۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۷۵۴۳

میزان زکات فطره امسال بر اساس نظر رهبر انقلاب و مراجع تقلید

همزمان با روزهای آخر ماه مبارک رمضان و پیش رو بودن عید سعید فطر مراجع تقلید میزان زکات فطره رمضان ۱۴۳۸ را اعلام کردند.
زکات فطریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با روزهای آخر ماه مبارک رمضان و پیش رو بودن عید سعید فطر مراجع تقلید میزان زکات فطره رمضان 1438 را اعلام کردند.

كسی كه موقع غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و هوشيار است و فقير و بنده كس ديگر نيست، بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او هستند هر نفری يك صاع كه تقريبا سه كيلو است، گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد، و اگر پول يكی از اينها را هم بدهد،كافی است.

انسان بعد از اثبات حلول ماه شوال می‌‌تواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عید فطر می‌ خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی‌ خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

بر این اساس نظرات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید به شرح زیر است:

پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب حداقل فطریه برای هر نفر را حداقل مبلغ 7000 تومان اعلام کرد.

این پایگاه اطلاع رسانی در پاسخ به این استفتا که زکات فطریه نفری چند تومان است آورده است: شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می شوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد و کفایت می کند و منحصر به قوت غالب نیست و قیمت آن را می توانید از بازار به دست آورید.

بر اساس اعلام دفتر  حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مؤمنان باید مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند، کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد،کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

 با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز می توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.

طبق نظر حضرت آیت الله وحید خراسانی فطریه هر نفر یک صاع( تقریبا ۳کیلو گرم ) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها است، که باید به مستحق داده شود، و بنابر احتیاط واجب، این مقدار، از غذای معمول محل فرد باشد، و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است. بنابراین به حساب گندم به مبلغ ۶۰۰۰ تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.

همچنین مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی اعلام کرد که از نظر این مرجع تقلید پرداخت قیمت 3 کیلو از گندم که شش هزارتومان است کفایت می‌کند.

وی افزود: اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد هر نوع از برنج باشد کافی است همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز 2000 تومان و عمدی  120000 تومان معین شده است.

بر اساس اعلام نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ شش هزار تومان (6,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان (15,000 تومان) و برنج ایرانی، مبلغ سی هزار تومان (30,000 تومان) اعلام شده است.

 کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (2,000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (120,000 تومان) است.

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز مبلغ ۶۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب گندم تعیین کرده است.

 کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

همچنین دفتر این مرجع تقلید، مبلغ ۱۵۰۰تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۹۰۰۰۰تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

طبق نظر حضرت آیت الله جوادی آملی مقدار فطريه سه كيلو گندم، برنج، خرما و مانند آن يا پول آن كه در هر مكاني قيمت خاص خود را دارد.

 فطريه كسي كه اول مغرب شب عيد (نه غروب) نانخور كسي محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عيد بخورد كافي نيست بلكه بايد نانخور او حساب شود. بنابراين مهماني كه فقط افطار كسي را مي‌خورد و نانخور او محسوب نمي‌شود فطريه او بر ميزبان واجب نمي‌شود./۱۳۲۳/پ۲۰۳/ج۱

ارسال نظرات