۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۵۱۱۳۰۲
پژوهشگر حوزوی:

کوچکترین تفاوت در عالم خلقت آن را متلاشی می کند

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خداوند در آیات قرآن کریم تفاوت در عالم خلقت را رد می کند، گفت: کوچکترین تفاوت در عالم خلقت آن را متلاشی می کند.
قرآن کریم

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحید بهرام پور، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 3 سوره ملک گفت: خداوند در این آیه می فرماید«مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ» یعنی اینکه شما نمی توانید هیچ تفاوتی در آفرینش خداوند رحمان پیدا کنید.

وی با بیان اینکه فوت به معنای دوری شیء از انسان است به گونه ای که انسان نمی تواند آن چیز را ببیند، گفت: در آیه 11 سوره ممتحنه «وَ إِنْ فاتَکُمْ شَیْءٌ مِنْ أَزْواجِکُمْ إِلَى الْکُفّارِ فَعاقَبْتُمْ فَآتُوا الَّذِینَ ذَهَبَتْ أَزْواجُهُمْ مِثْلَ ما أَنْفَقُوا وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ» به واژه فات به معنای دور شدن اشاره شده است براین اساس وقتی می گویند کسی فوت کرد یعنی آن کس از شما دور شد و شما دیگر نمی توانید او را ببینید.

وی افزود: معنای دیگر واژه فوت به معنای تفاوت و اختلاف است و کلمه متفاوت نیز از همین ریشه گرفته شده است و به معنای از بین رفتن چیزی و غلبه چیزی بر دیگری است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبحث نظم در آفرینش خود چیزی مهم تر از مبحث آفرینش است، زیرا خداوند در کنار خلقت موجودات مایحتاج مورد نیاز آنها را خلق کرده است و این خلقت به گونه ای نیست که احتیاجات یک موجود بقای موجود دیگر را در معرض خطر قرار دهد و این تنظیم بسیار دقیق است و این خود معجزه است.

حجت الاسلام بهرامپور تصریح کرد: خداوند در عالم کائنات به گونه ای موجودات را خلق کرده است که ممکن است مواد زاید تولیدی یکی، غذای دیگری باشد یا زمینه تولید غذای دیگری را فراهم می کند و به عبارت دیگر باید نظام عالم یک نظام شبکه ای است که دیگری را رد و نهی نمی کند.

وی با اشاره به نکات تفسیری آیه 5 سوره ملک گفت: در این آیه خداوند می فرماید«وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّياطينِ وَ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذابَ السَّعيرِ» و به راستى ما نزدیک ترین آسمان به زمین را با ستارگانى همچون چراغ بیاراستیم، و از آن ستارگان تیرهایى براى راندن شیاطین (جنیّان شرور) پدید آوردیم و براى آنان عذاب آتش افروخته آماده کرده ایم.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: خداوند در ادامه این آیه می فرماید که ما ستارگان را مایه سنگسار شیاطین قرار دادیم.

وی در توضیح این مطلب گفت: یکی از کارهای شیاطین بر حسب آفرینش آنها انحراف مردم است و سعی می کنند که این انحراف را از سر چشمه انجام دهند و اموری که برای ما غیب است برای آنها آشکار است و در ابتدای خلقت در هفت آسمان اجازه راهیابی داشتند اما بعد از بعثت یا تولد پیامبر(ص) راه یابی به آسمان برای آنها ممنوع شد و اگر دزدانه به اخبار عالم غیب گوش می دادند، با شهاب ها آنها را هدف گیری کرده و از مسیر منحرف می کردند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات