۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۵۱۲۳۶۴
استاد درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

لزوم تغییر معیارهای ازدواج/ مادیگرایی کاذب بر ارزش های واقعی غلبه کرده است

آیت الله اسماعیلپور گفت: در جامعه ما فرهنگ غلطی حاکم شده که دختران جوان تنها به خواستگاری پسرهایی پاسخ مثبت می‌دهند که دارای مشاغل دولتی و در استخدام دولت باشند.
ایت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، سه شنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در کتابخانه و مدرسه علمیه صاحب الزمان(ع) شهرضا برگزار شد، بیان کرد: هر فردی برای اداره امور زندگی خود نیازمند سه قوه غضبیّه، شهویّه و عقلیّه است، این قوا زمینه جالب و منافع و دفع مضرّات را از افراد فراهم کرده و سبب می‌شود زندگی و حیات افراد استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: قوه غضبیّه سبب دفع مخاطراتی است که حیات افراد را تهدید می‌کند، این قوه مانع ظلم و ستم بر فرد شده و موجب می‌شود در مسیر زندگی مادی چیزهایی که سلامت و حیات او را تهدید می‌کند از او دور شود، قوه شهویّه هم باعث می‌شود تا تمام اموری که منافعی برای فرد دارد اعم از خوراک، پوشاک و نیازهای جنسی جذب شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: قوای غضبیّه و شهویّه باید تحت نظر قوه عقلیّه باشد، عقل نظم و نظام این دو قوه را تنظیم می‌کند تا افزون بر حفظ حیات و مصلحت افراد از ظلم و تعدی به دیگران نیز جلوگیری شود؛ جامعه نیز همانند افراد نیازمند سه قوه عقلیّه، غضبیّه و شهویّه است،؛ قوه غضبیّه جامعه در اختیار نیروهای مصلح نظیر سپاه و ارتش و قوه شهویّه در اختیار کسبه، تجّار و بازرگانان است، مجموعه این قوا باید تحت نظر و فرمان فرمانده کل قوا فعالیّت کنند.

آیت الله اسماعیلپور ادامه داد: نیروهای مسلّح مرزها و حدود و ثغور جامعه را حفظ کرده و از ایجاد بی نظمی و اغتشاش در داخل شهرها جلوگیری می‌کنند، قوای نظامی جامعه به منزله قوه غضبیّه در وجود افراد هستند که مانع آسیب مردم شده و امنیت و آرامش آنان و شهرها را حفظ می‌کنند؛ قوه عقلیّه در جامعه اسلامی در درجه اول ائمه طاهرین(ع) و در زمان غیبت امام دوازدهم، علما و مجتهدان هستند که در زمان ما از آن تحت عنوان ولایت فقیه یاد می‌شود؛ علما و مجتهدان در هر زمانی جامعه و ارکان مختلف آن را بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام اداره و هدایت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: قوه شهویّه جامعه که عبارت است از افرادی که نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند، در اختیار تجّار و کسبه در صنوف مختلف هستند، این افراد می‌توانند سبب رونق کسب و کار داخلی و حفظ استقلال اقتصادی شوند، تجّار می‌توانند مانع واردات کالاهای خارجی و ایجاد محیط‌های کسب و کار در داخل کشور شده و زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند، در حقیقت تمامی مناسبات اجتماعی جامعه به وسیله این افراد اداره می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی ارزش گذاری به خدمتی است که از سوی کسبه مختلف در صنوف گوناگون ارائه می‌شود، کسبه و بازاریان و تجار و پیشه وران زندگی روزانه مردم را اداره می‌کنند اما متأسفانه فرهنگ غلط زندگی مردم، ارزش و اهمتی لازم را برای آنان و خدمتی که ارائه می‌کنند، قائل نیست.

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: در جامعه ما فرهنگ غلطی حاکم شده که دختران جوان تنها به خواستگاری پسرهایی پاسخ مثبت می‌دهند که دارای مشاغل دولتی و در استخدام دولت باشند، در حالی که مشاغل اداری جمعیت محدودی از مشاغل هستند که وظیفه حسابرسی و نظارت بر بخشی از فعالیت‌های جامعه را بر عهده دارند در حالی که سایر صنوف و مشاغل ارزش و اهمت بیشترسی از این مشاغل دارند.

وی ادامه داد: باید برای کار صنعتگران و خدمتی که ارائه می‌دهند بیش از این اهمیت قائل باشیم؛ ترویج فرهنگ غلطی که مردم را به سوی مشاغل اداری سوق می‌دهد سبب می‌شود که کسبه، تجار و بازرگانان و صاحبان مشاغل از حرفه‌ی خود دلسرد شوند و به این صورت عملاً اقتصاد مقاومتی تنها در حد تئوری باقی می‌ماند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مردم با روش غلطی که در پیش گرفته‌اند جامعه خود را به جامعه‌ای وابسته به واردات کالاهای مختلف تبدیل کرده و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کنند؛ همه ما باید در عمل و گفتار خود بیشتری ارزش و اهمیت را برای افرادی قائل باشیم که در جامعه کار ی را انجام می‌دهند که به عنوان بخشی از نیاز روزمره مردم، به آن احتیاج است.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: اگر کشاورزان دست از تولید محصولات زراعی کشیده و صنعتگران کارخانجات خود را تعطیل کنند و اصناف مغازه‌های خود را تعطیل کنند و همه منتظر استخدام در ادارات دولتی باشند، تمام امور داخلی کشور متخل شده و عملاً کشور رو به نابودی می‌رود، بنابراین باید برای این صنوف و فعالیتی که انجام می‌دهند و تأثیری که در استقلال کشور دارند ارزش قائل باشیم.

وی اظهار کرد: کسبه و تجار اصلی‌ترین نیروی کار جامعه هستند و خداوند هم وعده داده است که برکت را در رزق و روزی آنان قرار می‌دهد، گرایش به دریافت حقوق و مزایای ثابت کارمندی باعث ایجاد جامعه‌ای منفعل می‌شود که همه افراد آن منتظر گذشت اوقات و دریافت حقوق پایان ماه هستند، مشاغل اداری نیز اهمیت دارد اما باید به همان اندازی که برای این مساغل اهمیت قائل می‌شویم برای سایر مشاغل هم ارزش قائل شویم./868/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات