۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۱۰۱۱۸

مخالفت شدید ساکنان جولان اشغالی با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

وزیر داخلی رژیم صهیونیستی در تلاش برای رسیدن به رویای الحاق بلندی‌های اشغالی جولان سوریه به سرزمین‌های اشغالی، از تصمیم تل‌آویو جهت برگزاری انتخابات شوراهای محلی در این منطقه خبر داد.
بلندی های جولان

به گزارش خبرگزاری رسا، رژیم صهیونیستی از بحران و جنگ تحمیل شده علیه سوریه برای تحمیل برخی الزامات و ترتیبات قانونی علیه بلندی‌های اشغالی جولان استفاده می‌کند تا مشروعیتی برای اشغال آن به دست آورد.

هفته گذشته وزیر داخلی رژیم صهیونیستی به جای خط مشی که طی دهه‌های گذشته در این مناطق رایج و متداول بود، از برگزاری انتخابات شوراهای محلی در شهرک‌های اشغالی جولان خبر داد، تصمیمی که با مخالفت قاطع این مناطق با توسل به هویت سوری‌اشان مواجه خواهد شد.

«فراس الشوفی» طی مطلبی که روزنامه لبنانی «الاخبار» آن را منتشر کرد، در این باره نوشت: نیم قرن از اشغال بلندی‌های جولان سوریه طی جنگ 1967 میلادی می‌گذرد و رژیم صهیونیستی نتوانسته، ساکنان شهرک‌های این منطقه و همچنین نظام سوریه و جامعه بین المللی را وادار کند، موجودیت این رژیم را به رسمیت بشناسند.

اما به نظر می‌رسد، تل‌آویو بحران و جنگ تحمیلی علیه سوریه را فرصت مناسبی یافته است تا ضمن لغو قطعنامه شماره 497 سازمان ملل که اشغال بلندی‌های جولان و اقدامات این رژیم در این منطقه را رد و محکوم می‌کند، جامعه بین المللی را وادار به پذیرش حاکمیت «اسرائیل» بر این منطقه و به رسمیت شناختن این حاکمیت کند.

در راستای افزایش اظهارات مقامات صهیونیستی که خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی هستند و فشارهای دیپلماتیک وزارت خارجه این رژیم بر کشورهای اروپایی و درخواست‌های مکرر «بنیامین نتانیاهو» از دولت پیشین و کنونی آمریکا در این خصوص، تل‌آویو مجموعه اقدامات میدانی و قانونی جدیدی اتخاذ کرده تا نظام سوریه و ساکنان جولان اشغالی را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و موضع این رژیم در عرصه بین المللی را در قبال این منطقه تقویت کند.

جدیدترین اقدام از این دست، تصمیم «آریه درعی»، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی به برگزاری انتخابات شوراهای محلی در جولان اشغالی همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای محلی در فلسطین اشغالی به تاریخ 30 اکتبر 2018 میلادی است.

وزیر داخلی رژیم صهیونیستی در این ارتباط با ارسال نامه برای روسای شوراهای محلی چهار شهرک مجدل شمس، عین قنیا، بقعاثا و مسعده ضمن ابلاغ موضوع، از آنها خواست تدابیر لازم تا موعد برگزاری انتخابات را اتخاذ کنند.

این اولین بار از زمان اشغال جولان است که رژیم صهیونیستی چنین تصمیمی اتخاذ می‌کند، پیشتر هربار که این رژیم تلاش داشت، مشابه چنین تصمیماتی اتخاذ و اجرا کند، با رد قاطع ساکنان جولان اشغالی مواجه و مجبور شده بود، در تصمیمات متخذه تجدید نظر و به انتخاب اعضایی در این شوراهای محلی اکتفا کند که یا از شهرک‌نشینان بودند و یا با این رژیم همکاری داشتند، لذا هیچ‌گاه تصمیمات به برگزاری انتخابات نمی‌رسید.

چشم امید رژیم صهیونیستی به بحران سوریه

از اولین روز شروع بحران در سوریه، رژیم صهیونیستی تنها به رویکرد کمک و حمایت همه جانبه از گروه‌های تروریستی در استان «قنیطره» اکتفا نکرد، بلکه هدایت حملات این گروه‌ها علیه مواضع ارتش سوریه با هدف دور کردن دمشق از جولان را نیز در دستور کار خود قرار داد، به این امید که تجزیه و تکه تکه کردن سوریه با تضعیف نظام آن راحت‌تر و عملی‌تر صورت می‌گیرد.

جدای از گروه‌های تروریستی تل‌آویو در طول بحران سوریه تلاش‌هایی را برای عادی سازی و برقراری روابط با معارضان سوری خارج نشین نیز انجام داد که در این راه موفق نیز نشان داده است، چون بارها اخباری در حمایت متقابل این دو از یکدیگر در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

مهمترین هدف رژیم صهیونیستی از این رابطه اشاعه ایده به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر جولان اشغالی به بهانه کمک رژیم صهیونیستی به آنچه که معارضان سوری و گروه‌های تروریستی آن را «انقلاب سوریه» می‌نامند، بوده و از جمله معارضان سوری فعال در این مقوله باید از کمال اللبوانی، عصام زیتون و فهد المصری نام برد که از حمایت‌های دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز بهره‌مند بوده‌اند.

پرچمدار این تحرکات را باید عصام زیتون دانست که شرایط مناسب منطقه‌‌ای و گرایش رژیم‌های مرتجع عربی به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی به وی در این زمینه جرات بسیاری داده تا آشکارا از حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سخن بگوید.

فروپاشی جنبش ملی جولان اشغالی

17 آوریل سال 2016 میلادی کابینه رژیم صهیونیستی اولین نشست تاریخی خود در جولان اشغالی را برگزار کرد تا این پیام را به جامعه جهانی و نظام سوریه و اهالی جولان اشغالی داده باشد که این منطقه از آن رژیم صهیونیستی است.

این درحالی است که پیشتر نیز رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود، گام‌های جهت ضربه زدن به جنبش ملی جولان اشغالی و فروپاشی آن بردارد که حادثه حمله اهالی روستای حضر به آمبولانس‌های رژیم صهیونیستی حامل مجروحان گروه‌های تروریستی از آن جمله بود.

اما این حادثه بهانه‌ای به دست صهیونیست‌ها داد تا شماری از جوانان سوری منطقه از جمله «صدقی المقت»، طلایه‌دار اسرای سوری را بازداشت و به این ترتیب به جنبش ملی این منطقه ضربه‌ای مهلک وارد کند.

در تمام طول این سال‌ها رژیم صهیونیستی به خسته شدن اهالی جولان اشغالی به رویارویی با این رژیم و ادامه مبارزه، در کنار دادن وعده‌‌هایی از قبیل بهبود شرایط زندگی و اقتصادی، استفاده از فرصت‌های شغلی و اجتماعی و گرفتن تابعیت این رژیم دل بسته بود.

موضع غیرقابل تغییر ساکنان جولان اشغالی

شیخ «هایل شرف»، از شیوخ شهرک مجدل الشمس اشغالی تصریح می‌کند که آنها شوراهای محلی تشکیل شده از سوی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند وتاکید می‌کند: صهیونیست‌ها تصور می‌‌کنند، با این ترفند می‌توانند، ما را وادار کنند، انتخابات شوراهای محلی آنها را در جولان اشغالی به رسمیت بشناسیم تا از این موضع در عرصه بین المللی به سود خود بهره برداری کنند.

در همین راستا، شیخ «ابو ودیع رفیق ابراهیم» نیز از شیوخ منطقه جولان نیز می‌گوید: حتی از یک وجب از خاک کشورمان چشم پوشی نخواهیم کرد و غیر ممکن است، به انتخابات شوراهای محلی رژیم صهیونیستی تن دهیم و این موضع تمام ساکنان منطقه است که مرجع آنها سند ملی است.

دیگر شیوخ و بزرگان منطقه اشغالی جولان نیز ضمن تایید این موضع، خاطر نشان کردند، این تصمیم گامی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شمرده می‌شود، در حالی‌که آنها به هیچ قیمت حاضر به چشم پوشی از هویت عربی خود نیستند.

مواضع‌ سوریه و لبنان

مخالفت با تصمیم رژیم صهیونیستی در برگزاری انتخابات به اهالی جولان اشغالی منحصر نمی‌شود، بلکه شمار زیادی از مشایخ طایفه دروزی‌ها و نهادها و موسسات و احزاب سیاسی سوری و لبنانی نیز حمایت خود از موضع اهالی جولان اشغالی را اعلام کردند.

در این‌باره «فیصل المقداد»، معاون وزیر خارجه سوریه در سخنانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند‌، از بحران تحمیلی به سوریه در راستای اهداف خود از جمله الحاق جولان اشغالی به این رژیم بهره برداری کند، در حالی‌که شورای امنیت و قطعنامه 497 سازمان ملل اقدامات تل‌آویو در این زمینه را محکوم می‌کند.

معاون وزیر خارجه سوریه افزود: دمشق جولان اشغالی را یکی از استان‌های سوریه دانسته و هیچ راه حلی برای این منطقه جز بازگرداندن آن به خاک سوریه وجود ندارد و ساکنان این منطقه نیز حاکمیت رژیم صهیونیستی و الحاق مناطق‌اشان به این رژیم را به هیچ وجه نخواهند پذیرفت./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات