۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۲۱۲۴۵
سردبیر روزنامه رأی‌الیوم:

قدرت منطقه ای ایران رو به فزونی است

تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب گفت: قدرت ایران در منطقه خاورمیانه روند فزاینده ای به خود گرفته است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر رأی الیوم ضمن با اعلام این که قدرت منطقه ای ایران در حال رشدی فزاینده است گفت: محور مقاومت در سوریه به رهبری ایران توانست بر آمریکا و همپیمانانش در این کشور فائق آید زیرا ایران و سوریه و حزب الله و روسیه در میدان نبرد حضور فیزیکی داشتند و از نظر مالی، مادی، معنوی و انسانی جانفشانی های بسیاری از خود نشان دادند در حالی که آمریکا با مردم سوریه در نبرد بود.

وی افزود: آمریکا به واسطه بسیج و مسلح کردن تروریست های سوریه نبرد می کرد که در این طرح خود با شکست مواجه شد. آمریکا و همپیمانانش برخلاف ایران و سوریه و حزب الله نیروهایشان را جهت نبرد به سوریه نفرستادند.

ازسوی دیگر این کارشناس سیاسی معروف خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی هم اکنون نگران روند تحولات در سوریه است زیرا برای این کشور سه شرط بسته بود که در هر سه تای آنها با شکست مواجه شد. رژیم صهیونیستی بر سر سرنگونی نظام سوریه و رییس جمهور این کشور بشار اسد در وهله اول و فروپاشی سوریه و تجزیه این کشور به سه قلمرو طائفه ای در حال نبرد با یکدیگر در وهله دوم و از بین رفتن قدرت و کارآیی و تاثیرگذاری حزب الله در سوریه در وهله سوم شرط بسته بود.

عطوان ادامه داد: هیچیک از اهداف سه گانه رژیم صهیونیستی تحقق نیافت زیرا حزب الله هم اکنون قوی تر از گذشته شده است و سوریه به طور فزاینده ای توان و قدرت خود را بازمی یابد و درهمین راستا ملاحظه کردیم که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی از هیات اپوزسیون سوریه خواست تا با حضور بشار اسد بر سر قدرت کنار بیایند و به آنها گفت که بشار اسد ماندگار است و ما از شما ایده های جدیدی می خواهیم و دو نشست اخیر مخالفان سوریه در قاهره و مسکو هیچ دستاوردی به همراه نداشتند و ما چندی پیش شاهد برپایی نمایشگاه بین المللی دمشق برای اولین بار ظرف تقریبا هفت سال گذشته بودیم.

سرمقاله نویس رأی الیوم همچنین از حضور قدرتمند ایران در سوریه به عنوان یکی دیگر از عوامل نگرانی رژیم صهیونیستی نام برده و با اشاره به سفر اخیر نتانیاهو به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین تاکید کرد: ایران به همراه روسیه و حزب الله و ارتش سوریه توانست ثمره هفت سال ایستادگی و مقاومت خود را بچیند.

عطوان با اشاره به تغییر یافتن معیارهای قدرت در منطقه توضیح داد: در گذشته تعداد جنگنده ها و موشک ها و توپخانه ها معیار قدرت به شمار می رفت اما هم اکنون وجود یک اراده قوی برای نبرد و آمادگی نیروها برای جانفشانی و شهادت به همراه یک فرمانده خردورز و اندیشمند سه عامل اساسی پیروزی در میدان نبرد را تشکیل می دهند.

وی افزود: معادله قدرت درمنطقه به شدت تغییر یافته است. هم اکنون صهیونیست ها کاملا مطمئن شده اند که آمریکا از سوریه دست کشیده است و پرونده این کشور را به سوریه سپرده است زیرا متوجه شده که مسلح کردن گروه های مخالف کار بیهوده ای است و با آن کاری از پیش نخواهد برد. واشنگتن بیش از دو میلیارد دلار ظرف هفت سال گذشته هزینه گروه های مخاالف مسلح در سوریه کرد. رژیم صهیونیستی هم اکنون در شمال فلسطین اشغالی از سوی حزب الله لبنان و در شمال شرق از سوی سوریه و از جنوب از سوی حماس در محاصره قرار گرفته است و توان موشکی حزب الله لبنان که در جنگ سال 2006 بیش از 5 هزار موشک به درون سرزمین های اشغالی شلیک کرد هم اکنون 150 هزار موشک تخمین زده می شود.

عطوان در پایان با نام بردن از مشاوران نظامی ایران درجنوب لبنان و جنوب سوریه به عنوان مشاوران بسیار توانمند از حضور آنان در این دو کشور به عنوان یکی دیگر ازعوامل نگران کننده رژیم صهیونیستی یاد کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات