۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۲۳۰۳۲
استاد حوزه علمیه قم:

مفسر و معلم آیات قرآن تنها امامان معصوم هستند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مفسر و معلم آیات قرآن تنها امامان معصوم(ع) هستند، گفت: تفسیر کتاب و سنت جز با عصمت و طهارت ممکن نیست.
ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین صمدی یزدی، استاد حوزه علیمه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که ماه ذی حجه ماه تثبیت مقام امامت برای امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) است گفت: آیات قرآن کریم، عقل و روایات ضرورت وجود امام را برای جامعه تبیین کرده و نشان می دهد که جامعه نمی تواند بدون امام باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف از خلقت انسان این است که در مسیر بندگی خدا به کمال و سعادت برسد و لازمه این امر این است که انسان راه کمال و رسیدن به سعادت را بشناسد و نسبت به آن شناخت پیدا کند، گفت: انسان بدون دانستن عوامل سعادت و عوامل دور شدن از کمال نمی تواند به سعادت حقیقی دست یابد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند متعال که سعادت انسان را خواسته و هدف از خلقت انسان را رسیدن به کمال می داند براساس حکمت خود ابزار رسیدن به این کمال و سعادت را در اختیار انسان قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین صمدی ادامه داد: اگر خداوند برای انسان کمال و سعادت بخواهد و ابزار آن را در اختیار انسان قرار ندهد مانند کسی است که انسان را به خانه خود دعوت کرده ولی آدرس نداده که این خلاف حکمت و خلاف مقتضای حکیمانه بودن یک کار است.

وی با اشاره به ابزارهای شناخت سعادت در انسان افزود: یکی از ابزارهای شناخت سعادت عقل است که خداوند آن را در درون انسان قرار داده و دیگری وجود انبیاء و ائمه معصوم(ع) است و بشر در طول تاریخ هر چه پیشرفت کرده در سایه همین عقل بوده و باید دقت کرد که عقل تنها استفاده ابزاری ندارد بلکه استفاده و ماهیت معنوی دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که خداوند عقل را خلق کرد به عقل فرمود که جلو و عقب برو که عقل امر حضرت حق را اطاعت کرد که خداوند در همین زمان به عقل فرمود که ای عقل من چیزی را زیباتر از تو نیافریدم و من به وسیله تو به انسان امر و نهی می کنم؛ بنابراین کسی که عقل ندارد و مجنون است امر و نهی خداوند نیز برعهده او نیست و خداوند انسان ها را به واسطه نعمت عقل عقوبت کرده و پاداش می دهد.

حجت الاسلام والمسمین صمدی افزود: امام علی(ع) می فرمایند«خداوند با هیچ چیز عبادت نشده است مگر عقل و در ادامه می فرمایند که عقل همان چیزی که انسان به وسیله آن خدا را بندگی کرده و به وسیله آن بهشت را کسب می کند و آدمی که عاقل باشد خود را به گناه آلوده نکرده و دروغ نمی گوید و ریشه گناه زیر پا گذاشتن عقل است».

وی افزود: انبیاء، ائمه معصوم و اولیاء الهی از کسانی هستند که دارای بالاترین عقل بوده و به خاطر بهره مندی از نعمت عقل در بالاترین شکل آن، دارای مقام عصمت هستند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عده ای بیان می کنند که آیا با وجود عقل نیاز به وجود پیامبران و ائمه معصوم(ع) ضروری است که در پاسخ باید دقت کرد که خداوند در وجود انسان نفس را نیز قرار داده است و گاهی نفس آن چنان دچار شهوت شده و ریشه های شهوت و هواپرستی در آن طغیان می کند که بر عقل غلبه کرده و مستولی می شود و در چنین شرایطی عقل کارایی خود را از دست می دهد و مغلوب نفس می شود؛ بنابراین وجود امام در کنار عقل ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین صمدی یزدی با تأکید بر این که آنچه انبیاء بر مردم عرضه کرده اند نه تنها مخالف عقل نبوده بلکه گاهی به این دلیل که مافوق عقل است، عقل آن را درک نمی کند، افزود: خداوند متعال عقل و قلب را در بدن انسان پیشوا قرار داده و تشخیص صحیح و غلط را برای عهده عقل گذاشته بنا بر این حکم چگونه ممکن است که خداوند برای یک جامعه به آن عظمت که مراتب از بدن انسان بزرگ تر است پیشوا و امام قرار نداشته باشد.

وی افزود: ممکن است عده ای در پاسخ به این استدلال بگویند که کتاب و سنت مشکل مردم را حل کرده و پس از پیامبران نیاز به امام نیست که در پاسخ باید دقت کرد که اگر کتاب و سنت پاسخگوی نیازهای مردم بود در زمان خلفا این اتفاق می افتاد و کتاب و سنت به تنهایی می توانستند پاسخگویی مشکلات و نیازهای مردم باشند و اضافه بر این باید دقت کرد که خود آیات قرآن کریم به صراحت بیان می کنند که در بردارنده کلیات هستند و نیاز به مفسر و معلم دارند که مفسر و معلم آیات نیز تنها امامان معصوم(ع) هستند؛ زیرا تفسیر کتاب و سنت جز با عصمت و طهارت ممکن نبوده و عصمت مقامی است که هر کسی به آن نمی رسد بلکه این مقام تنها در ائمه که در سیره و روش شبیه ترین افراد به پیامبر(ص) هستند وجود دارد و احدی از مردم نمی تواند در عصمت و بندگی خدا به مقام ائمه معصوم و اهل بیت(ع) برسد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات