۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۲۰۳۹۱
آیت الله صدیقی:

فساد حکومت منشأ تمام فسادها است/ حوزویان نباید از حمایت انقلاب و رهبری کنار بکشند

امام جمعه موقت تهران با بیان این که مسأله غدیر در بعد معرفتی و تبلیغی باید جدی گرفته شود، گفت: باید مبلغ ولایت علوی و حکومت دینی باشیم، با تشکیل قدرت اسلامی باید جلوی گناه، کفر و انحراف را گرفت.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران پیش از ظهر امروز در  کارگاه آموزشی تربیت مبلغ غدیر با عنوان منبر غدیر که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با بیان این که مسأله ولایت از اهم مسائل توحید است، گفت: شریعت پوسته و شکل محسوب می شود اما ولایت روح و حقیقت دین است.

وی افزود: آیه مباهله علاوه بر این که حجت بالغه بودن 5 تن آل عبا و عالی ترین افراد بشری را معرفی می کند، خداوند متعال روزنه های جدیدی از رسیدن به پیروزی به بندگان باز کرده است که اگر انسان دنبال اهل بیت(ع) باشد در میدان جنگ پیروز خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که یکی از ویژگی ها و سلاح های مؤمن دعاست، اظهار داشت: یکی از ویژگی های امامان این است که مستجاب الدعوه هستند چون اراده آن ها اراده خداوند متعال است، چیزی را که معصومان می خواهند همان چیزی است که خداوند متعال می خواهد.

وی ادامه داد: اگر کسی دائما در مقام نصرت الهی باشد منصور است و اگر خدا انسان را یاری کند غلبه کننده ای بر او وجود نخواهد داشت؛ امیرمؤمنان حقیقت همه حقایق بوده و کسی که جان پیامبر اسلام باشد جان همه پیامبران به شمار می رود.

امام علی سر الانبیا، سر توحید و سرالادیان است

آیت الله صدیقی با بیان این که امام علی(ع) سر الانبیا، سر توحید و سرالادیان است، ابراز داشت: زمانی که برخی نتوانستند غدیر را انکار کنند گفتند مولا به معنای دوست است در حالی که کلمه انما در آیه ولایت همه احتمالات غیر از ولایت و سرپرستی را نفی می کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهند معنا ولایت را نصرت بگیرند باید گفت نصرت نه تنها در قبال مؤمنان بلکه برای مستضعفان هم باید صورت گیرد، نصرت واجب است، در روایات آمده اگر کسی صدای مسلمانی را بشنود و آن را یاری نکند مسلمان نیست، از این رو در این آیه محبت و نصرت جایی ندارد بلکه موضوع ولایت حکومتی و ولایت سرپرستی است.

رییس بنیاد بین المللی غدیر خاطرنشان کرد: ما هنوز دولت اسلامی ندیدیم، حاکم و نظام اسلامی داریم اما تا کنون دولت اسلامی نصیب ما نشده است، آیه ولایت به نوع سرپرستی حکومت اسلامی اشاره دارد، ارتباط سرپست با خدا او را از ارتباط با خلق خدا جدا نمی کند.

یکی از ویژگی های نظام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های نظام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است، از این اگر کسی ادعا کند کاری به بهشت و جهنم مردم نداریم می گوید که حکومت ما دینی نیست و کاری به مسؤولیت های الهی ندارد بلکه می خواهد تنها شکم مردم را اداره کند اما در آیه می فرماید حاکم کسی است که اقامه دین کند.

آیت الله صدیقی با بیان این که ولی ارتباط خلایق با خالق را تنظیم می کند و مسائل اقتصادی آن ها را سامان می بخشد، گفت: این ها مسائلی است که حوزه و علما باید به آن بپردازند، انقلاب اسلامی از حوزه و از یک فقیه و مرجع تقلید بوده است، پر و بال مرجع تقلیدی که انقلاب را به پیروزی رسانده طلاب، علما و حوزویان بودند.

وی افزود: یکی از کرامات و معجزات امیرمؤمنان این است که در تمام جنگ ها فاتح بودند، جبهه ای نبوده که علی(ع) قدم بگذارد و معمای جنگ را حل نکند؛ علم، قدرت، شجاعت و ایثار حضرت در حداعلی بود، برخی چه انصافی دارند که شخصیت بزرگی همانند علی(ع) را کنار گذاشتند و سراغ کسانی رفتند که هیچ امتیازی نداشتند، جایی نیست که ارزش و خوبی وجود داشته باشد و امیر مؤمنان در آن حضور پیدا نکرده باشد.

رییس بنیاد بین المللی غدیر با بیان این که از نظر معرفتی  نیازمند شناخت علی(ع) در آینه وحی هستیم، اظهار داشت: وظیفه داریم که با ولایت علی(ع) و امیرمؤمنان آشنا شویم چون قرآن کریم مودت امیر مؤمنان را واجب کرده است، نماز، روزه و عبادات دیگر مقدمه مودت هستند و مودت بدون معرفت امکان ندارد، معرفت علی(ع) از اوجب واجبات است.

حوزه ها باید انقلابی باشند

وی ادامه داد: معرفت ولایت و ولی از اوجب واجبات است که بقیه واجبات مقدمه آن هستند، مودت اطاعت می آورد، ولایت فقیه شاهکاری در طول تاریخ است؛ اعطای حکومت معلول روحیه جهادی و خط شکنی است، رهبر معظم انقلاب مرتب می فرمایند حوزه ها باید انقلابی باشند و شیعه علی(ع) جز این نمی تواند باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که در شرایط جنگ قرار داریم و دشمن از زمین، آسمان و با ابزارهای گوناگون در حال بمباران کردن است، ابراز داشت: دشمن از طریق نفوذی ها و فساد می خواهد نظام را از بین ببرد، باید انقلابی ماند.

‌ نقش ولایت با رسیدگی به فقرا و اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند

وی عنوان کرد: نقش ولایت با اقامه صلاة، رسیدگی به فقرا و اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند و این ها سخن روز است، ما نباید غدیر را منحصر در زمان پیامبر ببینیم، باید غدیر امروز را احیا کرد؛ اگر امروز امیرمؤمنان بودند باید چه کار انجام می دادیم.

رییس بنیاد بین المللی غدیر خاطرنشان کرد: باید بدانیم که حکومت علی(ع) چه لوازمی دارد و چقدر با آن فاصله داریم؟ باید کاری کنیم که در دوره های بعد دولت اسلامی داشته باشیم، امروز روحانیت و حوزویان بازوان ولایت هستند که اگر همراهی نکنند کارها پیش نمی رود.

وی اضافه کرد: امروز علما و حوزه ها باید کنار ولایت باشند و نگذارند ولی تنها بماند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکنند، چون پیشرفت و پیروزی در کنار ولایت ماندن است.

آیت الله صدیقی با بیان این که در حکومت خدا گناه جایی ندارد، گفت: نمی توانیم بگوییم که گناه را آزاد کنیم تا به ما رأی بدهند، این کارها چه ربطی به حکومت دینی دارد؛ از آیه قرآن استفاده می شود اگر امر به معروف و نهی از منکر را برداریم اسلام امتیازی بر مسیحیت و یهودیت ندارد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر اسلام را زنده نگه می دارد و ایجاد حیات می کند، حیات و زندگی معلول امر به معروف است، امر به معروف و نهی از منکر فقط مو نیست که به آن متعرض شویم بلکه فساد حکومت منشأ تمام فسادها است.

باید درس های فقاهتی و خارج ولایتی وجود داشته باشد

امام جمعه موقت تهران به اهمیت و جایگاه غدیر اشاره کرد و اظهار داشت: مسأله غدیر در بعد معرفتی و تبلیغی باید جدی گرفته شود، باید مبلغ ولایت علوی و حکومت دینی باشیم، با تشکیل قدرت اسلامی باید جلوی گناه، کفر و انحراف را گرفت. امام خمینی(ره) این کار را آغاز کردند و باید قدر امروز را دانست، در حالی که زمانی با روحانیت بدترین برخوردها می شد.   

رییس بنیاد بین المللی غدیر ابراز داشت: باید قدر نعمت امروز را دانست و اجازه نداد که پرچم زمین بیفتد و رهبری تنها بماند، این درخواست غدیر است؛ امروز خداوند به ما قدرت داده است، غدیر مقدم بر کربلا است، اگر غدیر احیا می شد کربلا پیش نمی آمد، اگر امروز هم غدیر احیا نشود کربلاهای دیگر در پیش داریم.

وی عنوان کرد: نصرت امیرمؤمنان به این است انقلابی که پرچم علی(ع) را به دست ولی فقیه داده یاری کنیم، ولایت و ولی فقیه ربطی به صندوق ندارد، حضرت امام را که صندوق آرا امام نکرد.

انقلابی مانده حوزه به غدیری ماندن آن است

آیت الله صدیقی خاطرنشان کرد: اگر امروز شل بگیریم بدتر از آن تکرار می شود، غدیر باید اوج آسمان تبلیغ و اهتمام حوزه ها قرار گیرد، باید درس های فقاهتی و خارج ولایتی وجود داشته باشد، مباحث کلامی مسأله غدیر باید بسیار محکم باشد، در حال حاضر از هر طرف هجوم می شود و باید غدیر را با امکانات روز ترویج کرد.

وی اضافه کرد: انقلابی مانده حوزه به غدیری ماندن آن است، غدیر باید در بازار و تمام ابعاد زندگی جامعه تجلی پیدا کند، غدیر نماد است اما حقیقت آن ایفای عدالت، تأمین معنویت، استحکام سنگر تقوا، حفظ نوامیس و مقابله با شرارت ها است./1323/ ۲۰۱/ص

 

ارسال نظرات