۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۲۱۴۷۷
استاد حوزه علمیه قم:

فضائل امام باقر در همه زمینه ها مافوق تصور است

حجت‌الاسلام جوانمرد با اشاره به این که فضائل امام باقر(ع) در همه زمینه ها مافوق تصور است، به بیان گوشه ای از سخاوت آن حضرت پرداخت.
حجت الاسلام جوانمرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جوانمرد در جلسه ای که ظهر امروز به مناسبت شهادت امام باقر(ع) در بیت حضرت آیت الله موسی شبیری زنجانی برگزار شد، با اشاره به اینکه امام باقر(ع) نخستین مولودى است كه در خاندان علویان از التقاى دو بحر امامت متولد شدند، گفت: امام محمد باقر (ع) از جانب پدر و نیز مادر، به شجره پاكیزه نبوت منتهى می‌شود؛ پدر ایشان على بن الحسین(ع) و مادر بزرگوارشان فاطمه، دختر امام حسن مجتبى(ع) بودند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که دوران امامت امام باقر(ع) همزمان با حکومت هشام بود، اظهار داشت: ایشان مدت 34 سال در معیت امام سجاد(ع) بودند، 19 سال امامت کردند و در سن 57 سالگی در سال 114 هجری قمری مسموم و شهید شدند.

وی با بیان این که امام باقر(ع) در کربلا سه یا چهار سال بیشتر نداشتند، عنوان کرد: ایشان همه وقایع کربلا را درک کردند؛ یزید ملعون در شام پس از اینکه کاروان اهل بیت(ع) به آنجا رسید، با اطرافیان خود به مشورت نشست و از آنها پرسید «با اسیران چه کنم»، آنها با نهایت بی شرمی پیشنهاد قتل اهل بیت(ع) را مطرح کردند، در این حال امام باقر(ع) که کودکی سه یا چهار ساله بودند خطاب به یزید فرمودند «می دانی فرق اطرافیان تو با اطرافیان فرعون در چیست؟، فرعونیان در مورد حضرت موسی(ع) و هارون به فرعون پیشنهاد دادند که به آنها مهلت ده، اما اطرافیان تو گفتند ایشان را بکش؛ فرعونیان کافر حلال زاده بودند، اما اطرافیان تو به ظاهر مسلمانند، اما حرام زاده هستند».

حجت‌الاسلام جوانمرد با اشاره به این که فضائل امام باقر(ع) در همه زمینه ها مافوق تصور است، بیان کرد: روزی مردی خدمت امام باقر(ع) رسید و عرض کرد «من مردی ثروتمند بودم و تا زمانی که پول داشتم همه اقوام گرد من جمع می آمدند، اما از وقتی فقر دامن گیرم شده دیگر کسی سراغ مرا نمی گیرد»، در این هنگام حضرت 700 درهم به وی دادند و فرمودند «این پول را بگیر، اگر تمام شد دوباره برگرد و مرا خبر کن».

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) برای تأمین معاش زندگی خودشان به کشاورزی می رفتند و از نزدیک کارها را پیگیری می کردند؛ روزی مردی از مسیر امام(ع) می گذشت، وی ایشان را نشناخت و رفت تا به حضرت(ع) نصیحت کند که در این سن زیاد باید به مسائل عبادت بپردازد به جای اینکه مشغول دنیا باشد؛ امام باقر(ع) به آن مرد فرمودند «اگر کسی برای تأمین معاش بیرون آید و در همان حال بمیرد، در حال عبادت مرده است».

وی در پایان عنوان کرد: امروزه اگر رانندگان اوتوبوس، تریلی و مانند آن در حال رانندگی و امرار معاش دچار سانحه شوند و فوت کنند، در حال عبادت از دنیا رفته اند و اجرشان نز خداوند محفوظ است./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات