۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۵۱۶۹۰۵
در دیدار با امام جمعه بجنورد مطرح شد؛

تاکید حجت‌الاسلام محققی بر گفتمان سازی در بحث فقه حکومتی

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان اینکه باید فقه حکومتی مبتنی بر پایه های فقه سنتی استوار باشد بر گفتمان سازی در بحث فقه حکومتی تاکید کرد.
حجت الاسلام محققی مدیرعامل موسسه رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا، عصر سه شنبه 17 مرداد ماه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی که در دفتر مرکزی این رسانه حوزوی در قم برگزار شد، از همکاری های امام جمعه بجنورد با جریان انقلابی و ارزشی و حزب اللهی تقدیر کرد و ادامه این همکاری ها را برای برنامه های حوزوی و انقلابی ضروری دانست.

وی با اشاره به فعالیتهای مؤسسه رسا در زمینه مسائل فقه حکومتی، گفت: در بحث فقه حکومتی دو جهت از نظام به حوزه و از حوزه به نظام وجود دارد، مطالبه حوزه از نظام اجرای برنامه ها و قوانین بر اساس دستورات و احکام اسلامی است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که مسؤولان نظام هم مطالبات گوناگونی از حوزه دارند، اظهار داشت: جمع بندی مطالبات نظام این است که حوزه علمیه در نظریه پردازی و ارائه برنامه باید به صورت کار آمد عمل کند.

وی ادامه داد: حوزه در پاسخگویی های فقه فردی موفق است؛ اما مطالبه نظریه پردازی و برنامه ریزی بلندمدت مسأله ای است که به خوبی انجام نشده است، رهبر معظم انقلاب از حدود یک دهه قبل برای این که دو فِلِش را نظام مند کنند، بحث فقه حکومتی را مطرح فرمودند تا بین حوزه و نظام ریل گذاری شود.

حجت الاسلام محققی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در سفر سال 89  به قم تبیین بیشتری نسبت به مسأله فقه حکومتی داشتند، ابراز داشت: در داخل حوزه در بحث فقه حکومتی 3 دایره می توان ترسیم کرد، عده ای از افراد سنتی هستند، افراد دیگر نواندیشان متمایل به تمدن غرب و عده ای دیگر نیز میانه هستند.

وی عنوان کرد: رویکرد سنتی ها به فقه حکومتی دو گونه است، عده ای کلا قائل به فقه حکومتی نیستند چه کسانی انقلابی به شمار روند یا این که اساسا قائل به نظریه ولایت فقیه نباشند، کسانی که قائل به حکومت اسلامی در عصر غیبت هستند سنتی هایی به شمار می روند که در تعامل با فقه حکومتی قائل هستند که فقه فردی کفایت می کند.

مدیر عامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: برخی از این افراد قائل به نظریه پردازی و برنامه ریزی بلندمدت نیستند، در میان روشن فکران نیز عده ای قائل به حکومت اسلامی بوده و عده ای اعتقاد به آن ندارند و سکولار هستند، روشنفکران حکومت اسلامی در مواجهه با فقه حکومتی دو دسته هستند، عده ای می گویند که فقه حکومتی باید بنای جدیدی باشد تا اصول و قواعد مخصوص با خود را داشته باشد، دسته ای دیگر می گویند که بنای فقه حکومتی باید بر پایه های فقه سنتی باشد، نزدیک ترین نظر با اندیشه اصلی نظام و انقلاب همین نظر آخر است.

وی اضافه کرد: فقه حکومتی باید بر پایه های فقه سنتی باشد، اگر بنا باشد که بنای جدیدی نهاده شود که اصول و قواعد مخصوص به خود را داشته باشد نمی دانیم خروجی آن چه خواهد بود، آیا این که شبیه اخوان مصر خواهد شد که از برخی احکام همانند حجاب بگذریم یا مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد، مسأله ای که روشنفکران مطرح می کنند مبنی بر این که بنای جدیدی باشد معلوم نیست خروجی چگونه است.

حجت الاسلام محققی گفت: چیزی که مورد وفاق غالب علمای بزرگان و نهادهای مهم حوزوی است، این است که فقه حکومتی بنایی به شمار می رود که مبتنی بر پایه های فقه سنتی است، بر این اساس اقداماتی صورت گرفته و هدف ما گفتمان سازی در بحث فقه حکومتی است، خوشبختانه موفقیت های خوبی کسب شده و درس های خارج علما در سراسر کشور در این زمینه مورد پوشش خبری قرار می گیرد.

وی افزود: در قرائت نواندیشی که می گویند باید بنای جدیدی نهاده شود اساسا قائل به درس خارج نیستند بلکه معتقدند که گروه های تحقیقی و تحقیقات انفرادی و گروهی برای فقه حکومتی کفایت می کند یعنی از محصولات تحقیقات افراد جزوه های اجرایی شود و مسؤولان بر اساس آن کارها را به پیش ببرند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا اظهار داشت: در قرائت مبتنی بر فقه سنتی قائل به این هستیم که اگر بخواهد اتفاقی حاصل شود مسیر همان مسیر فقه سنتی و درس های خارج خواهد بود، از این رو عمده تلاش ما پوشش دادن دروس خارج و گفتمان سازی است./1323/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات