۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۵۰۹۸۶۴
حجت الاسلام ریاضت:

ملاک دوستی با اهل‌بیت عمل افراد است

حجت الاسلام ریاضت گفت: برای دوستی با اهل‌بیت(ع) باید به عمل افراد نگاه شود و نه به سخنی که بر زبان جاری می‌کنند.
ترحیم والده بکایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود ریاضت استاد حوزه علمیه بعدازظهر جمعه(١٦تیر) در مراسم ترحیم هفتمین شب درگذشت مرحومه پیغامی اشرفی (والده مکرمه حاج رضا بکایی) که در مسجد شعایی برگزار شد با اشاره به اینکه در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است وقتی انسانی از دنیا می‌رود رابطه او با این دنیا قطع می‌شود و وارد برزخ بهشتی یا جهنمی می‌شود، اظهار داشت: با وجود این قطع ارتباط برای انسان این سوال پیش می‌آید که اگر روابط انسان در آن دنیا قطع می‌شود پس چرا برای یک مرده مراسم ترحیم و یادبود گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم یادبود پیش از آنکه برای فرد متوفی باشد برای کسانی است که در این مراسم حضور دارند، بدین معنا که هدف از حضور در مراسم ترحیم باید با یک نیت مشخص باشد، نباید صرفا در مراسم ختم بی‌هدف شرکت کرد زیرا این مراسم به ما یاد می‌دهد که باید از تنها فرصت باقی‌مانده عمر بهره لازم را برد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این سخن امام علی(ع) مبنی بر اینکه "مردم تجهیزات و ساکتان را برای آخرت بردارید،‌ نیامده‌اید که در این دنیا بمانید" تاکید کرد: سخن امام علی(ع) بدین معناست که ما باید همیشه خود را برای آخرت آماده کنیم و سعی کنیم بهترین توشه را برای خود جمع کرده و از این رو نباید بی‌هدف در مراسم ترحیم حضور پیدا کرد.

حجت الاسلام ریاضت با بیان این جمله «اوصیکم بالتقوا الله» یادآور شد: بهترین توشه آخرت ما تقوا است، در این میان آنچه باعث می‌شود که یک انسان تقوا نداشته باشد وابستگی به دنیا است، یکی از راه‌هایی که باعث جمع‌آوری توشه می‌شود حل مشکلات مردم و حفظ آبرو و محبت به اهل‌بیت(ع) است.

وی در پایان گفت: محبت کردن به اهل‌بیت(ع) سه ویژگی قلبی، زبانی و عملی را دارد، به این معنا که برای دوستی با اهل‌بیت(ع) باید به عمل افراد نگاه شود و نه به سخنی که بر زبان جاری می‌کنند، از این رو باید فرزندانمان را در مسیر اهل‌بیت(ع) قرار دهیم.

لازم به ذکر است در این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نائب رییس سابق مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام حشمتی عضو شورای عالی قرآن، نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضیاء آذری مدیرگروه معارف شبکه جام‌جم، پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما و جمعی از شخصیت‌های لشکری و کشوری در مسجد شعایی حضور داشتند./202/816/ب1

ارسال نظرات