۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۲۳۳۲۰
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

هدایت برترین نعمت خداوند به بندگان است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برترین نعمت خداوند به بندگان نعمت هدایت است، گفت: در برترین سوره قرآن یعنی سوره حمد درخواست برترین دعا به بندگان آموزش داده شده است.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه شش سوره حمد گفت: در این آیه انسان در قالب دعا به خداوند عرضه می دارد«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی خدا مرا به صراط مستقیم هدایت کن.

وی افزود: مؤمن در این دعا به خداوند متعال عرضه می دارد که ما را به راه راست هدایت فرما که ما در طول شبانه روز حداقل روزی 10 بار این دعا را به محضر خداوند متعال عرضه می کنیم و تنها دعایی است که در سوره حمد به عنوان ام الکتاب آمده، همین دعاست و این موضوع یک پیام دارد و آن این است که اگر نعمتی بالاتر و برتر از نعمت هدایت وجود داشت در این سوره که برترین سوره قرآن است به ما آموزش داده می شد که آن را از درگاه خداوند درخواست کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: راه بهره مندی از این نمعت در آیه پنج سوره حمد آمده که می فرماید«إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» یعنی کسی می تواند از این نعمت بهره مند شود که خداوند را همه کاره این عالم بداند و احساس نیاز در همه چیز را فقط به خدا بداند زیرا در غیر این صورت نمی تواند معنای واقعی قرار گرفتن در صراط مستقیم را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: کسی این جمله را از اعماق وجود می تواند به درگاه خداوند عرضه کند که آیه قبل را از اعماق وجود خود بیان کرده باشد و خداوند را همه کاره عالم بداند و به درگاه خداوند عرضه کند که سرچشمه برآورده شدن همه نیازهای من از جمله نیاز به هدایت در نزد توست.

وی با اشاره به سومین پیام این آیه(آیه 6 حمد) تصریح کرد: امام علی(ع) در این زمینه می فرماید«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی خداوندا توفیقی که تاکنون تو را به واسطه آن اطاعت کرده ام این توفیق را بر من مستدام بدار و اگر تا به حال بنده تو بودم همه به توفیق و عنایت تو بوده است و این توفیق را بر من مستدام فرما.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد:«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی اینکه مؤمن می داند که  قرار داشتن در این مسیر نعمتی است که خداوند به او داده و هر لحظه ممکن است این نعمت از او سلب شود به همین دلیل همواره قلبش متوجه خداوند است تا خداوند این نعمت را از او سلب نکند./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات