۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۲۵۹۹۰
در همایش ملی «از غدیر تا اربعین» مطرح شد؛

راهپیمایی اربعین سبب شکست خوردن شگردهای رسانه ای بیگانگان شده است

کمیسیون «مقصد شناسی اربعین در حوزه فرهنگ و اجتماع» در قالب دومین همایش ملی «از غدیر تا اربعین» از ابعاد گوناگون فرهنگی و اجتماعی به بررسی رویداد بزرگ راهپیمایی اربعین پرداخت.
راهپیمایی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلال غفاری، رییس دانشکاه علوم اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در کمیسیون «مقصد شناسی اربعین در حوزه فرهنگ و اجتماع» که در قالب همایش «از غدیر تا اربعین» در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اربعین را بستر و الگوی تمدن سازی در جامعه و امت اسلامی دانست و گفت: راهپیمایی اربعیین نماد یک فرهنگ معنوی فرا زمینی و فرا زیستی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: عنصر اصلی در اربعین حرکت است و حرکت نفی تعلقاتی است که انسان در طول زندگی خود با آن مواجه است. امروز راهپیمایی اربعین خود یک رسانه است و از این جهت دارای اثرات تمدنی و عمیقی است که می تواند انتقال دهنده پیام انقلاب باشد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که رسانه ها در جوامع دینی نوعی بلای اجتماعی برای مردم محسوب می شوند، پیاده روی اربعین به نوعی باعث شکسته شدن ابزار رسانه های بیگانه می شود؛ همان گونه که شخصیت پیامبر اکرم(ص) و سیره ایشان بهترین رسانه در صدر اسلام بود.

غفاری با بیان این که امروز رسانه های غربی درصدد ایجاد شکاف در جهان اسلام هستند، اربعین حسینی را عاملی برای تقویت عنصر وحدت در میان آحاد مسلمانان قلمداد کرد و گفت: اربعین باعث یک وحدت اجتماعی می شود چرا که آنچه این رویداد را باشکوه کرد، محبت و مظلومیت حضرت سیدالشهدا(ع) بود. راهپیمایی اربعین عناصر امت را با هر رنگ و زبانی که باشند، به یکدیگر متصل می کند.

وی با تصریح بر این که راهپیمایی اربعین یک رستاخیز امت در تبعیت از ولی فقیه بود، به بایکوت این اتفاق بزرگ در رسانه های غربی اشاره و اظهار کرد: بایکوت رسانه های غربی بهترین دستاورد در جریان راهپیمایی اربعین است.

دکتر محمد ابن الدین، عضو علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع)، سخنران دیگر این کمیسیون بود که طی سخنانی به تبیین تفاوت های راهپیمایی عظیم اربعین حسینی با دیگر اجتماعات مذهبی پرداخت و گفت: ظهور اجتماع اربعین شکل جدیدی از اجتماعات انسانی را شکل داده است که حتی با مراسم حج که ما شاهد حضور تمام افراد با ادیان مختلف هستیم نیز متفاوت است.

وی با اشاره به تلاش زائران سیدالشهدا(ع) در راهپیمایی اربعین برای پیروی از ویژگی های آن حضرت، خاطرنشان کرد: در اربعین حسینی تمامی ویژگی های امام حسین(ع) در رفتار زائران آن حضرت وجود دارد؛ از ایثار، از خودگذشتگی و فداکاری گرفته تا خصلت هایی همچون اعتقاد به توحید، عبودیت، تقوا، هدایت، ذکر و تفکر، عدالت، کفر ستیزی و استکبار ستیزی، اصلاح، شکر، عبرت، امنیت، احسان و میانه روی.

ابن الدین در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب شناسی برخی عزاداری ها در ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) اشاره و اظهار کرد: هر رفتاری که شأن امام حسین(ع) را محل پرستش قرار دهد خطرناک است. فردی که می گوید «خدای من حسین است» یا می خواهد از حرم امام حسین تا حرم حضرت عباس سینه خیز برود، به نوعی به اهداف دشمن کمک کرده است.

وی تصریح کرد: برخی رفتارهای ایرانیان به ویژه مسأله عزاداری آن ها در موقع نماز می تواند آسیب زا باشد؛ عزاداری ها باید در هنگام نماز قطع شود و عزاداران به صفوف نماز بروند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات