۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۵۱۲۶۲۲
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

انتقادها به عملکرد مسؤولان نباید اتحاد ملی را خدشه دار کند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اختلاف آراء و سلایق امری طبیعی است، افراد حق دارند از عملکرد مسؤولان انتقاد کنند اما انتقادها نباید به اتحاد ملی آسیب بزند.
آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور چهارشنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن مجید که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیه«وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا»، عنوان کرد: متأسفانه خرافاتی بین مردم وجود دارد که از گذشته‌های دور تاکنون رواج داشته و آسیبهای زیادی هم به زندگی اجتماعی و روابط فردی و گروهی افراد وارد کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از خرافاتی که بین مردم رواج دارد فال بد زدن است، یعنی برخی از مردم عقیده دارند که فرد یا افرادی بد یُمن هستند و یا برخی از رفتارها سبب شومی زندگی آنها می‌شود در حالی که این اعتقادات همگی باطل و بی اساس است؛ بطلان اینگونه عقاید تا جایی است که در برخی از روایات این عقیده، شرک نسبت به خداوند متعال دانسته شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: برخی از کشورها به دلیل آنکه اساساً شیعه و یا حتی مسلمانان را شوم و بد قدم می‌دانند، آنها را به قتل می‌رسانند در حالی که در خلقت انسانها تفاوتی نیست و میزان برتری و شأن افراد بر اساس تقوای الهی است.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: پیامبر اسلام(ص) واجد علم نخستین و آخرین بود، این سخن به آن معنا است که هیچ علمی در عالم وجود از ایشان پنهان نبود، چنین فردی با این عظمت علمی در شب معراج به آسمانها رفت و در همه عالم گذر کرد و همه عوالم را هم از نزدیک دید، پس وقتی به ایشان لقب پیامبر خاتم داده می‌شود، بیهوده نیست.

وی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) از نظر خلقت ظاهری هم در همه عالم وجود بی‌نظیر بودند، زیبایی ایشان بی مثال بود، از سوی دیگر به اصطلاح اطباء، مزاج پیامبر(ص) اعدل امزجه بود یعنی مزاج جسمانی ایشان کاملاً متعادل بود و اگر آن حضرت را شهید نمی‌کردند با مرگ طبیعی و غلبه سودا و صفرا فوت نمی‌کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از بارزترین ویژگیهای پیامبر اسلام(ص) حُسن خلق ایشان بود، اخلاق اجتماعی نبی خاتم(ص) همه افراد را به سوی ایشان جذب می‌کرد؛ بنابراین مجموعه خصلتهای ظاهری و باطنی ایشان به همراه عنایات ویژه الهی در حق آن حضرت، او را لایق مدیریت همه عالم وجود کرده بود.

آیت الله اسماعیلپور اضافه کرد: ویژگیها و محسنات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و رفتاری پیامبر اسلام(ص) سبب شده است که اکنون پس از گذشت بیش از هزار و چهارصد سال هر روز سه بار نام ایشان در اذان و اقامه و نمازها برده می‌شود، اسلام برای همیشه ماندگار است و خداوند حمایت قاطع خود را از این دین وعده داده است اما باید انسانها در مدت کوتاه عمر خود در برابر این آیین آزموده شوند وگرنه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این آیین الهی برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

وی گفت: فردی مانند پیامبر اسلام(ص) که واجد این همه سجایای اخلاقی و عرفانی بودند و در نزد خداوند تا این اندازه مقرب بودند، وقتی شهر مکه را فتح کردند خانه ابوسفیان را که سرکرده مخالفان اسلام بود را به عنوان محل امن اعلام کردند؛ برخی افراد به این رفتار پیامبر(ص) ایراد گرفته‌اند که چرا ایشان وقتی قدرت را در دست گرفتند، فردی مانند ابوسفیان و عوامل او را به قتل نرساندند و یا وقتی که ایشان از باطن افراد آگاه بودند چرا مخالفان حضرت علی(ع) را به قتل نرساندند تا ایشان مدت 24 سال خانه نشین نشوند؟

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: در پاسخ این افراد باید بگوییم بر اساس یک قاعده کلی در حکومت و زمامداری، فردی که بر یک قوم مسلط می‌شود باید کاری کند که مردم آن منطقه با او همکاری کنند، کسی که می‌خواهد بر مردمی حکومت کند باید بداند که هر یک از افراد جامعه به شیوه‌های مختلفی فکر می‌کند بنابراین باید با پذیرش این واقعیت کاری کند که مردم تحت امر او متحد و منسجم باشند زیرا در غیر این صورت اساس حکومت از بین خواهد رفت.

آیت الله اسماعیلپور اذعان کرد: در زمان ما هم افراد مختلف در جامعه دیدگاه‌ها و در نتیجه نظرات مختلفی دارند، بسیاری از این افراد دوران قبل و اوایل انقلاب را درک نکرده‌اند پس با جهل به حقایق، خدماتی که در جامعه انجام می‌شود را انکار می‌کنند؛ انتقاد خوب است و اختلاف سلیقه‌ها نیز امری طبیعی است، اما انتقادها به دولت و مسؤولان نباید اتحاد مردم را تحت الشعاع قرار دهد.

وی تأکید کرد: هر یک از مردم در جامعه شغلی بر عهده دارند و بر اساس شرح وظایفی که در آن شغل برای آنها تعریف شده، مسؤولیتی بر عهده دارند، اما شغل هیچ یک از این افراد سیاست و ادره کردن امور کشور نیست و به همین دلیل از بسیاری از روایای پنهان امور اطلاع ندارند، پس نباید در جایی که علم نداریم، ناعادلانه قضاوت کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ممکن است مسؤول یا مسؤولانی در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند یا حتی برخی از آنها بد عمل کنند اما این به معنای زیر سؤال بردن همه خدمات نیست، در حال حاضر در کشور ما امنیت بسیار خوبی برقرار است، در بخش بهداشت و درمان خدمات خوبی ارائه می‌شود و در مجموع نظم و نظام امور پابرجا است، پس قطعاً کسانی هستند که با خدمت شبانه روزی زمینه ارائه این خدمات را فراهم کرده‌اند و نباید همه خدمات آنها را انکار کنیم.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: ما باید از اظهار نظر در اموری که تسلط کامل بر آن نداریم خودداری کنیم، اگر ما طبق وظیفه شرعی و الهی خود عمل می‌کردیم، همه مشکلات جامعه و زندگی شخصی خودمان برطرف می‌شد اما متأسفانه به جای این کار، بیهوده در امور مختلفی که تخصصی در آن نداریم سخن می‌گوییم..

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، گفت: شهادت این امام بزرگوار، آسیب بزرگی برای جامعه اسلامی بود، این ضایعه هیچگاه جبران نمی‌شود زیرا مقام علمی و معنوی و خدمات آن حضرت به اسلام بی‌نظیر بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: امام صادق(ع) عالم بزرگواری بودند که خداوند به ایشان این توفیق را داد که با ایجاد کلاسها و محافل بزرگ علمی، علوم آل محمد(ص) و احکام شرعیت مبین اسلام را به تعداد بسیاری از شاگردان خود آموزش دهند.

آیت الله اسماعیلپور همچنین با اشاره به برگزاری راهپیمایی بزرگ هیئات مذهبی شهرستان شهرضا در سالروز شهادت امام صادق(ص)، گفت: اینگونه اقدامات بسیار خوب و نشانه اعتقاد راسخ مردم این شهرستان به احکام اسلام و علاقه ایشان به خاندان رسول الله(ص) است، در روز راهپیمایی باید علما و اهل علم از مدارس علمیه در پیشاپیش جمعیت حرکت کنند و اگر امکان آن فراهم باشد، باید در زمان شهادت و ولادت هر یک از ائمه اینگونه مجالس در مساجد محلات مختلف برگزار شود./868/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات