۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۰۵۶۳۵

دفاع نخست وزیر عراق از بسیج مردمی در دادگاه لاهه

نخست‌وزیر عراق اخیرا طرحی که تلاش می‌کرد فرماندهان بسیج مردمی را به اتهام نقض حقوق بشر در دادگاه بین‌المللی کیفری محاکمه کند، ناکام گذاشته است.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق تلاش کرده است که جلوی تحرک برخی طرف‌ها برای محاکمه فرماندهان الحشد الشعبی در دادگاه بین‌المللی (لاهه) را بگیرد.

بنا بر این گزارش، العبادی توانسته است کشورهای حامی این طرح را قانع کند تا پرونده را ببندند.

الاخبار می‌نویسد: برخی معارضان دولت عراق با کمک برخی کشورها تلاش کردند تا با تشکیل تیمی در زمینه حقوق بشر ادله و اسنادی از نقض حقوق بشر از سوی الحشد الشعبی در جریان عملیات‌های آزادسازی در سه سال گذشته را جمع‌آوری کنند و به وسیله آن فرماندهان اصلی الحشد الشعبی را به محاکمه بکشانند.

این روزنامه می‌افزاید: هنگامی که پرونده در شرف تکمیل شدن و ارسال به دیوان بین‌المللی کیفری بود (هرچند عراق عضو این دادگاه نیست و اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری را نپذیرفته است) برخی طرف‌ها دولت عراق را در جریان این تحرکات قرار دادند و دولت در شرایط سختی قرار گرفت؛ هم از لحاظ کم بودن زمان و هم از این لحاظ که احتمال داشت خود دولت محکوم شود.

طبق این گزارش، العبادی بسرعت با کشورهایی که از این تیم حمایت مالی و سیاسی می‌کنند رایزنی و آنها را راضی می‌کند تا پرونده کاملا بسته شود.

عربستان از جمله کشورهایی است که پیشتر بشدت با نیروی مردمی الحشد الشعبی مخالفت کرده بود و در حالی که این نیروی مردمی در حال مبارزه با تروریسم تکفیری داعش است، عربستان چندین بار علیه الحشد الشعبی موضع تند گرفته بود.

پیشتر بغداد از ریاض خواسته بود تا علیه الحشد الشعبی موضع نگیرد و توجه کند که الحشد در حال جنگ با گروههای تروریستی است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات