۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۸۵۱
جانشین ستاد بازسازی عتبات کاظمین:‌

گنبد امامین جوادین بزرگترین گنبد عتبات

جانشین ستاد بازسازی عتبات کاظمین با بیان اینکه طرح توسعه‌ حرم امامین جوادین اگر انجام شود صحن مطهر در حدود ۱۰۰ هزار متر مربع اضافه می‌شود گفت: هر کدام از این طرح‌های توسعه‌ای ۳ سال زمان می‌برد.
کاظمین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، رحمت‌الله طاهری درباره عمده فعالیت‌های انجام گرفته در حرمین امامین جوادین کاظمین گفت: طی سالهای اخیر فعالیتهای بی‌شماری در حرم مطهر امامین جوادین در کاظمین صورت گرفته است که در این بین تولیت این حرم و مردم محترم عراق نیز همراهی لازم را داشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای بازسازی حرم‌های مطهر افزود: برای حرم‌های مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد (ع) فعالیت‌های زیادی با مشارکت مردم و نذورات آنها انجام گرفته که یکی از آنها با مرمت و طلاکاری گنبدهای حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و حضرت امام جواد (ع) بوده است.

نصب 10 هزار و 500 خشت طلا در گنبدهای حرمین امامین جوادین

جانشین ستاد بازسازی کاظمین خاطرنشان کرد: از 11 سال گذشته تا کنون ابتدا گنبد حرم مطهر امام جواد(ع) مرمت، بازسازی و طلاکاری شده و سپس گنبد حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) مرمت، بازسازی و طلاکاری شد.

به گفته طاهری، در هر کدام از گنبدهای حرمین امامین جوادین 10 هزار و 500 خشت طلا نصب شده است.

وی تصریح کرد: 4 مناره کوچک حرم امامین جوادین نیز حدود 6 سال قبل بازسازی و طلاکاری شده و همچنین سایر فعالیت‌ها در صحن و ایوان‌ها نیز به خوبی انجام شده است.

ارزش تاریخی مسجد صفویه با طراحی شیخ بهایی 

جانشین ستاد بازسازی کاظمین توضیح داد: طی سال‌های اخیر در حدود 12 هزار متر مربع سنگ صحن و ایوان‌های حرمین امامین جوادین تعویض شده و همه کاشی‌های معرق کاری شده ایوان‌ها، حجره‌ها و کتیبه‌های بالای ایوان‌ها تعویض شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: تعویض سنگ رواق (دیواره‌ها و کف)، سنگ کاری صحن امام علی(ع) به وسعت 6 هزار و 500 متر، مرمت و بازسازی مسجد تاریخی صفویه به وسعت 5 هزار و 500 متر مربع، سنگ‌ کاری دیواره‌ها و کف مسجد صفویه و توجه به توسعه حرمین امامین جوادین بخشی از فعالیت‌های انجام شده است.

وی توضیح داد: مسجد صفویه ارزشی تاریخی برای ما دارد چرا که این مسجد زیبا با طراحی شیخ بهایی و در زمان صفویه با معماری بسیار جالب ساخته شده است.

جانشین ستاد بازسازی کاظمین تصریح کرد: متاسفانه این مسجد در زمان صدام تبدیل به انبار و مخروبه شده بود و در شرایط نامناسبی بود اما توانستیم فضای این مسجد را با طراحی و نظارت کارشناسان خبره و با مسئولیت دکتر زرگر مسئول دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی بازسازی کنیم.

حضور نیروی‌های تبرعی خراسان‌ جنوبی و رضوی در بازسازی حرم

طاهری خاطرنشان کرد: مرمت گنبد مسجد، ترمیم و بازسازی داخل مسجد، رسمی بندی، خط‌بندی، آیینه کاری و بهسازی این مسجد از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه حرم امامین جوادین از بزرگترین حرم‌ها در عتبات عالیات محسوب می‌شود، گفت: چون پدر و فرزند امام رضا(ع) در این محل قرار دارند ایرانیان و همچنین خود عراقی‌ها ارادت ویژه‌ای به این حرم دارند.

جانشین ستاد بازسازی کاظمین به کمک‌ها و نذورات مردم خراسان جنوبی و خراسان رضوی برای حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و افزود: در موضوعاتی نظیر کمک‌ها، نذورات، حضور نیروی تبرعی و بازسازی حرم‌ها خراسان جنوبی و خراسان رضوی حضور بسیار پررنگی داشته‌اند؛ ضمنا به غیر از این استان‌ها سایر استان‌های کشور نیز به کمک برای ساخت و بهسازی صحن امامین جوادین مبادرت کرده‌اند.

طاهری به دیگر فعالیت‌های انجام شده و پیش رو در حرم امامین جوادین اشاره کرد و گفت: سنگ رواق‌ها، سنگ صحن‌ها و سنگ ایوان‌های 3 ضلع شرق، غرب، باب المراد، باب القبله و باب القریش تعویض شده و البته از بهترین سنگ‌های مرمر استفاده کرده‌ایم.

انجام طلاکاری ایوان باب‌المراد در 4 سال گذشته

وی درباره مرمت و به‌سازی مناره‌های حرم گفت: 4 مناره کوچک حرم کاملاً بازسازی شده و از میان 4 مناره بزرگتر نیز 3 مناره بزرگتر نیز بازسازی و طلاکاری شد‌ه‌اند.

جانشین ستاد بازسازی کاظمین تصریح کرد: یکی از مناره‌های بزرگتر در حال حاضر حدود 80 سانتی متر کج شده و انحراف دارد که برای این منظور مطالعاتی از سوی بهترین کارشناسان ایرانی انجام گرفته و فعالیت برای مرمت و بازسازی و اصلاح آن انجام می‌گیرد.

طاهری با بیان اینکه طلاکاری ایوان باب‌المراد در 4 سال گذشته انجام گرفته است، اظهار کرد: طلاکاری ایوان باب‌القریش هم در حال انجام است و تا روز عید غدیر افتتاح خواهد شد.

توسعه صحن رضوی و صاحب الزمان با 78 هزار متر مربع

وی ایوان‌ها را دارای اهمیت میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد: بعد از افتتاح ایوان باب‌القریش در ایام عید غدیر، پروژه مرمت و طلاکاری ایوان باب‌القبله آغاز خواهد شد.

جانشین ستاد بازسازی کاظمین درباره اهمیت ایوان‌ها و مقرنس کاری آنها اظهار کرد: ایوانها و بازسازی حرم‌های مطهر از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راه هنرمندان و کارشناسان ایرانی نیز فعالیت‌های ماندگار و ثمربخشی را از گذشته تاکنون داشته‌اند که توفیقی بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

طاهری در زمینه طرح‌های توسعه‌ حرم مطهر امامین جوادین نیز توضیح داد: توسعه صحن رضوی در شرق حرم در باب‌المراد که حدود 30 هزار متر مربع خواهد بود انجام می‌شود که طراحی آن انجام گرفته و عملیات به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه صحن صاحب‌الزمان(عج) را هم مدنظر داریم که حدود 48 هزار متر مربع است که البته تا 180 هزار متر مربع نیز گنجایش برای توسعه وجود دارد و در ضلع غرب حرم مطهر واقع می‌شود که عملیات آن نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

مرمت مناره کج شده حرم امامین جوادین توسط تیم سازنده برج میلاد

جانشین ستاد بازسازی کاظمین توضیح داد: طرح صحن و شبستان دیگر با نام امام محمد باقر(ع) مورد توجه قرار دارد که می‌کوشیم با ارتفاع دادن به سقف شبستان تا 2 ماه دیگر این عملیات هم آغاز شود.

طاهری تاکید کرد: این توسعه‌ها اگر انجام شود صحن مطهر امامین جوادین در حدود 100 هزار متر مربع اضافه می‌شود و البته هرکدام طرح‌های توسعه‌ای 3 سال زمان می‌برد.

وی درباره تامین طلای لازم برای مرمت و طلاکاری حرم مطهر امامین جوادین (ع) گفت: بخشی از طلاها را تولیت تامین کرده اما غیر از طلا همه ملزومات دیگر از نذورات مردمی تامین شده است.

جانشین ستاد بازسازی کاظمین درباره عملیات مناره حرم مطهر امامین جوادین(ع) گفت: طراحی برای مرمت و بازسازی مناره کج شده توسط پروفسور قهرمانی و تیم سازنده برج میلاد انجام می‌گیرد که مایه افتخار است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات