۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۰۷۴۷۷
حجت الاسلام والمسلمین وحید پور:

فطریه میهمان شب عید بر عهده میزبان نیست

کارشناس مسائل شرعی به تشریح شرایط نان خور بودن پرداخت و گفت: اگر شب عید فطر بر مؤمن میهانی وارد شد به صرف میهمان بودن فطریه بر عهده میزبان نیست.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح مهم ترین احکام زکات فطره پرداخت و عنوان داشت: از منظر شرع مقدس اسلام بر مؤمن لازم است که شب عید فطر مبلغ زکات فطریه را کنار گذاشته و روز عید فطر به فقیر دارای شرایط پرداخت کند.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بررسی مساله احصاء تعداد«نان خور» از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: از منظر فقه پویای شیعه جعفری میزان مبلغ فطریه بر اساس تعداد نان خورهای خانواده تعیین می شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصصومه(س) با اشاره به این که اگر نان خور خانوار در شب عید فطر در بین خانواده نبود بر عهده سرپرست خانواده است که فطریه او را نیز بپردازد، گفت: دانشجویان، سربازان نظام وظیفه و یا تمام افرادی که به هر دلیلی شب عید فطر در بین خانواده های خود نیستند بر سرپرست خانوار لازم است فطریه آنان را نیز بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور به تشریح شاخص شرع مقدس اسلام برای تعیین نان خور بودن پرداخت و اظهار داشت: اگر شب عید فطر بر مؤمن میهانی وارد شد به صرف میهمان بودن فطریه بر عهده میزبان نیست؛ بر این اساس مشهور مراجع اعظام اعلان داشته که فطریه میهمانان شب عید فطر بر عهده سرپرست رسمی و شرعی آنان است و میزبان لازم نیست که فطریه آنان را بپردازد.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که میهمان شدن چند روزه در منزل میزبان بار زکات فطره نان خور را در شب عید فطر بر عهده میزبان قرار می دهد، ابراز داشت: اگر فردی در منزلی چند روز قبل از عید فطر مهمان شد بر سرپرست آن منزل لازم است که فطریه او را نیز بپردازد.

وی ادامه داد: برای مثال اگر همسر کسی چند روز قبل از عید فطر به خانه پدرش برود و در آنجا میهمان شود فطریه او بر عهده شوهرش نخواهد بود؛ بر این مدار حتی دو روز میهمان شدن در منزلی پرداخت بار زکات فطره نان خور را بر عهده میزبان قرار خواهد داد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصصومه(س) با اشاره به اینکه خانوارهایی که در بین آنان بانویی که فرزندی را حامله باشد وجود دارد تا قبل از زمان وضع حمل بانو لازم نیست فطریه برای فرزند در راه پرداخت کنند، اظهار داشت: اگر فرزندی قبل از غروب خورشید روز آخر ماه مبارک رمضان و شب عید فطر به دنیا آمد بر سرپرست خانوار لازم است که فطریه او را نیز بپردازد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات