

روحانیت و طلاب نمی توانند نسبت به مسائل انقلاب و جامعه بی تفاوت باشند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، مسؤولیت پذیری را وظیفه طلاب دانست و تأکید کرد که طلاب نمی توانند نسبت به محیط پیرامون خود و مسائل انقلاب و جامعه بی تفاوت باشند.
حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی امام علی(ع) با اشاره به رسالت ها و مأموریت های خطیر طلاب و روحانیت گفت: یکی از وظایف طلاب خوب درس خواندن و تفقه در دین است.

وی افزود: فرصت انسان بسیار کم است و از بین رفتنی هستند از این رو انسان باید نهایت استفاده را انجام دهد، وقتی که عمر انسان گذشت شادابی و نشاط کاهش پیدا می کند، بسیاری از علما با استفاده بسیار دقیق از عمر خود در سن جوانی کارهای بزرگ و مهمی انجام دادند و به مقامات عالیه رسیدند.

طلاب از عمر و جوانی خود نهایت بهره را ببرند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که معروف است که برخی از بزرگان هنوز به بلوغ نرسیده اجتهاد داشتند، اظهار داشت: البته دایره علوم با امروز بسیار متفاوت است، اصولی که آن روز خوانده می شد با اصولی که امروز که طلبه 16 سال درس اصول در خارج بخواند متفاوت بود.

وی ادامه داد: اصول آن روز در معالم و معارج خلاصه می شد و کتاب های اصولی محدودی وجود داشت و حتی اصول مقدمه کتاب های فقهی بود، امروز حجم و دامنه اصول گسترده تر از گذشته  شده و اعتباریاتی بر اصول افزوده شده که در گذشته این بحث ها مطرح نبود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که طلاب باید از عمر خود نهایت استفاده و بهره را ببرند، ابراز داشت: پیامبر اسلام می فرماید پرحسرت ترین افراد در قیامت کسانی هستند که در دنیا توانایی و امکان طلب علم را داشتند اما این کار را انجام ندادند.

وی عنوان کرد: امکانات نسبتا در اختیار طلاب قرار دارد که باید استفاده شود، وضع طلاب امروز با طلاب گذشته بسیار تفاوت دارد و آن دوران بسیار سخت بود، البته امروز هم طلاب به تناسب زمان در سختی هستند و شرایط معیشت طلاب واقعا شرایط سختی است.

ضرورت اهتمام و سرمایه گذاری طلاب بر مسائل اخلاقی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر طلاب از فرصت ها و عمر خود به درستی و خوب استفاده نکنند نمی توانند راه به جایی ببرند، در شرع و سخنان نورانی اهل بیت(ع) بر تحصیل علم و کسب دانش بسیار تأکید شده است، پیامبر اسلام می فرماید طلب علم و تلاش کردن برای کسب دانش همانند جهاد در راه خدا است.

وی اضافه کرد: بر اساس روایات در قیامت به اندازه میزان بهره مندی از علوم و تلاش افراد برای انجام کارهای تبلیغی و ارشاد مردم به طلاب پاداش داده می شود، در روایات با تعبیرات بسیار عالی از علمای دین تجلیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که طلاب باید در مسائل اخلاقی سرمایه گذاری کنند و به آن اهتمام داشته باشند، گفت: امروز الگوی زندگی جامعه با وجود همه نامهربانی ها و  بی مهری هایی که نسبت به طلاب وجود دارد روحانیت هستند، روش، منش و حالت پدری روحانیت مایه آرامش برای مردم است.

طلاب نمی توانند نسبت به مسائل انقلاب و جامعه بی تفاوت باشند

وی مسؤولیت پذیری را وظیفه دیگر طلاب دانست و افزود: طلاب نمی توانند نسبت به محیط پیرامون خود و مسائل انقلاب و جامعه بی تفاوت باشند، گاهی در این زمینه افراط و تفریط هایی وجود دارد، عده ای درس نمی خوانند و از مسؤولیت می گویند و عده ای دیگر به درس خواندن تنها اکتفا می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که طلبه درس خوان و ملا بسیار اثرگذار در جامعه است، اظهار داشت: تکلیف محوری و تکلیف باوری از کارهای بسیار مهم و عالی است که در کار طلاب باید وجود داشته باشد، تفاوت طلاب امروز با گذشته این است که در کنار یک نظام و انقلاب اسلامی قرار دارند و نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت و بی خیال باشند.

وی ادامه داد: مسجد، مدرسه و محراب به تنهایی کافی نیست بلکه باید بر اساس توانمندی ها و نیازها کارهایی را انجام داد، معتقدیم که امروز طلبه ملا اثرگذار است، طلبه ای که تنها احساس تکلیف می کند اما بار علمی ندارد دایره اثرگذاری او کم خواهد بود، باید از این افراد دغدغه مند تجلیل کرد اما نقش آن ها در فضای جامعه کم می شود.

حوزه در برابر بدعت ها و شبهات فقهی و کلامی پاسخگو باشند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امروز موج شبهات در در جامعه وجود دارد، ابراز داشت: شبهات بسیاری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وارد می شود که اگر ما دست روی دست بگذاریم و اقدامی نکنیم افراد جامعه به ویژه جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی عنوان کرد: طلاب باید شرایط زمان را درک کنند و در برابر بدعت ها و شبهات فقهی و کلامی پاسخگو باشند، دشمنان طراحی های گسترده ای کرده اند تا ذهن جوانان را مشغول کنند، گاهی وقتی طلبه ای وارد دانشگاه می شود به دلیل نداشتن بنیه های قوی علمی در مقابل یک شبهه عقب نشینی می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طلاب باید مسلط به علوم برای پاسخگویی به شبهات باشند و باید برای این موضوع برنامه ریزی شود، روحانیت و طلاب باید برای آینده نیز برنامه ریزی کنند تا بتوانند خدمت بیشتری به اسلام و انقلاب داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروز دنیا برای 100 سال آینده خود برنامه ریزی می کند اما ما گاهی از یک برنامه ریزی محدود غافل هستیم، در حالی که برای مؤثر واقع شدن باید با برنامه ریزی جدی عمل کرد؛ آینده حوزخ را باید در نظر گرفت که حوزه مجتهد، ملا، محقق و نظریه پرداز می خواهد، طلاب هیچگاه از خدمت رسانی به نظام نباید دریغ داشته باشند بلکه آنچه در توان دارند را باید ایثار کنند./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات