۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۱۹۸۷۵

هزینه بالای حج در کشورهای عربی، بار سنگینی بر دوش حجاج است

هزینه های گزاف حج و تبدیل شدن این فریضه به کالایی برای تجارت در نزد برخی از افراد، مانعی بر سر راه ادای صحیح این فریضه الهی به شمار می آید.
بیت الله الحرام حج مسجد الحرام

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه شبکه تلویزیونی نبأ (nabaa tv) وابسته به مخالفان سعودی، روز سه شنبه در گزارشی به بررسی هزینه سفر حج در کشورهای عربی پرداخت ونوشت: مکه مکرمه هر ساله در مراسم حج پذیرای بیش از2 میلیون حاجی است. هر یک از حجاج در کشورهای عربی برای ادای این فریضه مبالغ هنگفتی پرداخت می کنند که دستکم از 2 هزار دلار آغاز شده وبه 10 هزار دلار نیز می رسد.

در این گزارش آمده است: انجام حج در صورت استطاعت فرد مسلمان بر وی واجب می شود اما هزینه های گزاف و مبدل شدن حج به کالایی برای تجارت در نزد برخی از افراد مانعی بر سر راه ادای این فریضه الهی به شمار می آید.

هر یک از کشورهای اسلامی با توجه به عوارض اعمال شده از سوی دولت ها از یک سو و دور بودن از مکه مکرمه از سوی دیگر و همچنین نرخ تهیه بلیت و سود حاصل از حج برای موسسه های دست اندرکار امر حج در کشورهای عربی نرخ خاصی برای انجام آن تعیین کرده اند.

به عنوان مثال هزینه حج در مصر با توجه به وضعیت معیشتی مردم سنگین به شمار می آید. نرخ حج در این کشور به 7 هزار دلار بالغ می گردد که برای مصری ها رقم بسیار بالایی است.

در سودان با توجه به درخواست ارائه شده هزینه حج تفاوت می کند و از 42 هزار پوند آغاز شده و تا 65 هزار پوند نیز می رسد. هر یک از حجاج در این کشور به طور میانگین برای انجام فریضه حج 6 هزار و 200 پوند سودانی (واحد پول سودان) می پردازد.

در کشور مغرب مقامات دولتی هر ساله نرخ ادای مناسک حج را مشخص می کنند و هزینه های سال جاری تا مرز 4 هزار و 800 دلار آمریکایی پیش رفته است.

در الجزایر هزینه های حج به طور کلی تقریبا 4 هزار و 500 دلار است. در تونس این هزینه ها نزدیک به 4 هزار دلار است. اما در کشور لیبی حاجی ها نزدیک به 3 هزار و 200 دلار می پردازد.

هزینه هایی که حجاج در لبنان پرداخت می کنند، با هم متفاوت است و از 2 هزار و 500 دلار شروع شده و به 10 هزار دلار بالغ می گردد. حاجی ها در نوار غزه برای انجام مراسم حج تقریبا 3 هزار و 200 دلار پرداخت می کند.

هر چند در کویت دولت سعی دارد امور حجاج را خود سازماندهی کند، نرخ کاروان های حج همواره مورد بحث وجدل بوده است. هزینه های حج در کویت از 6 هزار دلار آغاز و تا 10 هزار دلار می رسد.

در امارات، پس از ادغام شماری از شرکت ها و کاروان های حج، هزینه هر یک از حجاج به 50 هزار درهم رسید. در حالیکه در سال گذشته هزینه های حج در این کشور از 5 هزار درهم آغاز می شد.

اما در اردن، وزیر اوقاف از افزایش 300 دینار به هزینه های حج در سال جاری در مقایسه با سال گذشته دفاع کرد و دلیل این امر را افزایش تقاضا برای حج در اردن عنوان کرد.

افزایش هر ساله هزینه های حج در کشورهای عربی عامل جر و بحث گسترده ای است. این در حالی است که مقامات سعودی به طور عمد بر درآمدهای حاصل از حج سرپوش می گذارند و آن را مخفی نگه داشته اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات