۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۵۲۵۹۷۱
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

محرم و صفر فرصت تقویت ارتباط با اهل بیت است

استاد حوزه علمیه با اشاره به پیش رو بودن ماه محرم گفت: محرم و صفر فرصتی بسیا مهم و بزرگ برای تقویت ارتباط با اهل بیت(ع) است که باید نهایت استفاده از آن صورت گیرد.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی استاد سطح عای حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز مباهله گفت: پیامبر اسلام به مسیحیان نجران نامه نوشتند و آن ها را به پرستش خداوند متعال دعوت کردند و حضرتاخطار دادند که چنانچه ایمان نیاورید و راضی به جزیه نشوید مجبوریم وارد جنگ و قتال شویم.

وی افزود: مسیحیان به این نتیجه رسیدند که با پیامبر اسلام گفت وگو کنند و اصرار داشتند که ایمان نمی آورند و جزیه پرداخت نمی کنند، پیامبر اسلام استدلال جدی کردند اما آن ها قبول نکردند و در باطل خود لجاجت انجام دادند سپس آیه مباهله نازل شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معنای لغوی و اصطلاحی مباهله اظهار داشت: مباهله در لغت به معنای رها کردن چیزی اما در اصطلاح به معنای لعنت و نفرین کردن یکدیگر است، در اصطلاح خاص مباهله به این معنا است که افراد درباره یک مسأله دینی مهم به گفت وگو می نشینند و به جایی می رسند که می گویند در یک جا جمع شویم و به درگاه الهی تضرع و دعا کنیم و از خدا بخواهیم که دروغگویان را رسوا و مجازات کند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام با امیرمؤمنان، حضرت زهرا(س)، امام حسین و امام حسین(علیهم السلام) در مباهله حضور پیدا کردند؛ امام رضا(ع) نیز آیه مباهله یعنی آیه 61 سوره آل عمران را برای اثبات حقانیت امیرمؤمنان در پاسخ به مأمون قرائت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز داشت: بزرگ مسیحیان نجران در جریان مباهله گفت کسانی در این جمع هستند که اگر دست به دعا بلند کنند در کره زمین اثری از مسیحی و نصرانی باقی نمی ماند از این رو حاضر به مباهله و نفرین کردند نشدند و پرداخت جزیه را قبول کردند.

وی مناسبت دیگر 24 ذی الحجه را نزول آیه ولایت معرفی و عنوان کرد: امیرمؤمنان در حال نماز به فردی نیازمند انفاق کردند، پیامبر که این صحنه را مشاهده کردند به خداوند عرضه داشت که خدایا وزیری از اهلم قرار بده که آیه 55 سوره مائده یعنی آیه ولایت نازل شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیامبر در خطبه غدیر این آیه را خواندند و فرمودند کسی که در رکوع صدقه داد علی بن ابی طالب است؛ 25 ذی الحجه نیز روز نزول سوره هل اتی است که پس از انفاق متوالی چند شب در زمان افطار نازل شد و همه این روزهای مهم باید پاس داشته شود

وی با اشاره به پیش رو بودن ماه محرم اضافه کرد: تمام خیر درب خانه اهل بیت(ع) است، محرم و صفر فرصتی بسیا مهم و بزرگ برای رسیدن و ارتباط با اهل بیت(ع) است که باید نهایت استفاده از آن صورت گیرد، مداحان و سخنرانان نیز باید این ارتباط را تقویت کنند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات