۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۱۷۵۳۷
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

دولت باید با کاستن از مخارج اضافی، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: در شرایط فعلی که کشور با بحران اقتصادی و کسری بودجه مواجه است باید از هزینه‌های اضافی نظیر برگزاری جشنواره‌ها کاسته و به نیازهای اساسی نظیر ایجاد تسهیلات لازم برای اشتغال جوانان پرداخته شود.
آیت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله اسماعیلپور، استاد درس خارج حوزه علمیه قم جمعه شب در مراسم سخنرانی و تفسیر قرآن مجید که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس آنچه در قرآن کریم آمده است وقتی بخواهد شهری را خراب کند، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا نعمتهای فراوانی را که در اختیار مردم و مسؤولان شهری قرار دارد، به صورت بی جا هزینه در راه فساد و فسق هزینه ‌کنند.

وی تصریح کرد: طبق یک سنت تاریخی برخی مردم شهرها اهل کار و تلاش هستند و سعی در کسب حلال دارند و برخی هم بدون توجه به حلال و حرام بودن اموال تنها به دنبال کسب ثروت دارند، حال اگر بر اساس سنت الهی زمان هلاکت قومی فرارسیدن باشد، افرادی که تنها به فکر کسب سود هستند و به حلال و حرام ثروتی که کسب می‌کنند توجهی ندارند، به عنوان بزرگان قوم زمامدار امور می‌شوند و دیگران به عنوان خادم و زیردست آنها قرار می‌گیرند و به این وسیله آن قریه یا شهر فاسد می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: فسادهای هر منطقه تقصیر ثروتمندان بی دردی است که تنها به فکر منافع خودشان هستند، اما این بدان معنا نیست که تنها ثروتمندان بی درد عامل ترویج فساد و بی بند و باری هستند، در همه جای دنیا ممکن است شرایطی ایجاد شود که زمینه ترویج فساد در جوامع فراهم شود.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: درآمدهای هر کشوری از منابع مختلفی تأمین می‌شود، از گذشته تاکنون نیز همینطور بوده است، حتی در حکومتهای الهی هم بنا هم بر این نبوده تا انبیا با استفاده از قدرت جبروتی خود کوه‌ها را به طلا تبدیل کنند، پیامبر اسلام(ص) با استفاده از درآمدهای اندک مسلمانانی که بسیاری از آنها فقیر بودند مخارج حکومت اسلامی را تأمین می‌کردند و سایر انبیا هم همین راه را در پیش می‌گرفتند و زمانی که امام زمان(عج) هم ظهور کنند همین روش را اجرا می‌کنند.

وی اضافه کرد: دولتها در زمان فعلی هم مالک هیچ چیزی نیستند و برای تأمین مخارج کشورها از درآمدهای عمومی استفاده می‌کنند؛ اگر بلایای طبیعی هم بر مردم منطقه‌ای نازل شد باز هم باید با استفاده از همین درآمدهای عمومی تأمین شود،افرادی که برای دفاع از جامعه جان خود را از دست می‌دهند نیز خانواده و فرزندانی دارند که باید با استفاده از همین درآمدهای مردمی به آنها کمک شود و بر همین اساس همه مخارج باید از درآمدهای عمومی تأمین شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: همه ارگانها در همه سطوح باید بدانند که بودجه آنها بیت المال و متعلق به همه مردم است پس باید در صرف کردن آنها بسیار دقت کنند؛ باید مخارج اضافی نظیر جشنواره‌ها و کارهای بی مورد را به حداقل برسانند، اگر کسری بودجه وجود دارد باید اعتبارات دولتی را صرف اموری کنند که واقعاً مورد نیاز مردم است، متأسفانه حرفها فراوان است و عمل اندک، چون در زمان اجرای قولها پولی در اختیار مسؤولان نیست و علت این مسأله نیز کسری بودجه ناشی از هزینه‌های اضافی است.

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد، باید به جای برگزاری جشنواره‌های بی مورد نیازهای بخش تولید را برطرف کنیم؛ اعلام شده بیشترین آمار آسیبهای اجتماعی در شهرهای مختلف مربوط به طلاق است که علت اصلی آن ازدواجهای اینترنتی و تلگرامی است، علت دیگر آن نیز بیکاری کارگران کارخانه‌ها است، پس باید در این شرایط اعتبارات دولتی را صرف رفع نیازهای واقعی مردم در بخش تولید و اشتغال کنند.

وی عنوان کرد: دولت باید حقوق بیکاری برای جوانان قرار دهد، بیکاری عده زیادی از جوانان در حالی است که عده زیادی از شاغلان هم شغل ثابتی ندارند و ممکن است اخراج شوند، این افراد بر مبنای حقوق دریافتی برنامه ریزی کرده‌اند و اخراج آنها باعث بروز بحرانهای زیادی در زندگی آنان می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اذعان کرد: چرا مسؤولان در هزینه اعتبارات به فکر مردم نیستند؟ وقتی فردی استخدام شد نباید او را اخراج کنند و با این عمل آبروی افراد در خطر قرار دهند؛ البته مردم هم باید کمک کنند و همه چیز را از دولت نخواهند، صاحبان سرمایه هر شهر باید به کارخانه‌های در معرض تعطیلی کمک کنند و اگر هم کارخانه یا کارگاهی با بحران مالی مواجه شد تا جای ممکن باید از تعطیلی آن جلوگیری کنند؛ صاحبان مراکز تولیدی و کارخانجات هم باید نظر وسیعتری داشته باشد و اندکی هم فارغ از سود و زیان مادی به فکر هم نوعان خود باشند.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: در وقفنامه‌های قدیمی آمده است که مقداری از مال وقف را صرف ارتزاق گنجشکها و کبوتران کنند، در احوالات یکی از علما آمده است که ایشان مقداری از درآمد روزانه خود را پس انداز می‌کردند و بوسیله آن پرندگانی را خریداری و آزاد می‌کردند، اینها نشانه روحیه آزادی و دینداری افراد است.

وی تأکید کرد: جوانی و بیکاری برای یک فرد مفسده بزرگی است، با نصیحت کردن به جوانانی که نیازمند شغل و درآمد برای تشکیل زندگی یا اداره امور خانواده خود هستند کاری درست نمی‌شود، باید برای کمک به جوانان کارهای اساسی و زیربنایی شود؛ کسانی هم که به علت غفلت از یاد خدا اموال عمومی را اختلاس می‌کنند، باید بدانند که دنیا همین چند روز نیست و روز قیامت هم در پیش است./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات