۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۵۱۳۰۶۴
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

مسؤولان به جای انتشار آمار بی اساس به فکر حل مشکلات مردم باشند

آیت الله اسماعیلپور گفت: مسؤولان به جای انتشار آمار بی اساس، به فکر حل مشکلات مردم باشند، مردم هم باید در قضاوتهای خود جانب انصاف را رعایت کنند و با نادیده گرفتن خدمات انجام شده، سخن نگویند.
آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیه«مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا» عنوان کرد: هرکس هر عملی را انجام دهد، در روز قیامت باید پاسخگوی اعمالش باشد، این حقیقتی است که مردم به سادگی از کنار آن می‌گذرند در صورتی که اگر به دقت به آن بنگریم می‌بینیم که روز سختی را در پیش رو داریم.

وی اظهار کرد: یکی از گناهان بزرگ غیبت کردن است اما این حکم استثنائاتی دارد که باید به آن توجه شود، یکی از استثنائات این حکم، آن است که غیبت کردن فردی که به او ظلم شده گناه نیست از قبیل اینکه زنی از بدرفتاری شوهرش به پدر یا مادر او شکایت کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: دخالتهای برخی از والدین در زندگی فرزندانشان سبب بروز مشکلات بسیاری شده که باید به این قبیل از والدین خشم خداوند را یادآوری کنیم و از آنها بخواهیم تا از اعمال خود توبه کنند، هر پدری و هر مادری برای فرزند خود چه دختر و چه پسر زحمات زیادی را متقبل می‌شود تا او را بزرگ کند، حال همسر این فرزند باید بداند که عزیزترین فرد یک خانواده همسر اوست پس نباید او را آزار دهد.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلمه«وزر» در آیه«مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا»، گفت: کلمه وزیر هم از همین ریشه استعمال شده به همین دلیل است که گفته‌اند وزیر کسی است که بار سنگین عملی را به دوش می‌کشد، بنابراین در زمان ما هم وزرا کسانی هستند که مسؤولیت سنگین اداره بخش مهمی از امور کشور را بر عهده دارند.

وی عنوان کرد: رییس جمهور، منتخب همه ملت است، غیبت او و همه مسؤولان حرام است، همه باید از او و همه وزرا حمایت کنند؛ نباید در روزنامه‌ها رییس جمهور و وزرا را تخریب کنند، روز قیامت همه باید پاسخگوی اعمال خودمان باشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: در هر کجا مشکلی ایجاد شود وزیر مربوطه باید خودش را به محل حادثه برساند چون رسالت سنگینی بر عهده دارد، وزیر امور خارجه باید با کسانی که دین و خدا را قبول ندارند گفت و گو کند و سایر وزرا هم باید در جایگاه خود بر اساس وجدان کاری عمل کنند زیرا اگر چنین نباشد در برابر خداوند و مردم مسؤولیت دارند و در روز قیامت باید پاسخ کاستی و اهمال در اعمال خود را بدهند.

آیت الله اسماعیلپور گفت: ما نباید با بی انصافی درباره خدماتی که انجام می‌شود قضاوت کنیم، اگر هریک از ما هم مسؤولیت اداره یک کشور بزرگ همانند ایران را بر عهده بگیریم قطعاً همه افراد از عملکرد ما راضی نیستند اما مصالح کشور اقتضا می‌کند که به بهترین شیوه عمل کنیم؛ در شرایطی که کشور دارای دشمنان زیادی است که همه آنها به دنبال ضربه زدن به آن و مردم هستند، خودمان دیگر نباید در داخل کشور به فشارها و مشکلات اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید قدری دیدگاه خود را وسیعتر و سعی کنیم از جایگاه یک مسؤول درباره امور نظر بدهیم، در زمان جنگ تحمیلی کشور در سختترین شرایط قرار داشت اما با همت مسؤولان و مردم کشور اداره شد، در آن زمان مسؤولان گفتند که کشور هیچ مشکلی ندارد اما امروز می‌گویند که جنگ خسارات زیادی به کشور وارد کرد، اگر این حرف را در آن زمان می‌گفتند هرج و مرج داخلی نیز به معضل تهاجم دشمن اضافه می‌شد، پس اکنون نباید گمان کنیم که مسؤولان در آن زمان دروغ گفتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما دشمن بزرگی همانند آمریکا داریم که در هر کشوری وارد شده جز ویرانی و افزایش ظلم و آوارگی مردم آن کشور چیزی به همراه نداشته است پس باید همگی دربرابر این دشمن و سایر دشمنان اسلام و کشور ایستادگی کنیم.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در هرکجا انتخاباتی در کشور برگزار شد که کلیت آن به نفع اسلام است باید شرکت کنیم زیرا مسؤولان کشور تعداد آراء عمومی را به عنوان حمایت مردم از نظام در مجامع جهانی عرضه می‌کنند، وقتی مرجع تقلیدی حکم به وجوب شرکت در انتخابات می‌دهد نیز همه این مسائل را در نظر می‌گیرد.

وی عنوان کرد: مسؤولان هم باید بدانند مردم مشکلات زیادی دارند، بیکاری مشقتهای زیادی را برای همه مردم به ویژه نسل جوان ایجاد کرده است، پس نباید تنها به ارائه آمار اکتفا کنند، چون بسیاری از این آمارها بیهوده است، مردم چیزی افزایشی را در سبد اقتصادی خود حس نمی‌کنند، سفره بسیاری از آنها خالی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر انتقادی از جریان امور می‌شود باید سازنده و همراه با ارائه راهکار بهتری باشد، یک شبه نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد، مسؤولان در واقع پدران جامعه هستند که باید مجموعه‌ای از عوامل را در نظر گرفته و برای خدمت رسانی به مردم خدمت کنند.

آیت الله اسماعیلپور اذعان کرد: در حالی که ما مدام در حال انتقاد از یکدیگر هستیم دشمن با دسیسه‌های مختلف به دنبال دور کردن مردم از روحانیت و حوزه‌های علمیه و بدبین کردن آنها به دین است، پس باید عاقلانه و باتوجه به مصالح کشور عمل کنیم./868/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات