۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۵۱۱۷۳۰
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

باید اداره کشور به دست دولتمردانی باشد که با فرهنگ اقوام آشنا هستند

استاد در س خارج حوزه علمیه قم گقت: باید زمام امور و اداره کشور به دست دولتمردانی باشد که سفرهای زیادی کرده و با فرهنگ سار اقوام آشنایی دارند.
آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد و کتابخانه حوزه علیمه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیه«سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» عنوان کرد: این آیه راجع به پیامبر اسلام(ص) بیان شده است و از یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ اسلام، یعنی معراج ایشان سخن می‌گوید.

وی اظهار کرد: بنابر اهمیتی که مسأله معراج و سخن قرآن در این زمینه دارد، لازم است ابعاد و جوانب گوناگون آن بررسی شود، به همین جهت باید ببینیم که آیا معراج ممکن است یا خیر؟ چون برخی افراد در ممکن بودن این مسأله تردید کرده‌اند؛ از سوی دیگر باید بدانیم که معراج رسول الله(ص) جسمانی بوده است، پس باید این مسأله هم مورد بررسی قرار گیرد تا معنای آن درک شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: براساس این آیه قرآن کریم، پیامبر اسلام از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی رفتند و از آنجا از آسمانهای هفتگانه گذشتند و به معراج رفتند؛ این واقعه در شب رخ داده و امری معجزه آسا محسوب می‌شود، یکی از نامهای سوره‌ای که این آیه در آن ذکر شده، اسراء است به معنای سِیر دادن.

آیت الله اسماعیلپور اضافه کرد: فاصله بین مسجد الحرام و مسجد الأقصی در عالم واقع با ابزار و وسایل آن روزگار دو ماه بوده است اما پیامبر اکرم(ص) این فاصله را در مدت یک شب طی کردند.

وی تصریح کرد: بر اساس آنچه از این آیه معلوم است، خداوند مسجد الأقصی را مبارک گردانیده بود، مفسران در دلیل این مسأله گفته‌اند که مبارک بودن مسجدالأقصی و مناطق اطراف آن به دلیل وجود باغات پرمیوه و مثمر و همچنین وجود علما و پیامبران زیادی بوده که در مناطق اطراف این مسجد زندگی می‌کرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر بخواهیم این سخن قرآن کریم را ملاک قضاوت قرار دهیم باید بگوییم که شهرضا نیز شهری مبارک است زیرا در اطراف آن باغات بسیاری وجود دارد که همگی داری میوه و نعمت خداوند است، از سوی دیگر حدود چهارصد طلبه و روحانی در حدود پنج مدرسه علمیه این شهر مشغول تعلیم و تحصیل هستند؛ باید به روان پاک علما و دانشمندان بزرگ این شهر و همچنین مردم و بازاریان مؤمن آن درود بفرستیم که زمینه‌ای فراهم کردند تا این شهر به عنوان تنها شهر ایران به محل زندگی و تحصیل این تعداد عالم و روحانی تبدیل شود.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: هدف از معراج پیامبر اسلام(ص) نشان دادن آیات عظمت خداوند به ایشان بود؛ رفتن به آسمانها کار آسانی نیست، البته برخی افراد در گذشته و برخی افراد هم در زمان حال به این مسأله ایراد می‌گیرند و معراج جسمانی را اساساً غیر ممکن می‌دانند در حالی که پیشرفت علم در یان عصر ثابت کرده است که انسان می‌تواند با همین جسم مادی به آسمان و حتی بالاتر از جو صعود کند.

وی تأکید کرد: تفسیر قرآن بر اساس ظاهر و بیان مطالبی که از روی علم و تحقیق نیست، نشانه  جهل افراد است؛ ما باید به معراج اعتقاد داشته باشیم و به واسطه سخن خداوند در قرآن کریم و آنچه که امروز از شواهد علوم و دست یافته‌های بشری می‌دانیم به آن ایمان بیاوریم؛ اینکه در گذشته به معاد جسمانی ایراد می‌گرفتند به دلیل غلبه نجوم و هیئت بطلمیوسی بوده که امروزه اینگونه قواعد منسوخ و غلط بودن آنها ثابت شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: بر اساس آنچه در تفسیر نور الثقلین آمده است، پیامبر اسلام(ص) در شب معراج با همه انبیای الهی ملاقات و با ایشان احوال پرسی کردند، بهشت و جهنم را دیدند و باطن امور به ایشان نشان داده شد.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) قرار بود تا با تعالیم خود همه عالم وجود و همه انسانها را هدایت کنند، بر اساس یک قاعده عقلی کسی که قرار است مدیریت بخش بزرگی از عالم را بر عهده داشته باشد باید سفرهای بزرگی هم کرده باشد و با سیار جنبه‌های هستی آشنا باشد.

وی اضافه کرد: در عالم مادی هم هر مدیری که به مسائل حوزه مدیریت خود وافقتر باشد، خودش و اطرافیان او موفقتر هستند به همین دلیل است که وقتی قرار است افرادی را در مسؤولیتهای مهمی قرار دهند، آنها را به سفرهای زیادی می‌فرستند تا با فرهنگ و آداب و رسوم و شیوه زندگی افراد سایر ملل نیز آشنا شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر جهل برخی افراد کار را به جایی رسانده که صدها نفر از آنها برای انتخابات مهمی مثل ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند، وقتی قرار است کسی مسؤولیت بزرگی را بر عهده بگیرد باید سفرهای زیادی کرده و با فرهنگ سایر اقدام آشنا باشد چون این مسأله یکی از رموز موفقیت یک مدیر است، آنوقت افرادی بدون آنکه حتی از شهر خود خارج شده باشند برای تصدی ریاست جمهوری و یا نمایندگی شهرها در مجلس ثبت نام می‌کنند، این کار نوعی دیوانگی است.

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: هر فسادی که در جامعه ایجاد می‌شود برای این است که مدیرانی که به مسؤولیت های مهم گماشته می‌شوند، افراد ناقصی هستند که همه شرایط لازم برای آن پست و مقام را ندارند؛ مردم اگر دیدند فردی لیاقت عمل در مقام خود را ندارد باید به او هشدار دهند و افرادی که می‌دانند بهتر از فرد یا افراد دیگر توان اداره امور را دارند، باید وارد صحنه شده و به مردم خدمت کنند./868/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات