۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۵۲۱۰۵۲
آیت الله دری نجف آبادی در گفت وگو با رسا:

حل مشکلات اقتصادی و مقابله قدرتمندانه با استکبار از مهمترین برنامه های مجمع تشخیص در دوره جدید

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان این که این مجمع باید با کمترین هزینه و بیشترین کارایی برای تحقق مطالبات رهبری تلاش کند، مهم ترین اولویت های فعالیت مجمع تشخیص در دوره جدید را تشریح کرد.
آیت الله دری نجف آبادی

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به انتصاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب، انتخاب آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان رییس مجمع را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که مجمع تشخیص مصلحت در دوره جدید منشأ برکات و خدمات بیشتری نسبت به گذشته باشد.

اعضای مجمع بازوی مشورتی و مستشاران عالی رهبر معظم انقلاب هستند

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام با اختیاری که رهبر معظم انقلاب بر اساس بند 2 اصل 110 قانون اساسی به این بخش واگذار کرده اند چهار مسؤلیت اساسی دارد، یک مسؤولیت این است که اعضای مجمع بازوی مشورتی و مستشاران عالی رهبر معظم انقلاب هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اعضای این مجمع، مستشار بوده و در زمینه سیاستگذاری باید فعالیت کرده و پیشنهادات خود را به رهبری ارائه دهند، اظهار داشت: پس از ارائه نظرات، رهبر انقلاب در پذیرش، اصلاح و تکمیل اختیار دارند و نمونه آن بحث اقتصاد مقاومتی است که مجمع کار گسترده ای انجام داد.

وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در 24 فصل عمده سیاست اقتصاد مقاومتی را خدمت مقام معظم رهبری دادند که نهایتا توسط ایشان برای اجرا به کلیه دستگاه های ذی ربط همانند دولت، مجلس، قوه قضائیه و به یک معنا مردم ابلاغ شد.

اگر مجمع نظارت نداشته باشد چه بسا سیاست های مصوب مسیر دیگری را دنبال کند

آیت الله دری نجف آبادی با بیان این که سیاستگذاری وظیفه ذاتی رهبر معظم انقلاب است که با مشورت مجمع تشخیص مصحلت نظام انجام می شود، ابراز داشت: مسأله دوم تفویض و اختیار ویژه است، بند 2 اصل 110 قانون اساسی بر  بحث نظارت بر حسن اجرای سیاست تأکید دارد یعنی سیاست های در نظرگرفته شده باید عملی و اجرا شود.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال مطرح کردیم که الگوی پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران در 20 سال آینده باید چگونه باشد، سیاست های 1404 که مسأله ای مهم بوده و چشم انداز 20 ساله کشور به شمار می رود باید اجرایی شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: اگر مجمع نظارت نداشته باشد چه بسا آن چشم اندازی که تصویب کرده درست اجرا و محقق نشود و مسیر دیگری را دنبال کند؛ بنابراین نظارت لازم است تا سیاست ها عملی شود.

وی اضافه کرد: هر کدام از برنامه های 5 ساله که برنامه ششم یکی از آن هاست بخشی از پازل چشم انداز 20 ساله به شمار می رود، نظارت وظیفه ای بسیار مهم است که رهبر معظم انقلاب این وظیفه را به مجمع تشخیص واگذار فرمودند و این مسأله در آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مورد توجه قرار گرفته است و خود بنده هم عضو کمیسیون نظارت مجمع هستم.

اختلافات مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص ارجاع می شود

آیت الله دری نجف آبادی با بیان این که وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصلحت درباره اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است، گفت: هر موردی که اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان وجود داشته باشد که با رفت و برگشت بین آن ها فیصله پیدا نکند و مجلس بر مصوبه خود اصرار دارد باید به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود.

وی افزود: در این زمینه مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر قانون اساسی و بر اساس شرع طبق مصالح عالیه نظام برای مدت معینی تا زمانی که ضرورت بوده و شرایط ایجاب کند تصمیم گیری می کند، ممکن است مجمع تشخیص اگر قانونی چند بند داشته باشد و یک بند آن نیازمند اصلاحات تکمیلی باشد بر اساس آن اصلاح، اقدام بعدی را انجام می دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کار قانونگذاری ذاتا بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار ندارد، اظهار داشت: این مجمع نباید قانونگذاری کند اما در شرایط ویژه و استثنایی اگر لازم باشد عمل خواهد کرد همانند قانون های مبارزه با مواد مخدر و تعزیرات حکومتی که از مصوبه های مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

رسیدگی به معضلات نظام از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام است

وی رسیدگی به معضلات نظام را از دیگر وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و ادامه داد: معضلات نظام در صورتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ارجاع شود یا مجمع از ایشان به عنوان معضل کسب تکلیف کند می تواند برای بررسی آن اقدام کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: به عنوان مثال آیا حکم رییس بانک مرکزی را باید وزیر اقتصاد بدهد یا باید از سوی رییس جمهور یا هیأت وزیران باشد؟ بانک مرکزی نقش مهمی دارد و در اقتصاد بسیار اثرگذار است، رابطه بانک مرکزی با وزارت اقتصاد نیز اهمیت دارد، مجلس هرگاه بخواهد سؤال کند نمی تواند از بانک مرکزی باشد بلکه از وزیر سؤال می کنند و این رابطه بسیار حساس است، این به عنوان نمونه در مجمع مورد بحث بوده است.

وی عنوان کرد: بنابراین مجمع 4 وظیفه دارد که 3 وظیفه ذاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و یک وظیفه نیز تفویضی به شمار می رود یعنی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار می کنند تا پیگیری شود.

مجمع تشخیص مصلحت با کمترین هزینه و بیشترین کارایی برای تحقق منویات رهبری تلاش کند

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: یک مسأله بسیار مهم این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی لازم را با کمترین هزینه ها و بیشترین کارایی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و وظایف خود ایجاد کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس مجمع تشخیص 5 کمیسیون دارد و کمیسیون ها باید این وظایف را انجام دهند، مجمع دارای دبیرخانه است که این بخش باید چالاک و چابک باشد، این که رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید داشتند بسیار به جا و به حق است.

آیت الله دری نجف آبادی با تأکید بر این که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید آمادگی انجام وظایف را داشته باشد، گفت: مجمع تشخیص مصلحت یک کار مستمر به معنای خاص نیست که همانند کارمندان باشد بلکه عده بسیار محدودی در این مجمع هستند که باید وظایف خود و منویات رهبر انقلاب را پیگیری کنند.

رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ارزیابی حکیمانه از عملکرد مجمع است

وی افزود: البته این مجمع باید از سوی محققان، پژوهشگران، صاحب نظران، دستگاه ها و ارگان های گوناگون پشتیبانی شود و در حقیقت نوعی اجماع ملی نسبت به مسائل و موضوعات مربوط به وجود آید.

نماینده خبرگان  تأکید کرد: بر این اساس در چینش اعضای مجمع کلیه جوانب ملحوظ می شود و اعضای حقیقی و حقوقی و شخصیت های ملی و فراجناحی و نخبگان تجربه آموخته از قشرهای مختلف اجتماعی و سیاسی و... این مسؤولیت بزرگ را از طرف مقام معظم رهبری عهده دار خواهند شد،  مجمع تشخیص باید وظایف ذاتی و تفویضی خود را به نحو احسن و مطلوب انجام دهد.

حل مشکلات اقتصادی و مقابله قدرتمندانه با استکبار از مهمترین برنامه های مجمع تشخیص در دوره جدید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ارزیابی حکیمانه از عملکرد مجمع است، اظهار داشت: در دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت باید بر اساس این اصول و فرمایشات اقدام و عمل کند.

وی ادامه داد: مسائل مهمی که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای آن تصمیم گیری کند شامل نظارت، اصل 44، مسائل اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی، مسائل فرهنگی، مسأله محیط زیست، تولید ثروت و اشتغال سالم و پایدار، صندوق های بازنشستگی، طرح سلامت، آب کشور، رشد و توسعه علمی می شود.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: این موارد مسائل بسیار مهمی هستند که مجمع باید در دوره جدید با همت بلند خود مسائل فرهنگی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، منطقه ای، بین المللی، تعامل سازنده با دنیا و مقابله قدرتمندانه با استکبار و صهیونیزم را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد و قطعا خداوند هم کمک می کند، امیدواریم که بتوانیم قدم مثبتی برداریم تا نزد امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران اسلامی سرفراز و رو سفید باشیم./1323/۳۰۰/ص

ارسال نظرات