۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۵۲۴۲۳۱
قائم مقام صدا و سیما:

فاصله هنرمندان و آموزه‌های دینی را به حداقل برسانیم

حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان این که بسیاری از هنرمندان از آموزه های دینی فاصله گرفته اند و دینداران هم در عرصه هنر ضعف و کمبود دارند، گفت: ما باید این فاصله را به حداقل برسانیم.
سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام صدا و سیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رمضان موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عصر دوشنبه در همایش «قرآن، رسانه، کودک و نوجوان» که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار داشت: فرزندان ما برای زمانی غیر از زمان ما آفریده شده اند و نباید برای آموختن آداب و روسوم خودمان به آنها اصرار کنیم.

وی با بیان این که مخاطب ما امروز متناسب با مقتضیات خاص خود است، افزود: امروز رسانه و کیفیت آموزش بسیار تغییر کرده است ولی ما از حیث معارف و اندوخته های اعتقادی و فرهنگی هیچ کمبودی نداریم و قرآن به عنوان اقیانوس بی کرانی که در همه ساحت ها و حوزه ها برنامه دارد هم مربی است و هم مانند مربا شیرین است و در کام مخاطب می نشیند.

حجت الاسلام موسوی مقدم اظهار داشت: مجموعه احادیث و روایاتی که داریم ذخایر عظیمی است که در حوزه رسانه و هنر منحصر به فرد است و فرهنگ ملی ما هم تلفیقی از آموزه های دینی و ملی ما است و این مجموعه و سرمایه عظیمی که ما در اختیار داریم ما را در مواجهه با جنگ نرم رسانه ای دشمن ایمن کرده است و به ما توان مقاومت و ابتکار عمل داده است.

وی افزود: اسلام به صورت عام و قران به صورت خاص در مواجه با هجوم فرهنگی نه تنها مقاومت می کنند بلکه فعالانه وارد می شوند و این ذخیره های عظیم که برگرفته از فطرت انسانی است و از مصدر وحی سرچشمه می گیرد مستقیما دردل و روح مخاطب نفوذ می کند و در این نبرد و جنگ رسانه ای ما را فعال می کند.

قائم مقام سازمان صدا و سیما با بیان این که ما باید این ذخیره عظیم دینی و فرهنگی را در فکر و جان مخاطبان خود جای بدهیم، خاطرنشان کرد: این رسانه است که این مأموریت را بر عهده دارد و در انتقال مفاهیم به مخاطب، مخاطبان کودک و نوجوان و جوان از حساسیت زیادی برخوردارند و این جا رسانه نقش خود را نشان می دهند.

وی افزود: رسانه امروز متنوع ترین و گسترده ترین شرایط فرهنگی را به وجود آورده اند و سرعت کار آنقدر زیاد است که یک لحظه نباید غافل شد و متناسب با شرایط امروزی باید ازاین فرصت حد اکثر استفاده را کرد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان این که برخی معتقدند که جنس رسانه های نوین پاک نیست و نمی شود در اختیار مفاهیم مذهبی، دینی، قرآنی و وحیانی قرار بگیرد، گفت: در گذشته بسیاری از شخصیت ها مانند سیدجمال‌الدین اسدآبادی به مقابله با این ابزار پرداختند و معتقد بودند که این ابزاری برای ترویج بی خدایی و مادی گرایی است.

وی افزود: این نگاه حتی اگر هم تا حدودی با اغماض قابل قبول باشد امروز باید گفت رسانه استحاله شده است می تواند در اختیار دیگر فرهنگ ها هم قرار بگیرد و این وسیله فقط وسیله شده است و می توان استفاده هایی کرد که در خدمت ترویج آموزه های غربی نباشد و استفاده مطلوب از آن کرد.

قائم مقام سازمان صدا و سیما با بیان این که رسانه امروز تبدیل به یک ابزار تأثیر گذار صِرف شده است، اظهار داشت: این ابزار دارای ابعاد مختلف است که همزمان چندین کار را انجام می دهد و اگر ما بپذیریم که می شود از رسانه استفاده مطلوب داشت باید خودمان را متناسب با مقتضیات کارکرد رسانه و مقتضیات مخاطب تغییر دهیم و در این جهت ما با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه هنرمندان عمدتا با معارف دینی و قرآنی فاصله دارند و نتوانسته اند از این چشمه جوشان استفاده کنند و از طرف دیگر عمده کسانی که در دین مسلط هستند در عرصه هنر ضعف و کمبود دارند و این دو هنوز نتوانسته اند به هم نزدیک شوند اگر چه که ما در این زمینه نسبت به غرب تجربه کمی هم داریم.

حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان این که ما باید مدام فاصله هنرمندان و آموزه های دینی را به حداقل برسانیم، گفت: وقتی هنر در برابر معارف اسلامی زانو بزند بسیاری از ظرفیت ها در معارف دینی نهفته است که می تواند هنر را شکوفا کند؛ برای مثال همین چند داستان قرآنی که به آثار هنری تبدیل کرده ایم بازتاب بسیار خوبی در سطح جهانی داشته و ما باید هنر را در خدمت آموزه ها وحیانی و دینی قرار دهیم.

وی با بیان این که ظرفیت بالایی در منابع دینی وجود دارد که باید تبدیل به آثار صوتی و تصویری شود، گفت: این خلأ را باید جبران کرد و آیت الله جوادی آملی امروز بهترین نظریات هنری را در درس هنر اسلامی خود بیان کرده اند؛ تخیل که عنصر اصلی درام است در قالب اسطوره پردازی در آموزه های دینی ما وجود دارد.

قائم مقام سازمان صدا و سیما اظهار داشت: آیت الله جوادی آملی فرایند تولید از یک درام اثرگذار به یک محصول صوتی و تصویری و تبدیل تخیل به تعقل و تعقل به یک اثر محسوس را به زیبایی تبیین کرده اند که بسیاری از هنرمندان شاخص می گویند ما بسیاری از این موضوعات را درک نمی کنیم.

وی با بیان این که هنر اسلامی و غیر اسلامی ندارد، افزود: هنر اصیل هنری است که در آن مفسده نباشد و چنین هنری مورد تأیید اسلام است.

حجت الاسلام موسوی مقدم خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد اثر هنری تأثیرگذار داشته باشیم باید روی کودکان و نوجوانان از طریق تبلیغ های رسانه ای سرمایه گذاری کرد./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات