۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۵۱۲۱۶۰
آیت الله قرهی:

شجاعت عاقلانه بر نفس اماره غلبه دارد

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: شجاعت از عقل نشأت گرفته و شجاع واقعی کسی است که در ابتدا بر نفس اماره خود مسلط شده باشد.
قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله روح الله قرهی موسس مدرسه علمیه امام مهدی(عج) شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق که در مهدیه قائم المنتظر برگزار شد، گفت: عدم بندگی خداوند دردی است که برای برطرف کردن این درد باید اخلاق داشت.

وی افزود: شجاعت یکی از فضایل اخلاقی است که تبین از قوه عاقله دارد، اما شجاعت صرفا گرفتن سلاح بر دست نیست بلکه اگر تحت سیطره عقل بداند که کجا و چگونه مقابل نفس اماره ایستادگی کند اصل شجاعت است.

آیت الله قرهی با بیان اینکه گاهی انسان باور ندارد که اگر بر نفس خود مسلط شود شجاع است، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند: دلاور و شجاع شخص بی‌گناه و ترسو مشکوک و متهم است، یعنی حال او دگرگون است و نمی فهمد که باید چه کند.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) بیان داشت: شجاع فقط کسی نیست که مقابل دشمن خارجی ایستادگی کند بلکه آن شخص پرهیزکار از گناه شجاع اصلی است، نفس دون انسان را فریب می دهد اما انسان شجاع مقابل آن ایستادگی کرده و تسلیم نمی‌شود.

وی با اشاره به روایتی گفت: همه برائت انسان دلاور از گناه فقط برای کسب رضایت الهی است و برای او مهم نیست که دیگران درباره اش چه می‌گویند.

آیت الله قرهیی ابراز کرد: دینداری شجاعت می‌خواهد چراکه گاهی به شخص دیندار تهمت می‌زنند در این حالت باید ایستادگی کند، کسی که با یک تهمت عقب نشینی کند در دورن حالت دیگری دارد.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: اهل جبن و ترس کسانی هستند که در اعتقادات عمل ندارند، چکیده وجود انسان عابد عقل است که او را مراقبت می کند که گناه نکند، نخستین مرحله برای رسیدن به مقامات الهی عقلی است که دارای شجاعت باشد./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا
Spain
۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
با تشکر از شما بحث شجاعت شد خواستم یه نکته ای رو خدمت شما بزرگواران عرض کنم که شجاعت عقلی وابسته به نیمکره ی سمت چپ مغز انسانها هستش هرکی که نیمکره ی سمت چپ مغزش فعال تره شجاعت عقلیش هم بیشتره چون نیمکره ی سمت چپ مغز هرچی بزرگتر باشه اون آدم فرقی نمیکنه چه زن چه مردشجاعت عقلیش بیشتره از شما بزرگواران میخوام که این نظر و تو سایتتون نمایش بدید تا شاید کسایی که ازترسها و اضطرابای بیخودی رنج میبرن این نظر و بخونن و ریشه ی مشکلشون و بفهمن
2
0