۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۵۰۹۱۴۸
رحیم پور ازغدی:

عدالت و آزادی جایی در فهم کلیسایی ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که راه خدا بدون خدمت به خلق طی شدنی نیست، گفت: در تفکر اسلامی این گونه بحث نمی شود که اگر خداپرست هستیم باید از حق خداوند سخن بگوییم و کاری به عدالت و آزادی و رشد بشر نداشته باشیم.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی، در یک نشست علمی به مقایسه مبانی حقوق بشر در اسلام و غرب پرداخت و اظهار داشت: در غرب و در جوامع مسیحی مشکلی در عرصه حقوق بشر به وجود آمد که ما باید به حق خداوند توجه کنیم یا به حقوق بشری مانند عدالت و آزادی؛ بین معنویت و اخلاق یا عدالت و آزادی و برابری باید یکی را انتخاب کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در تفکر کلیسایی نمایندگان دین در کنار صاحبان قدرت و ثروت می ایستند و می گویند ما با حقوق کارگران و کشاورزان و زحمت کشان و فقرا کاری نداریم و وقتی می خواهند توده ها و فقرا را موعظه مذهبی کنند به آنها می گویند شما کاری به سیاست و عدالت نداشته باشید و باید تحمل کنید زیرا این خواست خداوند است.

وی اظهار داشت: این تفکر که می شود نماینده خداوند بود و صاحب ثروت و قدرت بود و کاری به حقوق مردم نداشت در غرب سبب شد که انسان هایی که به دنبال آزادی، برابری، رشد، رفاه و پیشرفت بشر بودند مجبور شدند در برابر مذهب و دین موضع بگیرند و راهشان را از مذهب جدا کنند زیرا نمایندگان خدا هم در کنار صاحبان قدرت و ثروت بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در تفکر اسلامی تضاد میان حق خدا و حق انسان حل شده است، افزود: میان فهم اسلامی از دین با فهم کلیسایی از دین تفاوت جدی وجود دارد؛ در تفکر اسلامی این گونه بحث نمی شود که اگر خداپرست هستیم باید از حق خداوند سخن بگوییم و کاری به عدالت و آزادی و رشد بشر نداشته باشیم.

وی با اشاره به این که در تفکر اسلامی راه خدا بدون خدمت به خلق و تلاش برای اجرای عدالت، آزادی و تأمین حقوق بشر طی شدنی نیست، افزود: خدای اسلام یکی است و عرصه های حیات بشری را هم یک پارچه تعریف می کند و امر عرفی و امر قدسی ندارد و این گونه نیست که بگوید یک بخش خدا و یک بخش بشر زیرا تفکیکی میان امر الهی و امر عرفی وجود ندارد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: در تفکر اسلامی نمی شود به نام خدا به مردم ستم کرد و همین طور نمی شود پشت به خدا به خلق خدمت کرد؛ کسانی که با حذف خداوند شعار خدمت به خلق را دادند به تدریج نشان دادند که در عمل به وعده های خود عمل نمی کنند.

وی شعار اسلام در عرصه اقتصاد و سیاست را «با نام خدا خدمت و تلاش برای عدالت و خدمت به خلق» عنوان کرد و گفت: در تفکر اسلامی و شیعی روحانیان نمی توانند ثروتمند باشند بلکه باید در حد متوسط مردم به پایین و در کنار فقرا زندگی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید پیامبران(ص) هم برای معنویت و اخلاق؛ هم برای عقلانیت و حکمت و هم برای اقامه قسط و عدالت اجتماعی و اقتصادی آمده اند./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات