۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۵۲۴۲۰۳
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛

«بازی» بهترین جایگزین شخصیت‌های کارتونی و تخیلی برای کودکان

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری و شنیدن موسیقی از نیازهای کاذب کودکان است، گفت: بازی بهترین جایگزین شخصیت های کارتونی و تخیلی برای کودکان است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در برنامه پرسمان کودک و نوجوان از رادیو معارف در پاسخ به این سوال که آیا جایگزین مناسب برای شخصیت های کارتونی و تخیلی مانند مرد عنکبوتی، هری پاتری و یا مانند این ها برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، گفت: بعضی از والدین تصور می کنند که تماشای تلویزیون و یا شنیدن موسیقی از نیازهای کودکان بوده و باید به این نیازها به عنوان نیازهای اولویت دار اهمیت دهند به گونه ای که حتی در ماشین با نصب مانیتورهای کوچک برای کودکان پخش فیلم و انیمیش دارند.

وی افزود: والدین باید بدانند که تماشای تلویزیون، شنیدن موسیقی و بازی های کامپیوتری جز نیازهای کودکان نبوده و این نیازهای در حقیقت نیازهای کاذبی هستند که والدین می خواهند این نیازهای کاذب را جایگزین نیازهای واقعی کودکان کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای نمونه کودکان به مرد عنکبوتی علاقه زیادی دارند، تصریح کرد: با این وجود اگر والدین از فرزند خود بپرسند که می خواهند به پارک برود یا مرد عنکوبتی را تماشا کند قطعا فرزند آنها پارک را ترجیح می دهد و این موضوع عموما نشان می دهد که این نیازها، نیازهای کاذب هستند و کودکی که سالم باشد به دنبال جنب و جوش بوده و پارک و بازی را ترجیح می دهد چراکه بازی زندگی بچه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه علت این موضوع این است که کودکان در رفتار تقلید گر هستند، ادامه داد: خداوند این حس تقلید را در کودکان قرار داده تا کارهای خوبی یاد بگیرند اما از آنجایی که والدین به امر تربیت فرزند خود بی توجه هستند و کودک را پای تلویزیون می نشانند تا به کارهای خود برسند کودکان به مرور به این انیمیشن ها و شخصیت های تخیلی عادت کرده و بنابر حس تقلید از آنها تقلید می کند و می خواهند در همه چیز شبیه آنها شوند و از آنجایی که کودک به این شخصیت عادت می کند در صورتی که بخواهیم او را ترک عادت بدهیم با مشکل مواجه شده و حتی ممکن است دچار بی خوابی شود.

وی افزود: بهترین چیزی که می توان جایگزین شخصیت های کارتونی و تخیلی کرد بازی است و اگر برای کودک فضای بازی ایجاد شود به یقین مرد عنکبوتی را رها خواهد کرد.

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: علت اینکه امروزه گرایش کودکان به شخصیت های کارتونی افزایش یافته این است که والدین برای کودک خود برنامه ریزی نداشته و برای کودک خود اسباب بازی مناسب و بازی های مناسب در نظر نمی گیرند و از سوی دیگر مهدهای کودک نیز الگوی دومی از خانه شده است یعنی کودکان در مهدها هم مانند خانه به جای اینکه یک نفره تلویزیون تماشا کنند چند نفره تلویزیون تماشا کرده و فضایی برای بازی بچه ها در نظر گرفته نمی شود زیرا اگر کودک فضای بازی داشته باشد تمام وقت خود را به بازی اختصاص می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: بر این اساس حداقل در مهدهای کودک به عنوان محیط های عمومی به جای تلویزیون باید فضای بازی در نظر گرفته شود و مهد کودک جای تماشای تلویزیون و جای تلویزیون نیست./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات