۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۲۴۱۸۱
حجت الاسلام تکیه ای:

اطاعت پذیری و تسلیم محض از اوصاف اهل خرد است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: اهل خرد تسلیم محض در برابر خداوند هستند و اعمال انسان زمانی مقبول بوده و سپر او در برابر آتش می شود که با هدف اطاعت از خدا باشد.
عقل و خرد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام تکیه ای، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که مدعیان عقل در جامعه زیاد هستند، گفت: امام کاظم(ع) به خوبی اوصاف عقلا را بیان کرده و می فرمایند که هر چه ایمان و عقل انسان زیاد شود متواضع شده و مقامی می رسد که می داند در برابر ذات خداوند چیزی نمی داند.

وی افزود: در بیان نعمت عقل و اوصاف عاقلان آیه 18 سوره زمر نازل شده که خداوند در این آیه در اوصاف عاقلان می فرماید« الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ» یعنی صاحبان خرد کسانی هستند که به خوبی سخن را شنیده و به بهترین آن عمل می کنند و این ها کسانی هستند که هدایت شده اند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که عقل حجت است، تصریح کرد: عده ای حتی نمی توانند به آسانی قرآن کریم را روخوانی و روانخوانی کنند اما اگر به آنها سخنی را بگویی دلیل قرآنی می خواهند در حالی که رسول خدا(ص) می فرمایند ظاهر قرآن زیبا و باطن آن عمیق است و هر کسی نمی تواند متوجه باطن قرآن شود.

حجت الاسلام تکیه ای ادامه داد: امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که یکی از نشانه های اهل یقین و صاحبان خرد این است که وقتی ایمان شان کامل شد به مقام تسلیم رسیده و تسلیم امر خداوند باشند.

وی افزود: علت این موضوع این است که صاحبان خرد با تفکر در زندگی و معاد متوجه می شوند که این عالم دارای یک خالق مطلق است و می دانند هرکه از فرمان این خالق سرپیچی کند از مسیر سعادت دور شده و گرفتار عذاب می شود به همین دلیل بیان شده که بهشت جایگاه انسان های اهل خرد است و انسا های بی خرد در جهنم مأوا دارند هر چند که زهد فراوان داشته باشند زیرا عبادت انسان جاهل ارزشی ندارد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: اعمال انسان زمانی می تواند سپر او در برابر آتش جهنم شده و او را از عذاب خداوند نجات دهد که با نیت اطاعت از خداوند انجام شود در غیر این صورت انسان از این اعمال هیچ بهره ای نخواهد برد و نخواهد توانست به رستگاری برسد.

حجت الاسلام تکیه ای یادآور شد: امام کاظم(ع) در اوصاف اهل خرد می فرمایند« «إِنَّ الْعُقَلاءَ زَهَدُوا فِی الدُّنْیا وَ رَغِبُوا فِیالاْخِرَةِ لاَنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْیا طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ وَ الاْخِرَةُ طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ مَنْ طَلَبَ الاْخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْیا حَتّی یسْتَوْفی مِنْها رِزْقَهُ، وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا طَلَبَتْهُ الاْخِرَةُ فَیأْتیهِ الْمَوْتُ فَیفْسِدُ عَلَیهِ دُنْیاهُ وَ آخِرَتَهُ.» به راستی كه عاقلان، به دنیا بی رغبتند و به آخرت مشتاق؛ زیرا می دانند كه دنیا خواهان است و خواسته شده و آخرت هم خواهان است و خواسته شده، هر كه آخرت خواهد دنیا او را بخواهد تا روزی خود را از آن دریافت كند، و هر كه دنیا را خواهد آخرتش به دنبال است تا مرگش رسد و دنیا و آخرتش را بر او تباه كند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات