۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۲۲۲۵۵
رییس‌جمهور ترکیه:

موضوع کشتار مسلمانان میانمار را در تمام دنیا مطرح خواهیم کرد

رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که موضوع کشتار مسلمانان آراکان میانمار را به انحای مختلف در سطح جهان مطرح و پیگیری خواهد کرد، حتی اگر کسی از این حوادث سخن به میان نیاورد.
اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز گذشته در مراسم دیدار با اعضای حزب عدالت و توسعه به مناسبت عید قربان در استانبول گفت: طی سه روز گذشته به عنوان رییس دوره ای سازمان همکاری اسلامی با سران کشورهای مختلف اسلامی درباره آراکان به صورت تلفنی مذاکره کردم و با دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این باره صحبت کردم و هدف من از این تماس های ایجاد یک همبستگی مشترک نسبت به این مساله است.

وی با اشاره به آغاز اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از 19 ماه سپتامبر بیان کرد: در آن جا نیز مساله کشتار مسلمانان آراکان را به شکل دیگری پیگیری کرده و موضوع را به نحو مقتضی به عموم جهانیان شرح داده و گوشزد خواهم کرد و در دیدارهای دو جانبه هم در مورد این مساله بحث و رایزنی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخی افراد در شبکه های اجتماعی یا رسانه های جمعی انتقاد می کنند که «آراکان به ما چه ربطی دارد و چرا در این مساله دخالت می کنیم؟» در حالی که این افراد در درجه اول از تاریخ اجداد خود اطلاعی ندارند و حتی نمی دانند که ما در میانمار مزار شهدا داریم.

وی اظهار کرد: آراکان از لحاظ جغرافیایی از ما دور است ولی مانند هند و پاکستان و بسیاری از نقاط جهان اسلام جزئی از سرزمین دلهای ماست.

به گزارش ایرنا، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز کشتن انسانهای بی دفاع در میانمار به دلیل مسلمان بودنشان را نسل کشی خواند و تاکید کرد که این اقدام جنایت بشری است.

وی در مراسم ویژه عید قربان حزب عدالت و توسعه در مرکز کنگره خلیج استانبول افزود: اقدامات اخیر علیه مسلمانان آراکان به عنوان جنایات بشری در قرن بیست و یکم در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی اظهار کرد: عید قربان، عید ترکیه و جهان اسلام از جمله پاتانی، غزه، حما، آراکان است اما متاسفانه امروز بیشتر مناطق اسلامی در هوای عید نیستند بلکه در حال و هوای عزا و ماتم به سر می برند.

وی ظلم امروز در آراکان را نشان دهنده شدت دشمنی با اسلام در دنیای امروزی دانست و بیان کرد: ما خون مظلومان را هر کجای دنیا که باشد همچون خون رگ های خود می دانیم و اگر این مساله در مدت کوتاهی حل نشود، صلح جهانی به خطر خواهد افتاد.

وی نگرش‌های افراطی و نژادپرستانه سالهای اخیر در جهان را بسیار خطرناک عنوان کرد و ادامه داد: باید عاملان این جنایات کشتار مسلمان آراکان در مقابل قانون محاکمه شوند و مسببان آن دیر یا زود باید به قانون و بشریت حساب پس بدهند.

یلدریم با تاکید بر ضرورت ایفای نقش فعالانه تر سازمان ملل متحد در خصوص کشتار مسلمانان آراکان افزود: ترکیه امروز نیز همانند گذشته از یک طرف تلاش می کند تا کمک های بشردوستانه ارسال شود و از سوی دیگر به اقدامات خود در راستای توقف این ظلم و کشتار و فشارهایی که بر هم کیشان ما در آنجا اعمال می شود، ادامه می دهد.

وی ادامه داد: انسان های آزاده و مقامات کشورها، نباید تنها گردهم جمع شده و با ابراز ناراحتی، اقدام به محکومیت آن کنند بلکه باید تدابیری موثر و مشخص تر علیه دولت میانمار که عامل این قتل عام است، اتخاذ کنند.

وی سکوت در مقابل این جنایت را موجب متزلزل شدن اعتماد به سازمان ملل متحد دانست و گفت: جامعه بین المللی نیز باید فعال تر بوده و استاندارهای متفاوت را در این زمینه کنار بگذارد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات