۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۰۵۵۴۹
امام جمعه شهرضا:

دبیرستانها و دانشگاه‌ها باید زمینه حفظ اعتقادات نسل جوان را فراهم کنند

امام جمعه شهرضا گفت: دانش آموزان تا زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کنند و دختر و پسر جدا هستند اعتقادات بهتری دارند، اما وقتی در دانشگاه‌های مختلط وارد می‌شوند برخی از اعتقادات سست می‌شود؛ باید کاری کنیم که عقیده سالم و ایمان دانش آموزان بعد از دوران دبیرستان هم حفظ شود.
یعقوبی - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی امشب در جمع مردم شهرضا در مسجد و حسینیه صدیقه طاهره این شهرستان، اظهار کرد: شب قدر به معنای شبی است که مقدرات انسان برای یک سال آینده تعیین و به محضر امام زمان(عج) می‌رسد، پس باید از این فرصت نهایت استفاده بشود.

وی اظهار کرد: خداوند در قرآن دو گروه از انسانها رامعرفی می‌کند، که گروهی به راه سعادت رفتند و گروهی که سرانجام آنها شقاوت و گمراهی شد؛ خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید می‌فرماید: «لَقَد خَلَقنَ اِلانَسانَ فی اَحسَنِ تَقویم ثُمَ رَدَدناهُ اَسفَلَ السَّافِلین اِلَّا الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلوُا الصَّالِحات فَلَهُم اَجرُ غَیرُ مَمنون»، پروردگار انسان را در بهتر شکل خلق کرده است اما عملکرد انسان او را به اسف سافلین که نهایت درجه سقوط است می‌رساند و یا به اعلی علیین می‌رساند.

امام جمعه شهرضا بیان کرد: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان هر دو چهره خیر و شر به نمایش درآمده است، یکی به قعر دوزخ می‌رود و دیگر ندای«فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبه» سر می‌دهد؛ ابن ملجم گمان می‌کرد که کار خوبی کرده است چون دچار شست و شوی مغزی شده بود، بنابراین با امام زمان خودش جنگ کرد.

حجت الاسلام یعقوبی تصریح کرد: وقتی انسان استعدادهای درونی خودش را زیر پا گذاشت و از فضائل و ارزشهای خودش بهره نبرد، دچار فساد می‌شود؛ فساد هم انواع و اقسامی دارد، هر کس به مرحله‌ای از فساد برسد و نتواند خود را کنترل کند، نابود خواهد شد.

وی با اشاره به حدیث«اَلنَّاس مَعادِنٌ کَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّه»، گفت: گردش ایام بر افراد اثر می‌گذارد همانگونه که طلا و نقره خود به خود بوجود نمی‌آید، بلکه در اثر گردش زمان و تابش خورشید است که خاک دچار تغییر و تحول شد و به طلا یا نقره تبدیل می‌شود؛ انسانها هم مدتهای طولانی در این عالم زندگی می‌کنند اما آثار وجودی آنها بنا بر ظرفیت دورنی آنان فرق می‌کند.

امام جمعه شهرضا عنوان کرد: این ملجم مرادی و شمر در بدو تولد اینگونه نبودند، در باطن آنها گرایش به خوبی و شر بوده و خودشان به سوی بدی رفتند؛ همه ما هم یا اهل سعادت هستیم یا اهل شقاوت، باید دقت کنیم که کدام راه را انتخاب می‌کنیم.

حجت الاسلام یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: چند چیز بر روی شخصیت افراد اثر می‌گذارد، نخستین عامل رفاقت او با دیگران است، گزینش دوستان و مصاحبت با دیگران در اجتماع اثر به سزایی در وجود افراد دارد؛ یکی از حسرتهای ما در روز قیامت دوستی با انسانهای بد است،«یَا وَیلَتا لَیتَنی لَم اَتَّخِد فُلان خَلیلاً لَقَد اَذِلَّنی عَن الذِّکر».

وی اضافه کرد: دوست هم انسان را به سوی خوبی هدایت می‌کند و هم به سوی بدی و شقاوت؛ یکی از علتهای حضور افراد در مراسم احیا هم می‌تواند رفاقت با مؤمنان باشد، افراد زیادی در تمام عمر خوب زندگی کردند و در یک لحظه به سوی بدی متمایل شدند و یا بسیاری از افراد که عمری را گناه کردند و در یک لحظه متحول شدند و علت همه این سرنوشتها دوستیهای مختلف بوده است.

امام جمعه شهرضا تصریح کرد: کسانی که اهل روزه و نماز و جماعت هستند و کسانی که علناً گستاخی کرده و روزه خواری می‌کنند، هر دو چهره را در جامعه نشان می‌دهند؛ در مرتبه دیگر، کسانی که عملیات انتحاری انجام می‌دهند در اوج ضلالت و پستی به سر می‌برند، این افراد می‌توانستند به مقامات عالی برسند اما عملکرد آنها در زندگی آنان را به این گمراهی کشانده است.

حجت الاسلام یعقوبی اذعان کرد: وقتی می‌گویند ابن ملجم خودش را برای شهادت حضرت علی(ع) آماده می‌کند باید بدانیم که افرادی از این نوع در اوج گمراهی هستند زیرا درآمد و کسب آنها حرام است؛ امام حسین(ع) در پاسخ فردی که علت دشمنیها با ایشان سؤال کرد فرمودند:«بُطوُنُهُم مُلِأت مِنَ الحرام»، لقمه حرام هم انسان را گمراه می‌کند، کسی که حرامخواری می‌کنند حرفش هم منجر به گمراهی دیگران و ایجاد کشتار در بین مردم و اختلاف افکنی و افزایش نفاق می‌شود، این فرد حتی حاضر است امام خود را هم به قتل برساند؛ امام زمان(عج) در غیبت هستند و کسانی خود را برای یاری ایشان آماده می‌کنند اما عده‌ای هم برای قتل ایشان آماده می‌شوند.

وی بیان کرد: ولایت و محبت محمد(ص) و آل محمد(ص) باعث سعادتمندی افراد است، باید فکر کنیم که اگر در صحنه امتحان قرار گرفتیم چگونه رفتار می‌کنیم؛ وقتی زمینه برای گناه فراهم شد افرادی با نسبت ناروا و غیبت به سادگی آبروی دیگران را می‌برند این افراد تحت تأثیر رفیقان ناباب و لقه حرام قرار گرفتند، در مقابل کسانی هم خودشان را کنترل می‌کنند، این افراد باید بدانند که همراه حضرت علی(ع) هستند.

امام جمعه شهرضا در ادامه ای نمطلب، افزود: محیط زندگی هم بر سعادت و شقاوت افراد اثر می‌گذارد، خداوند زمین را وسعت داده و هجرت را هم قرار داده تا انسانها به مکانی بروند که بتوانند دین خودشان را حفظ کنند چون در برخی از مناطق زمینه گناه فراهم است و اگر بتوانیم از آن محلها هجرت کنیم، بسیار عالی است.

حجت الاسلام یعقوبی تصریح کرد: دانش آموزان تا زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کنند و دختر و پسر جدا هستند اعتقادات بهتری دارند، اما وقتی در دانشگاه‌های مختلط وارد می‌شوند برخی از اعتقادات سست می‌شود؛ باید کاری کنیم که عقیده سالم و ایمان دانش آموزان بعد از دوران دبیرستان هم حفظ شود.

وی اضافه کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تذکیه نفس و پاک شدن جسم و روح از آلودگیها است، باید حس کنیم که روح و جان ما به سوی خداوند سیر می‌کند؛ کسانی که چشم و گوش خود را از گناه و فساد و تباهی می‌بندند، زمینه نزول رحمت خداوند را هم فراهم می‌کنند؛ اثر وجودی ما باید به سوی خداوند باشد./۲۰۲/۸۶۸/ب۱

ارسال نظرات