۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۱۳۳۰۲
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد:

ضرورت بازنگری در شیوه آموزش احکام دینی به دانش آموزان و دانشجویان

آیت الله اسماعیلپور گفت: در حال حاضر برنامه جامعی برای آموزش احکام به دانش آموزان و دانشجویان وجود ندارد؛ به همین دلیل لازم است در شیوه ارائه این آموزش ها بازنگری شود.
آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، یکشنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیه«مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا» اظهار کرد: برخی افراد اینگونه استلال کرده‌اند که فرزندان کفار نیز همچون پدرانشان عذاب می‌شوند که طبق این آیه از قرآن کریم اشتباه بودن این عقیده ثابت می‌شود.

وی اظهار کرد: به نظر ما کودکان ممیز که خوب و بد را درک می‌کنند و می‌دانند که اسلام دین حق است، همانند افراد بزرگسال مشمول عذاب یا پاداش الهی هستند، حتی فرزندان مسلمانان نیز در زمانی که فهمیدند دستورات خداوند لازم الأجرا است، مکلف به رعایت احکام اسلام هستند و حق ندارند بر خلاف آن عمل کنند اما کودک تا زمانی که به سن تکلیف نرسیده باشد عذاب نمی‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: در امور دنیا در مورد کودکان ممیزی که از اداری تکالیف دینی امتناع می‌کنند دستور تنبیه هم وارد شده و علمای گذشته عقیده داشتند که باید سرانگشتان او را بسایند تا خون جاری شود و ما عقیده داریم که باید با زدن بر کف دست، آنان را تنبیه کنند.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: در اینجا ذکر این نکته ضروری است و آن اینکه، معلمان باید با اجازه حاکم دانش اموزان را تنبیه کنند و در غیر این صورت شرعاً اجازه انجام تنبیهاتی نظیر فلک کردن آنان را ندارند؛ فرزندان کم استعدادی که در مدارس از تعلیم و آموختن همانند سایر دانش آموزان معذور هستند را نیز نباید تنبیه کنند حتی پدرانشان نیز حق ندارند دستور تنبیه آنان را بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اولاد زنا بودن نیز چون سبب سلب اختیار از فرد نمی‌شود و فرد ولدالزّنا چون می‌توانند همانند سایر مردم کارهای خوب یا بد را به اختیار خود انجام دهد، باید به تکالیف شرعی خود عمل کند و از طرف دیگر نیز کسی حق ندارد به دلیل ولدالزّنا بودن او را تنبیه کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه این مطلب افزود: افراد ناقص الخلقه که به دلایلی از داشتن برخی از اعضا و جوارح خود محروم هستند نیز باید به وظایف خود عمل کنند، ناقص الخلقه بودن نیز منافاتی با عدالت خداوند ندارد چون پروردگار به هر موجودی به اندازه ظرفیت وجودی او، وجود می‌دهد.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: گاهی این پرسش مطرح می‌شود که آیا افرادی که از مسیر حق بیرون هستند و هرگز ندای حق به آنها نرسیده نیز، عذاب می‌شوند؟ که در پاسخ به این پرسش باید بگوییم افرادی که ندای خق را نشنیده‌اند و یا علمای آنها حق را به گونه دیگری برای آنها جلوه داده‌اند و یا کافران مستضعف عذاب نمی‌شوند، اما به بهشت هم وارد نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: شیعه بودن نعمت بزرگی است که خداوند به ما عطا کرده است چون حتی احتمال این نمی‌رود که حق و حقیقت در آیین دیگری باشد، اما اگر کسی احتمال بدهد که عقاید او غلط است باید درباره آن تحقیق و سؤال کند زیرا عذاب الهی در این مورد مشمول کسانی است که سخن حق را بدانند و عمل نکنند یا اگر نمی‌دانند از اهل علم سؤال نکنند و درباره عقاید خود کوتاهی کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اذعان کرد: در حال حاضر نظام کشور شیعه است و به عبارتی ایران تنها کشور شیعه جهان محسوب می‌شود اما متأسفانه به اندازه‌ای مطالب مختلف در جامعه منتشر می‌شود که مردم را از فراگیری ساده‌ترین احکام شرعی نیز غافل می‌کند، حتی قوانین مدنی کشور نیز به طور مشروح مورد بازبینی قرار نگرفته تا درباره میزان تطابق آنها با شرع مقدس اسلام، نظر داده شود.

آیت الله اسماعیلپور اظهار کرد: متأسفانه درباره تربیت دینی دانشجویان و دانش آموزان نیز غفلت شده است، اگر بخواهند این قشر حساس جامعه را با معارف دینی آشنا کنند در برخی از مراکز آموزشی عهدنامه مالک اشتر را به آنها آموزش می‌دهند، این کار خوب است اما مگر چند درصد از دانش آموزان و دانشجویان کشور می‌خواهند مناصب حکومتی را اختیار کنند؟ پس باید احکام شرعی به آنها آموزش داده شود.

وی ادامه داد: البته در دوران بعد از انقلاب کلیت امور اجرایی کشور به سوی نشر معارف الهی پیش رفته است، در ادارات نماز جماعت برگزار می‌شود و در دانشگاه‌ها و مدارس ایام مذهبی اعلام می‌شود اما بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، اوضاع باید بهتر از این باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین اظهار کرد: مردم جامعه ما امروزه در برخی موارد توجه بیشتری به امور شرعی دارند اما در برخی از زمینه‌ها نیز بی توجهی می‌شود که یکی از بدترین آنها، عدم رعایت حقوق مردم در اموال آنها است؛ افرادی با صدور چکهای بدون محل یا بدون پشتوانه اموال مردم را تصاحب می‌کنند یا قرضهایی می‌کنند که از بازپرداخت آنها عاجر می‌شوند در حالی که شرع به ما حکم می‌کند اگر توان بازپرداخت مال دیگران را نداریم، قرض نکنیم.

آیت الله اسماعیلپور ادامه داد: از سوی دیگر افرادی که چکهای بلامحل یا واخواست شده از دیگران در اختیار دارند صاحبان آنها را روانه زندان می‌کنند، اگر عاقلانه به این کار بنگریم متوجه می‌شویم که زندانی کردن این افراد نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه به دولت و بی سرپرست کردن خانواده فرد زندانی شده ندارد، پس باید در اینگونه موارد اندکی با طمأنینه و بررسی همه جوانب عمل شود./868/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات