۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۵۲۶۱۹۳
با تدریس حجت الاسلام والمسلمین رفعتی؛

درس خارج فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار آغاز شد

درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با عنوان «فقه رسانه» آغاز شد.
عباس رفعتی نائینی حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی فقه رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین روز درس خارج فقه رسانه، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ارائه حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در ابتدای این درس اظهار داشت: هر چند مباحثی در رسانه وجود دارد که بسیار مبتلابه بوده و نیاز به پژوهش و تحقیق فراوان دارد، اما مباحث فقهی رسانه تا به امروز مورد مباحثه دقیق قرار نگرفته است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ابراز داشت: به هر اندازه‌ای که در مبحث فقه رسانه پیش می‌رویم، به مسائل بیشتری با افعال مکلفین در رسانه می‌رسیم که بیانگر ضرورت ارزیابی و بررسی دقیق این مسائل است.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: در درس خارج فقه رسانه می‌کوشیم تا مسائلی که حکم قطعی آن در فقه بیان شده است موجز و مختصر بیان شود، چرا که چنین مسائلی به عنوان امر مسلم و اصل موضوعی بیان شده است و نیازی به بیان مجدد و مفصل آن وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی ادامه داد: در مسائلی همچون حرمت موسیقی و غنا که در موضوع شناسی و حکم آن میان علما و فقها اختلاف نظر وجود داشته باشد، به شکل کامل و جامع بررسی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با حرمت نشر اکاذیب در یک رسانه نیازی به بررسی کامل نیست، زیرا علمای گذشته به تفصیل در رابطه با حرمت نشر اکاذیب به مباحثه پرداخته‌اند و ما در محرمات رسانه این قبیل مسائل را جزء مسلمات می‌دانیم. 

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که فقه رسانه در چهار فصل قابل بررسی است، گفت: درس خارج فقه رسانه در چهار فصل کلیات، تأسیس و اداره رسانه، پیام رسانه(محتوای رسانه)، پیام رسان(احکام عوامل رسانه) و در نهایت پیام‌گیران رسانه(مخاطبین و کاربران) مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در حال حاضر به بررسی فصل دوم با عنوان پیام رسانه رسیده‌ایم. 

شایان ذکر است، درس خارج فقه رسانه حجت‌ الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی از 25 شهریور ماه آغاز شده و در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت 17 تا 18 در مدرس شماره 21 مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برپا خواهد بود.

به علاقه‌مندانی که در این دوره از درس خارج فقه رسانه شرکت کنند، در پایان سال تحصیلی گواهی شرکت در این دوره اعطاء خواهد شد./878/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات