۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۲۰۱۷۶

شکوه ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه از منظر ‌آیت الله مکارم

حضرت ‌آیت الله مکارم گفت: ازدواج از جمله امورى است كه خدا به آن امر كرده، و مايه خوشنودى او است، لذا خدا ازدواج را مقدّر فرموده، و اجازه داده است؛ البته ازواج مسأله ای است که هم بسیار ساده و هم بسیار پیچیده است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز روز اول ماه ذی الحجه، مصادف است با  سالروز ازدواج مبارک امیر مؤمنان علی علیه السلام با فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ،[1]که بدون شك ازدواج بهترين مردان جهان با سيّده زنان عالم دختر پيامبر بزرگ اسلام از هر نظر ، الگويى است براى همه قرون و اعصار.[2]

گفتنی است از جمله مشكلات طاقت­فرسائى كه جامعه امروز ما با آن روبه رو است، مسئله تشكيل خانواده و ازدواج جوانان است كه روزبه روز به صورت پيچيده تر و پر دردسرترى درمى آيد.[3]

در حالى كه راه حلّ اين مشكل بزرگ در اسلام به روشنى ارائه شده است، و ما به منزله كسانى هستيم كه در كنار سرچشمه زلال، تشنه و از تشنگى رنج مى بريم.[4]

در این میان  شرح گوشه هاى جالب و ظريف و آموزنده از ازدواج فرخندۀ حضرت على عليه السلام و بانوى اسلام فاطمه زهرا عليها السلام به عنوان رهنمونى جامع  درحلّ چالش های امروزی در مقولۀ ازدواج به شمار می آید.[5]

ضرورت و اهمیت ازدواج در اسلام

ازدواج از جمله امورى است كه خدا به آن امر كرده، و مايه خوشنودى او است،لذا خدا ازدواج را مقدّر فرموده، و اجازه داده است[6]،البته ازواج مسأله ای است که هم بسیار ساده و هم بسیار پیچیده است. این امر خطیر  بستگی دارد که چگونه به آن نگاه کنیم. قرآن مجید سه جمله در مورد ازدواج بیان کرده است:[7]:

 اول اینکه ازدواج را مایه ی آرامش دانسته است: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها؛[8] و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید»[9].

 ظاهرا این آیه منحصر به آرامش فردی نیست بلکه آرامش جمعی را هم شامل می شود یعنی کل جامعه با ازدواج مناسب به آرامش می رسد و مشکلات و اختلافتش کم می شود.[10]

دوم اینکه می فرماید: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‌؛[11] آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد)»؛  لباس دو کار عمده می کند: هم انسان را از آسیب ها حفظ می کند و هم مایه ی زینت و آبرو است. داشتن همسر مناسب هم هر دو کار را انجام می دهد.[12]

 سوم اینکه می فرماید: «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‌ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم[13]؛مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است»؛ در این آیه، ازدواج، به صورت یک فریضه ی جمعی شمرده شده است و مخاطب این آیه همه ی امت هستند. همه از مردم گرفته تا دولت باید دست به دست هم دهند تا مشکل ازدواج جوانان حل شود.[14]

به ویژه آنکه تمام مراحل خواستگارى و مراسم زفاف و تربيت فرزندان همه زير نظر شخص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و به دستور و فرمان او صورت گرفت.بنابراين، ازدواج مزبور به تمام معنى اسلامى بود، و تمامى ارزشهاى والاى اسلام در آن تجلّى داشت.[15]

پیوند امام علی(علیه السلام) و حضرت زهر(سلام الله علیها)؛ بهترین الگوی ازدواج اسلامی

بدیهی است ازدواج حضرت فاطمه علیهاالسلام و حضرت علی علیه السلام با نزديكترين رابطه، به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مى رسد:[16]

1. فاطمه زهرا عليها السلام دختر دلبند او، و تنها كسى است كه نسل پيامبر صلى الله عليه و آله از سوى او در جهان گسترش يافته، و على عليه السلام پسر عم و يار ديرين پيامبر صلى الله عليه و آله از نخستين روزهائى كه آفتاب پر فروغ اسلام طلوع كرد، تا واپسين دقائق عمر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله.[17]

2. زهرا عليها السلام در اسلام تولّد يافت و على عليه السلام دهساله بود كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمان نبوّت را دريافت نمود، و اين دو زوج در آغوش اسلام پرورش يافتند و با آداب اسلام بزرگ شدند.[18]

3. تمام مراحل خواستگارى و مراسم زفاف و تربيت فرزندان همه زير نظر شخص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و به دستور و فرمان او صورت گرفت.بنابراين، ازدواج مزبور به تمام معنى اسلامى بود، و تمامى ارزشهاى والاى اسلام در آن تجلّى داشت.[19]

اگر علی(علیه السلام) نبود برای فاطمه(سلام الله علیها) کفو و همتایی وجود نداشت

گفتنی است پیامبر اکرم(ص) داراى سه پسر شد كه هر سه از دنيا رفتند. و تنها دخترش «حضرت فاطمه زهرا عليها السلام» باقى ماند. در تربيت و پرورش او كوشيد و زهراى مرضيّه عليها السلام در دامن پدر به مقامى رسيد كه او را «انسيّه حوراء» بلكه «سيّدة النّساء» و عاقبت «امّ ابيها» صدا مى زد.[20]

آن حضرت خواست به جهانيان اعلام نمايد كه اين بانوى با عظمت با آن كه يك زن است ولى در تمامى روى زمين همتراز و همراز و همسرى براى او جز علىّ بن ابى طالب «صلوات اللَّه عليه» پيدا نشود كه اگر او نبود هيچ مردى قابليّت نداشت كه در كنار فاطمه عليها السلام قرار بگيرد.[21]

لذا پیامبر اکرم(ص) در فرازی فرمود:«لَو لَمْ يُخْلَقْ عَلِيٌّ لَمْ يَكُنْ لِفاطِمَةَ كُفْوٌ؛[22] هرگاه على آفريده نمى شد، كسى كه لايق همسرى فاطمه باشد وجود نداشت».[23]

هم چنین در روايات متعدّد دیگر، اين معنى را از قول امام صادق عليه السلام يا ديگر معصومين عليهم السلام مى خوانيم:«لَوْلا انَّ اللَّهَ خَلَقَ امْيرَالْمُؤْمِنينَ عليه السلام لِفاطِمَةَ عليها السلام ما كانَ لَها كُفْوٌ عَلَى الْأَرْضِ [24]؛اگر خداوند اميرمؤمنان على عليه السلام را نيافريده بود، فاطمه عليها السلام همتائى براى همسرى اش در تمام روى زمين نداشت![25]

همين مطلب نيز از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود:جبرئيل بر من نازل شد و گفت اى محمّد! خداوند جلّ جلاله مى فرمايد:«لَوْ لَمْ اخْلُقْ عَلِيّاً لَما كانَ لِفاطِمَةَ ابْنَتِكَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ، آدَمٌ فَمَنْ دُوْنَهُ [26]؛اگر من على را نمى آفريدم كفو و همتائى براى همسرى دخترت فاطمه در تمام روى زمين پيدا نمى شد، از آدم گرفته تا ديگران!.[27]

بديهى است اين بى همتائى نه از نظر ارزشهاى ظاهرى و مادّى است، بلكه صرفاً ناظر به ارزشهاى معنوى، ايمان و تقوا و قرب به پروردگار و مقامات فوق العاده و والاى انسانى است.[28]

پیوند آسمانی حضرت علی(علیه السلام)و فاطمه زهر(سلام الله علیها)

بی تردید ازدواجى كه بر پايه اين گونه ارزشهاى والا و بلند بنا مى شود، بايد عقد آن در آسمانها خوانده شود.[29]

لذا در روايتى آمده است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:خداوند ميان من و على پيمان برادرى برقرار ساخت، و دخترم را براى او بر فراز آسمانهاى هفتگانه تزويج نمود، و ملائكه مقرّبين را گواه بر آن گرفت، و او را وصىّ و جانشين من قرار داد.[30]

بنابراین وقتی كمالات فوق العاده فاطمه (عليها السلام) از يكسو، و انتسابش به شخص پيامبر از سوى ديگر، و شرافت خانوادگى او نيز از ديگر سوى؛ سبب شد كه مردان زيادى از بزرگان ياران پيامبر (صلى الله عليه وآله) به خواستگارى او بيايند، اما همه جواب رد شنيدند.[31]و جالب اين كه غالباً پيامبر در پاسخ آنها مى فرمود:«امْرُها الى رَبِّها؛كار فاطمه به دست پروردگار فاطمه است!.[32]

هم چنین رسول اکرم(ص) در فرازی مى فرمايد:گروهى از شخصيّتهاى قريش مرا در مورد خواستگارى فاطمه عليها السلام ملامت كردند، و گفتند: ما او را خواستگارى كرديم و تو ما را محروم نمودى، و او را به همسرى على درآوردى![33]

آن حضرت در ادامه فرمود:به خدا سوگند من شما را منع نكردم و من فاطمه را به همسرى على درنياوردم، اين خدا بود كه شما را منع كرد و او را به همسرى على درآورد!.[34]

لذا هنگامى كه خواستگاران تحقيق كردند، معلوم شد رهنمون پيامبر (صلى الله عليه وآله) در اين ازدواج مبارك تاريخى، وحى آسمانى بوده است، زيرا خودش فرمود:[35]«اتانِي مَلَكٌ فَقالَ: يا مُحَمَّدُ انَّ اللهَ يَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلامُ وَ يَقُولُ لَكَ: انِّي قَدْ زَوَّجْتُ فاطِمَةَ ابْنَتَكَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ ابِي طالِب فِي الْمَلَا الْاعْلى، فَزَوِّجْها مِنْهُ فِى الْارْضِ ؛[36]فرشته اى از سوى خدا آمد و به من گفت: خداوند بر تو سلام مى فرستد و مى گويد من دخترت فاطمه را در آسمان ها به همسرى على بن ابى طالب درآوردم، تو نيز در زمين او را به ازدواج على درآور».[37]

ایمان و تقوا ؛ مهمترین معیار در ازدواج با شکوه حضرت علی(علیه السلام) و فاطمه(سلام الله علیها)

گاه در جامعه  موهوماتى از نظر طبقات اجتماعى به هنگام ازدواج مطرح مى شود و يك جوان با ايمان و پاكدامن را به حكم آن كه پدرش مثلًا يك كارگر ساده يا كشاورز است، لايق همسرى دختر خود نمى دانند، و حتّى مسائل نژادى و قبيلگى را مقدّم بر اين فضائل مى شمرند.[38]

این خبط غیر قابل قبول در حالی است که  ايمان و كفر در يك جا جمع نمى شود، و پيمان مقدس ازدواج نمى تواند رابطه ميان مؤمن و كافر برقرار سازد.[39] لذا  پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:«انْكَحْ وَ عَلَيْكَ بِذاتِ الدِّيْنَ تَرَبَتْ يَداكَ؛[40]ازدواج كن و بر تو است كه به سراغ همسرى با ايمان و ديندار بروى كه روزى تو را گسترده مى كند!.[41]

اين همان چيزى است كه در عبارت گويايى از آن حضرت (ص) آمده است:«الاسلام علانية، و الايمان فى القلب؛ اسلام امر آشكارى است، ولى جاى ايمان دل است،[42] و در حديث ديگرى از امام صادق ع مى خوانيم:«الاسلام يحقن به الدم و تؤدى به الامانة، و تستحل به الفروج، و الثواب على الايمان؛با اسلام خون انسان محفوظ، و اداى امانت او لازم، و ازدواج با او حلال مى شود، ولى ثواب بر ايمان است.[43]

اینگونه است که وقتی  على بن ابى طالب دستش از مال و ثروت دنيا كوتاه بود و از معيارهاى عصر جاهلى چيزى نداشت، لیکن وجودش از فرق تا قدم مملو از ايمان و ارزش هاى اصيل اسلامى بود؛ لذا در گفتگوی مردم مدينه ، ناگهان اين صدا در همه جا پيچيد كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) مى خواهد تنها دخترش را به همسرى على بن ابى طالب (عليه السلام) درآورد.[44]

آری حضرت على عليه السلام، از طريق ايمان و عمل صالح در بالاترين حدّ آن به اين سرمايه بزرگ ازدواج دست يافته است و هم خداوند متعال محبّت وى را در دل و قلب مردم جاى داده است.[45]

پیامبر اکرم(ص) در تبیین ویژگی های ارزشی حضرت علی (علیه السلام)  در مسأله خواستگارى و ازدواج فرمود:وَاللَّهِ لَقَدْ انْكَحْتُكِ اكْثَرَهُمْ عِلْمَاً وَ افْضَلَهُمْ حِلْماً وَ اوَّلَهُمْ سِلْماً؛[46]به خدا سوگند كسى را به همسرى تو درآوردم كه از همه آنها علمش بيشتر، و حلمش برتر است، و نخستين كسى است كه اسلام آورده!»[47]

در حديث ديگرى اين مطلب به شكل گسترده ترى مطرح شده است. در اين حديث مى خوانيم فاطمه عليها السلام هنگامى كه سخن بالا را شنيد، شادمان و مسرور شد. پيامبر صلى الله عليه و آله در فرصتى ديگر خواست بهره افزونترى در اين زمينه به او دهد، فرمود:«يا فاطِمَةُ، لِعَلِيٍّ ثَمانُ خِصالٍ: ايْمانُهُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُوْلِهِ، وَ عِلْمُهُ، وَ حِكْمَتُهُ وَ زَوْجَتُهُ وَ سِبْطاهُ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، وَ امْرُهُ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهْيُهُ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ قَضاؤُهُ بِكِتابِ اللَّهِ؛[48]اى فاطمه! على هشت فضيلت دارد: ايمان به خدا و پيامبرش، علم و دانش، و حكمت، و همسر او، و فرزندانش حسن و حسين، و امر به معروف و نهى از منكر نمودن و داورى او به كتاب اللَّه!».[49]

سخن آخر

در خاتمه باید گفت دنياپرستان مادى و مؤمنان ضعيف الايمانى كه تحت تأثير زرق و برق مادى اين جهانند و آبرو و شخصيت و عظمت يك خانواده و مباركى و[50]شكوه مراسم عروسى را در تشريفات و تجملات كمر شكن و طاقت فرسا مى دانند ببينند و عبرت بگيرند، ببينند و از اين برنامه انسان ساز كه مايه خوشبختى همه پسران و دختران جوان است الهام بگيرند، و نمونه تعليمات اسلام را به صورت زنده و عملى در ماجراى «خواستگارى»، «مهريه»، «جهيزيه» و «مراسم جشن عروسى» فاطمه زهرا (عليها السلام) با چشم خود در صفحات تاريخ مشاهده كنند.[51]

[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛26/7/1391.

[2] زهرا (ع) برترين بانوى جهان ؛ ص38.

[3] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص13.

[4] همان.

[5] همان.

[6] همان ؛ ص74.

[7]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛26/7/1391.

[8] سوره ی روم؛ آیه ی 21.

[9]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛26/7/1391.

[10] همان.

[11] سوره ی بقره، آیه ی 187.

[12]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛26/7/1391.

[13] سوره ی نور، آیه ی 32.

[14]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛26/7/1391.

[15] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص28.

[16] همان ؛ ص26.

[17] همان.

[18] همان؛ ص 28.

[19] همان.

[20] همان ؛ ص9.

[21] همان؛ ص 10.

[22] كنوزالحقايق؛ ص 124.

[23] زهرا (ع) برترين بانوى جهان ؛ ص35.

[24]  بحارالأنوار، ج 43، ص 97، ح 6.

[25] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص36.

[26] بحارالانوار؛ج43؛ ص 92؛ ح 3.

[27] شيوه همسرى در خانواده؛ ص 37.

[28] همان ؛ ص36.

[29] همان ؛ ص39.

[30] بحارالأنوار، ج 43، ص 98.

[31] زهرا (ع) برترين بانوى جهان ؛ ص35.

[32] همان.

[33] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص37.

[34] همان.

[35] زهرا (ع) برترين بانوى جهان ؛ ص36.

[36]  ذخائر العقبى؛ ص 31.

[37] زهرا (ع) برترين بانوى جهان، ص37.

[38] همان ؛ ص20.

[39] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 5 ؛ ص165.

[40] وسائل الشّيعه، ج 14، ص 30، ح 2.

[41] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص19.

[42] مجمع البيان؛ ج 9 ؛ص 138.

[43]  كافى؛ ج 2؛باب «ان الاسلام يحقن به الدم»؛ ح 1 و 2.

[44] زهرا (ع) برترين بانوى جهان ؛ ص36.

[45] آيات ولايت در قرآن ؛ ص376.

[46] بحارالانوار؛ ج 43؛ ص 136.

[47] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص38.

[48] بحارالانوار، ج 43، ص 98.

[49] شيوه همسرى در خانواده ؛ ص38 .

[50] زهرا (ع) برترين بانوى جهان ؛ ص44.

[51] همان؛ ص 45.

/۱۳۲۳/ ۱۰۳/ص

ارسال نظرات