۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۱۱۳۳۴
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری مطرح کرد؛

محبت حقیقی؛ پایه اصلی مناسبات اخلاقی خانواده و اجتماع

نماینده مردم البرز در خبرگان گفت: رابطه انسانی که محبت به نفس دارد با دیگران رابطه استخدامی می شود یعنی می خواهد دیگران را استخدام کند تا به منافع خود برسد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری پنجشنبه شب در برنامه مخاطب خاص که به صورت زنده و مستقیم از شبکه سوم سیما و کربلای معلا پخش شد، با بیان این که وضعیت عمومی اخلاق و عاطفه و در کشور ما نسبت به وضعیت جهانی بسیار بهتر است، گفت: گاهی سیاه نمایی می شود و کشور را با فلان کشور غربی مقایسه می کنند و می گویند که وضعیت اخلاق در ایران ضعیف تر است که قابل قبول نبوده و این موضوع را مستند به عدم مطالعه می دانیم.

وی افزود: در عین حال فاصله تا نقطه مطلوب بسیار است، اصلاح روابط بین انسان ها حتما نیازمند آگاهی و مهارت هایی است، این آگاهی ها باید از دستگاه اهل بیت(ع) گرفته شود وگرنه بحران ایجاد می کند، اخلاق و اصلاح روابط اجتماعی که در آن ولایت امام محور است یک بنیان اصلی دارد که محبت محسوب می شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که هرگاه رابطه انسان مبتنی بر محبت حقیقی باشد منجر به رعایت حدود اخلاقی می شود، اظهار داشت: آگاهی و مهارت لازم است اما محبت پایه کار به شمار می رود، رابطه مبتنی بر محبت سبب ایثار و فداکاری و احساس امنیت می شود.

وی ادامه داد: محبت حقیقی پایه اصلی مناسبات اخلاقی در خانواده، محیط کار و جامعه است، صله رحم یکی از رشته های رحمت الهی است و علت این که اگر انسان قطع رحم کند گناه کبیره محسوب می شود این است که خود را از رحمت الهی جدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که اگر بین مؤمنان محبت وجود داشته باشد برای اصلاح یکدیگر تلاش می کنند، ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر از همین باب است، اگر پایه محبت نباشد از این کار خیری در نمی آید و انسان تصور می کند که دعوت به خوبی دارد.

وی عنوان کرد: هیچگاه دو مؤمن از یکدیگر احساس ناامنی و خطر نمی کند، اساس اصلاح روابط باید به محبت بازگردد، در خانه ای که محبت حاکم نباشد آموزش ها و مهارت ها فایده ای ندارد و حتی می تواند تأثیر عکس داشته باشد.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی اوقات محبت ها نفسانی هستند، محبت نفس مربوط به فطرت نمی شود، نفس انسان که از قوای شیطان محسوب می شود خود را دوست دارد و همه چیز را فدای خود می کند.

وی اضافه کرد: رابطه انسانی که خود را دوست داشته و محبت به نفس دارد با دیگران رابطه استخدامی می شود یعنی می خواهد دیگران را استخدام کند تا به منافع خود برسد و این موضوع می تواند بین دو همکار یا رفیق وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که گاهی انسان چون نفس خود را دوست دارد به دلیل منافعش علاقه ای به دیگری پیدا می کند، گفت: چنین انسانی اگر به دیگری هم محبت کند در واقع منافع خود را می خواهد و اگر به منافع خود رسید ارضا می شود دیگر کاری با طرف مقابل خود ندارد، این که می بینیم بعد از ارضای خود روابط را می برند به همین دلیل است.

وی افزود: رابطه مبتنی بر حب النفس پایدار نیست و منتهی به تنازع می شود، اگر محبت انسان ها به محبت الهی برگردد و رحمت الهی جاری شود سبب پیوند در جامعه می شود، رحمت خداوند متعال محور ائتلاف همه عالم است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات