۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۱۵۴۹۱

ائتلاف گروه‌های مقاومت عراق برای شرکت در انتخابات آینده

گروه‌های مقاومت حاضر در بسیج مردمی عراق برای تشکیل یک ائتلاف به ریاست سازمان بدر برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده این کشور، توافق کردند.
هادی العامری

به گزارش خبرگزاری رسا، یک منبع آگاه پارلمانی عراق از تشکیل حزب «ائتلاف الاوفیاء» به ریاست سازمان بدر برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده این کشور، خبر داد.

این منبع در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت: گروه‌های مقاومت عضو «الحشد الشعبی»، برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده عراق تحت عنوان یک ائتلاف واحد، به منظور یکپارچه کردن آراء حاصله توافق کردند.

بر اساس این گزارش، در این ائتلاف جدید که تحت عنوان ائتلاف وفاداران اعلام موجودیت کرده است، سازمان بدر ریاست را بر عهده خواهد داشت و نامزدهایی از گردانهای حزب‌الله، سیدالشهداء، جند الامام و عصائب اهل الحق حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد که ارتباط با سایر گروه‌های فعال سیاسی در عراق به منظور جذب آنها به این ائتلاف و بزرگتر کردن آن، هنوز ادامه دارد.

چهارمین دوره انتخابات شوراهای استانی و مجلس نمایندگان عراق به ترتیب در اواخر سال جاری میلادی و اوایل سال 2018 برگزار می‌شود.

پس از تصویب قانون اساسی جدید عراق در سال 2005، تاکنون سه دوره انتخابات سراسری مجلس نمایندگان در سال‌های 2006، 2010 و 2014 و سه دوره انتخابات شوراهای استانی نیز برگزار شده است. در نظام پارلمانی عراق، انتخابات مجلس نمایندگان به معنای انتخاب دولت و ریاست قوه مجریه نیز تلقی می‌شود و شوراهای استانی نیز دارای اختیارات وسیعی از جمله انتخاب استاندار و مسؤولان استانی هستند چرا که به نوعی دولت محلی محسوب می‌شوند.

به اعتقاد کارشناسان، تشکیل ائتلاف‌های جدید در آستانه انتخابات در هر کشوری از جمله عراق، کاملا طبیعی است و رسانه‌ها اغلب در تب و تاب انتخابات، به پوشش اخبار مربوط به این ائتلاف‌ها و رایزنی‌ها برای تشکیل این ائتلاف‌ها می‌پردازند.

نخستین کسی که ائتلاف جدید خود را برای انتخابات آتی کشور اعلام کرد، «سید عمار الحکیم» بود که با جدایی از حزب شیعی «مجلس اعلای اسلامی عراق»، حزب «جریان حکمت ملی» را تشکیل داد. پس از وی، اخباری درباره احتمال جدایی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از ائتلاف «دولت قانون» و تشکیل حزب سیاسی جدید و بزرگی به نام «تیار التحریر و البناء» (جریان آزادسازی و سازندگی) منتشر شد. سپس «ماجد الغراوی» نماینده فراکسیون پارلمانی «الاحرار» وابسته به حزب «جریان صدر» عراق، جمعه گذشته از آغاز تدارک برای تشکیل یک ائتلاف فرامذهبی با مشارکت گروه‌های سیاسی مختلف برای شرکت در انتخابات آتی عراق خبر داد./847/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات