۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۲۴۷۲۱
امام جمعه موقت یزد:

طلاب قبل از ورود به حوزه موضوع و مبادی طلبگی را بدانند

حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی با بیان اینکه همه طلاب منسوب به امام زمان(ع) هستند، گفت: طلاب قبل از ورود به حوزه باید موضوع، مبادی و مسائل طلبگی را بدانند.
حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن معزالدینی در جلسه اخلاق که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه اخلاق در عمل خود را نشان می دهد، گفت: اخلاق یکی از ضروریات عالم طلبگی است که ضرورت دارد همه طلاب در صدد باشند تا آن را به دست آورند.

امام جمعه موقت یزد با بیان اینکه طلاب قبل از ورود به حوزه باید موضوع، مبادی و مسائل طلبگی را بدانند، اظهار داشت: این مسأله بسیار مهم است که طلبه بداند قرار است در طلبگی به چه جریانی منسوب شود؛ بدیهی است که همه ما منسوب به مکتب امام صادق(ع) هستیم، بنابراین از اول طلبگی تا انتهای آن باید به دنبال این باشیم که هدایت شویم.

وی ادامه داد: کسانی که جنبه هدایت شدن را در نظر نمی گیرند و تنها برای فتوا دادن طلبه شده اند به یقین موفق نخواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی خاطرنشان کرد: اگر انسان هدایت نشود و به دنبال آن هم نباشد بر اساس نص آیات قرآن «کالانعام بل هم أضلّ» خواهد بود؛ طلبه ابتدا باید هدایت شود تا بتواند هدایت کند.

استاد حوزه علیمه یزد عنوان کرد: اگر خروجی حوزه، انسان هدایت شده باشد به مطلوب دست یافته ایم، اما اگر غیر از این باشد به یقین سرمایه های وجودی انسان از دست رفته است.

وی بهترین علم از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) را اینگونه توصیف کرد: بهترین علم، آن علمی است که اشک انسان را در بیاورد؛ این یعنی آن علمی خوب است که انسان را نسبت به عیوب نفس آگاه کند و سبب تواضع فرد شود؛ بنابراین علم باید ما را به سوی سعادت حقیقی رهنمون شود.

حجت الاسلام والمسلمین معزالدینی یکی دیگر از ضروریات طلبگی را «حلم» خواند و ابراز داشت: اگر علما حلم به خرج نمی دادند و با غرور رفتار می کردند، هم اکنون علم تا این حد پیشرفت نمی کرد، چراکه اگر علما نظریات خود را به نقد نمی گذاشتند، علمشان هم توسعه پیدا نمی کرد.

امام جمعه موقت یزد در پایان یادآور شد: نباید در وادی طلبگی دچار غرور شویم و از اینکه کسی ما را موعظه کند، ناراحت و عصبانی شویم، چون سیره اهل بیت(ع) همواره اینگونه بوده است که موعظه را سبب از بین رفتن زنگار قلب می دانستند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات