۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۰۵۹۴۵
رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران:

دعاها و توبه انسان باید ضمانت عملی داشته باشد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که توبه انسان باید همراه با عمل صالح باشد، گفت: دعاهای انسان باید ضمانت عملی داشته باشد یعنی انسان ضمن توبه باید اشتباهات خود را جبران کند.
مجید معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید معارف رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران شامگاه شنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به آیه«ادعونی استجب لکم» گفت: دعای جوشن کبیر تجلی این آیه از قرآن است به شرطی که انسان یاد بگیرند چگونه با خداوند متعال سخن بگوید.

وی افزود: یک رابطه دو جانبه ای بین مخلوق و خالق در دعاها وجود دارد، رابطه بین انسان و خدا در منطق قرآن و ادعیه یک رابطه فلسفی علی و معلولی نیست که بگوییم معلول بر علت خود اثر بگذارد، در فلسفه همواره معلول متأثر از علت بوده و رابطه یک طرفه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان اجازه دارد با تعبیرهایی که خداوند هم بیان کرده با خالق خود سخن بگوید، اظهار داشت: در قرآن کریم بحث رابطه انسان و خدا به عنوان رابطه دوستی مطرح شده است، خداوند به انسان شأن می دهد و او را به دوستی خود انتخاب می کند.

وی ادامه داد: این که خدا می فرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنیم باب رفاقت خداوند متعال با مخلوق خود است، اگر انسان از خدا طلب کند خدا کفایت کننده و هادی او خواهد بود از این رو انسان باید آداب سخن گفتن با خدا را بداند.

معارف با بیان این که اگر انسان خود را تحت ولایت الهی قرار دهد خداوند بهترین مولا و یاری کننده خواهد بود، ابراز داشت: مهم ترین دستاورد انسان از دعای جوشن کبیر توحید و خداشناسی است، یک خدا را اسلام معرفی می کند و خدایی منتسب به یهود است که آموزه واقعی دین موسی به شمار نمی رود.

وی عنوان کرد: انسان در دعایی همانند جوشن کبیر خدایی مقتدر و فعال را در می یابد که ادعای برخی درباره این که خداوند نمی تواند کاری انجام دهد را رد می کند، یاد خداوند متعال اسباب سعادتمندی و آرامش انسان ها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: شب قدر از دوجهت تسویه حساب گذشته و برنامه ریزی برای آینده فرصت است، دعاها به ویژه در شب قدر باید این دو جهت گیری را داشته باشد، انسان حتما باید محاسبه داشته باشد، شب قدر زمان به خود اندیشیدن است.

وی اضافه کرد: دعاهای انسان باید ضمانت عملی داشته باشد یعنی انسان ضمن توبه و عذرخواهی از درگاهی الهی باید اشتباهات خود را جبران کند، توبه انسان باید همراه با عمل صالح باشد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات